Som nämnts tidigare i tråden är det väldigt liten luftmängd som behövs för dispenseringen. Själv har jag en liten kompressor med bara 6 liters tank som laddas till 8 bar, och skulle det inte vara för att slangkopplingarna fran till dispensern läcker lite på skulle inte kompressorn gå mer än en gång för ett "jobb".
Dock kan nämnas att min dispenser (som liknar den på andra bilden uppifrån) också kan skapa vakum m.h.a. tryckluften för att förhindra att det droppar från nålen (säkert användbart om man skall dispensera lättflytande lim). Detta går också att använda som "vakumpincett". Hursomhelst; skruvar man på vakumet pyser det luft kontinuerligt.
Doserare / disperser för lim och lödpasta
Re: Doserare / disperser för lim och lödpasta
Är det någon som har hittat en lämplig kompressor?
<50dB, >5 bar, några liter tank antar jag.
Den här kanske kunde vara något om säljaren kan specificera ljudnivån. Jag mejlar och frågar.
Tillägg: eftersom det är en oljefri kolvkompressor så låter den nog för mycket. Andra förslag?
Tillägg 2: 54dB påstår säljaren.
<50dB, >5 bar, några liter tank antar jag.
Den här kanske kunde vara något om säljaren kan specificera ljudnivån. Jag mejlar och frågar.
Tillägg: eftersom det är en oljefri kolvkompressor så låter den nog för mycket. Andra förslag?
Tillägg 2: 54dB påstår säljaren.
Senast redigerad av Spazze 24 maj 2012, 13:05:22, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag tror att jag har en ny sådan där dispenser av den andra typen "liggandes" i kartong, intresserad?
Inte från MrMister köpet, utan från ELFA.
Inte från MrMister köpet, utan från ELFA.
Dom kompressorerna som jag har kollat på nu är dessa:
Bambi BB8 för £260 + okänd frakt,
CIF F41045 för 5000kr + lite frakt.
Det vore ju trevligt om man kunde komma undan billigare än så.
Bambi BB8 för £260 + okänd frakt,
CIF F41045 för 5000kr + lite frakt.
Det vore ju trevligt om man kunde komma undan billigare än så.
Det blev en DA R 12 Silent för 2995kr inkl. moms.
Den är rätt tyst men den låter mer när den kommer närmare maxtrycket. Den smäller till rätt bra när den har uppnått maxtryck. Den luktar lite skumt också.
Den är rätt tyst men den låter mer när den kommer närmare maxtrycket. Den smäller till rätt bra när den har uppnått maxtryck. Den luktar lite skumt också.
- Mizzarrogh
"nummer två" av doserarna finns det en byggblogg någonstans här om hur man kan förbättra den på några punkter, men jag hittar den inte just nu.
Har någon en erfarenhet av denna typ av doserare att delge?
Hur små lödpastaduttar kan man få. Funkar det bra till padarna på 0402?
Går det till och med bra att dutta ut pastan på padarna till QFN med 0,5 eller 0,6 delning?
mvh
/Jan
Hur små lödpastaduttar kan man få. Funkar det bra till padarna på 0402?
Går det till och med bra att dutta ut pastan på padarna till QFN med 0,5 eller 0,6 delning?
mvh
/Jan