Bara så ni inte tror att jag är rädd för strålningen...
Tycker själv det är störande med allt tjat om hur farligt osv. det är.
Det finns så mycket annat som sänder med så mycket högre effekt så...
Anledningen till att dom måste klämma upp 3g master i var och varannat kvarter är ju just att dom har så begränsad uteffekt.
Men det är ju inte det som står som 1:a sida i tidningen, eller hur?
nu är det kanska meningslöst att sätta upp en störsändare i ett fängelse. allt den lille fången behöver är att bygga en parabol så han kan nå förbil sändaren.
Det är klart som korvspad att radiostrålning inte är ofarligt, kräma på tillräckligt med effekt så dödar du det mesta. Sen var gränsen går innan det blir skadligt är säkert olika från person till person. Om mobiltelefoner/master ens är i närheten låter jag vara osagt, men jag vill då inte ha en sändare på väggen utanför mitt sovrum.
En kille på mitt jobb var nere på ett danskt mätlabb för testa en elektronikprodukt vi hade ur strålningssynpunkt.( detta var några år sedan ) det mättes i allafall hur mycket den strålade ut samt hur mycket den tålde att bestrålas av alla möjliga frekvenser. Man krämade på ganska bra.
Hursomhelst, strålning från mobiltelefoner kom på tal och mätkillarna där hävdade att det fick de inte uttala sig om, men han nämde dock att ingen av de som jobbade där hade mobiltelefon...
Sen var de naturligtvis inga experter på medecin, så om det var obefogad rädsla eller inte är upp till var och en.
netrunner skrev:nu är det kanska meningslöst att sätta upp en störsändare i ett fängelse. allt den lille fången behöver är att bygga en parabol så han kan nå förbil sändaren.
en störsändare är väl kanske inte så kul att ha, vad som däremot skulle va kul att ha är en manick som när man trycker på den så ringer alla GSM telefoner i närheten men den kanske inte är allt för lätt att bygga...
på tal om detta med störningar, så läste jag just om en amerikan som sitter häktad för att ha stört trådlösa kommunikationer.
Borgen var satt till 250000 USD, och han riskerar nu upp till 11 års fängelse.
I och med nya terroristlagarna ser man mycket allvarligt på personer som försöker störa/sabotera funktioner i samhället.
Så jag skulle vara mycket försiktig med att bygga ihop såna grunkor...
Borde det inte vara möjligt att skapa ett system där alla telefoner som befinner sig inom anstalten kopplas via en särskild basstation som är programmerad på ett sådant sätt så att man ger olika behörigheter åt olika telefoner, tex alla telefoner kan ringa 112 medans bara dom anställdas kan bli uppringda eller ringa upp valfria nummer.
(Borde även vara attraktivt för alla universitet...)
(Det finns system som kan fixa positioneringen mha triangulering)
Isoz: GSM telefonerna väljer alltid sitt hemnät före andra nät, altså skulle det bara funka i de områden där man inte har GSM täckning, och har man inte GSM täckning så finns ju inte problemet.
Och det är ju "lite" svårt att förse alla mobiler med speciella simkort som väljer anstaltens nät först.