StepMaster - FPGA baserad stegmotorstyrare - nu film!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: StepMaster - FPGA baserad stegmotorstyrare - nu film!

Inlägg av Andax »

Nu har jag fräst mitt första kugghjul. Det gick riktigt bra, trots att det var första försöket!!

Jag gjorde en liten hållare av stål som jag kunde sätta fast en 26 mm restbit av vit delrin på.
Fräshuvudet ("spiral gear hobb") jag hade var modul 0.5 och enl en formel i "HPC Gears" katalog så är ytterdiameter = (N+2)*MOD. Det ger att man får 50 kuggar på ett varv om ytterdiametern är 26 mm.
Ställde in K = 4 och M= 25 i dialogen ovan för att få rätt gearing mellan spindelhastighet och rotation på vridbordet.
Matade fram så att jag precis låg och snuddade ytan och nollade Y-axeln. Enl en annan formel skulle totala kuggdjupet vara 1.2 mm för modul 0.5. Ställde fräshuvudet i startposition och justerade Y så att den skulle fräsa 1.2 mm direkt.
Sen var det bara att köra.

Glömde nämna att eftersom det är en spiral gear hobb så tiltade jag fräs-spindeln 1.25 grader åt sidan så att den skulle ge horisontella skär i kuggarna.

Dock var jag så ivrig så någon film blev det inte, däremot tog jag ett par fotografier när det var klart.
setup.JPG
cutting.JPG
first_result.JPG
first_result_2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Det ser proffsigt ut. Jag ser ingen defekt, så det betyder ju att beräkningarna stämde genom hela körningen. :bravo:

Då vet vi vem som blir forumets leverantör av kugghjul...
bearing

Inlägg av bearing »

Sen var det bara att köra.
Jag hänger inte riktigt med. Behöver bara spindeln och rundmatningsbordet snurra? måste inte dom andra axlarna röra på sig?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag var lite otydlig. Jo med "bara att köra" menade jag att man körde X-axel sakta sakta tills man fräst hela kugghjulet. I och med att jag körde med 1.2 mm i djup behövdes bara ett pass. Rent praktiskt vid mitt test joggade jag helt enkelt X i små steg och lät sedan vridbordet göra ett varv mellan varje steg.
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, så det är så man fräser kugghjul. Kuggarna fräses alltså konstant hela diametern runt, och matas långsamt axiellt så att de blir bredare och bredare.

Imponerad av att det gick så snabbt från att mjukvaran var färdig till att kugghjulet frästes.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja precis! Med sk spiral hobbs så fräses kuggarna konstant hela diametern runt. Det finns hobbar där man fräser en tand i taget, dvs den har ingen stigning. Då kan vridbordet stå still medan man matar axiellt. Har inte funnit några prisvärda sådana fräsar så jag gjorde StepMastern istället.

Sen finns det special fräsar som fräser en kugg i taget men ofta måste man ha en hel uppsättning av dessa då de oftast bara funkar i ett intervall med önskat kuggantal, t.ex 11-13 kuggar på ett varv etc.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:
Du kan väl inte klara av vilka diametrar som helst med en spriral hobber eller har jag fattat detta fel. Jag har modulfräsar dvs fräser en tand i taget och dessa är anpassade för antal kugg/varv.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det är väl det som är fördelen med en "hobber", att du inte är bunden till ett visst intervall utan rätt form genereras oavsett kuggantal.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nja 'oavsett' kan det ju inte bli, diametern bestämmer ju antalet.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

När man använder en modulfräs som fräser en tand i taget så bestäms formen helt av profilen hos fräsverktyget. Man får perfekta kuggar om man använder den för det kuggantal som den är gjord för. Nackdelen är att man måste ha många olika för olika kuggantal.

När man fräser med en hobb så får man en ungefärlig involut kuggform eftersom det är upp till fem skär på hobben som bearbetar varje kugg lite olika. Det är därför en hobb kan arbeta över ett större spann av kuggar per varv.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag tänkte skrivit diameter först, men det hade ju inte blivit bättre formulerat. Diametern får ju anpassas så man får ett helt antal kuggar, alternativt så blir kuggarna inte full höjd.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Här är en länk till en som gjort sina egna hobbar. Där finns lite figurer som visar varför en hob funkar att ge en approximativ involut kuggform: länk
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu har jag lagt upp ännu en film på you tube där jag fräser ut ett kugghjul med 78 kuggar i aluminium. Även detta med modul 0.5.
DSC00184_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Snyggt. Det ser ju riktigt bra ut.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Trots teoretiska beskrivningar känns det fortfarande som magi att detta funkar så bra... Men funkar gör det ju, det är en simpel men smart manick den där hobben. Man kan ju undra om veven där bak på rundmatningen uppfyller maskindirektivet? :badgrin:

När du stoppade första gången, hade du stepmastern kvar i synk då, eller var du tvungen att hitta nollan mellan axlarna igen?
Skriv svar