Den förhöjda spänningen på (d+, eller L på bilden) som ”Neondiod” mätte upp till 18-24 volt måste komma från statorlindningarna(förstås), och då har tydligen regulatorn varit tvungen att höja den spänningen på lindningarna för att kunna nå ca 14 volt över batteriet(efter likriktaren).
Om en (eller 2) dioder har avbrott i likriktaren(Rectifier) kommer inte alla likspänningspulser fram(alla faser) till batteriet vilket kunde förklara detta extra pådrag!
Ja de är bara mina funderingar på detta, har svårt att hitta någon annan logisk förklaring faktiskt(om vi utesluter dåliga anslutningar, glappkontakt och jordfel etc.).
Regulatorproblem på bilgenerator. Löst!
Re: Regulatorproblem på bilgenerator
"Johan G" skriver om dessa problem, ungefär i mitten av sidorna.
http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXELGEN.HTM
Franska bilreparatörer blir nog aldrig arbetslösa
Kjelle
http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXELGEN.HTM
Franska bilreparatörer blir nog aldrig arbetslösa

Kjelle
Hej!
Tack för bilder, länkar och tips. Börjar nu tro på att det är (Neon;-)diodfel. Vågar nog inte köra mer med bilen då den nya regulatorn kanske rasar snart. Vad jag läste på Citroën-länken så var det oftast lödningarna till dioderna som hade släpp snarare än att dioderna i sig var trasiga. Kan bli problem att få av remskivan för att få isär generatorn å komma åt diodbryggan.
Jag såg att släpringarna var ganska slitna och det kanske inte är värt att lägga mer jobb på denna Veleon. Kanske blir en Bosch-generator från skroten istället.
Hem å skruva..
Tack för bilder, länkar och tips. Börjar nu tro på att det är (Neon;-)diodfel. Vågar nog inte köra mer med bilen då den nya regulatorn kanske rasar snart. Vad jag läste på Citroën-länken så var det oftast lödningarna till dioderna som hade släpp snarare än att dioderna i sig var trasiga. Kan bli problem att få av remskivan för att få isär generatorn å komma åt diodbryggan.
Jag såg att släpringarna var ganska slitna och det kanske inte är värt att lägga mer jobb på denna Veleon. Kanske blir en Bosch-generator från skroten istället.
Hem å skruva..
Ha, diodbryggan satt rakt framför ögonen på mig. Behövde ju inte ta isär generatorn. Mätte på dioderna och en av de stora betedde sig märkligt.Den släppte igenom mindre spänning än de andra och pendlade mellan 1 till 9 V. Hittade dock inga dåliga lödningar. Så var det med det 
Ordning å reda

Ordning å reda

Senast redigerad av Neondiod 14 april 2011, 11:12:16, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Regulatorproblem på bilgenerator. Löst!
Var det en utav de sex dioderna?
Så du har lagat felet då?
Så du har lagat felet då?
Re: Regulatorproblem på bilgenerator. Löst!
Japp, det var en av de 6 stora dioderna. Nej, felet är inte lagat och det är inte lönt heller. Siktar på en generator från skroten istället.