Variabelt kortslutningsskydd - konstruktiv kritik?
Re: Variabelt kortslutningsskydd - konstruktiv kritik?
Det är inte någon mening att bygga med diskreta komponenter om det inte är något alldeles speciellt man vill uppnå. De integrerade är mycket enkla att applicera och ger bra resultat. Det finns många att välja på och de är ganska billiga.
Kom på ett annat och enklare sätt med ytterligare en adj-regulator som LM317/LM337. Bara den positiva sidan visas, den negativa är identisk med negativ regulator. Skillnaden mot den förra är att spänningen inte stängs av utan strömmen begränsas till ett maxvärde medan utspänningen sjunker. Det är en strömbegränsande koppling.
Rsense kan göras omkopplingsbar för olika strömmar. Värdet på R beräknas R=Uref/Imax. Om du använder LM317, så är Uref 1,25 V. För en maximal ström på 500 mA blir R=1,25/0,5 = 2,5 ohm.
Strömbegränsaren med LM317 behöver minst 3V mellan in och utgång för att fungera bra. Du behöver således lite högre transformatorspänning. Om du skall ta ut t.ex. +/-12V, så skall du ha en transformator som lämnar 18V. Olastad ger den likriktad 18*1,4 = 25 V vilket inte överskrider maxvärdet för LM317.
Kom på ett annat och enklare sätt med ytterligare en adj-regulator som LM317/LM337. Bara den positiva sidan visas, den negativa är identisk med negativ regulator. Skillnaden mot den förra är att spänningen inte stängs av utan strömmen begränsas till ett maxvärde medan utspänningen sjunker. Det är en strömbegränsande koppling.
Rsense kan göras omkopplingsbar för olika strömmar. Värdet på R beräknas R=Uref/Imax. Om du använder LM317, så är Uref 1,25 V. För en maximal ström på 500 mA blir R=1,25/0,5 = 2,5 ohm.
Strömbegränsaren med LM317 behöver minst 3V mellan in och utgång för att fungera bra. Du behöver således lite högre transformatorspänning. Om du skall ta ut t.ex. +/-12V, så skall du ha en transformator som lämnar 18V. Olastad ger den likriktad 18*1,4 = 25 V vilket inte överskrider maxvärdet för LM317.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser intressant ut! Men nu har jag lite ändrade planer. Har fått tag på en 300W 2x15V toroid så jag är sugen på att bygga ett aggregat som lämnar +/-12V på upp till 10A (minus förluster), och det har jag inte sett IC:s som klarar, men jag antar att det går att bygga med transistorer?
Fråga mig inte vad jag ska ha den effekten till, det får tiden utvisa... men det känns som ett kul projekt
Fråga mig inte vad jag ska ha den effekten till, det får tiden utvisa... men det känns som ett kul projekt
Häftigt!!!!!
Du kan använda en IC som styrkrets till en array med transistorer. Men kyl bra, det blir ca 4 - 5V över transistorn vid 10A och det är 50W som skall kylas bort.
Du kan använda en IC som styrkrets till en array med transistorer. Men kyl bra, det blir ca 4 - 5V över transistorn vid 10A och det är 50W som skall kylas bort.
Gustav: Jag kom att tänka på en sak. Din strömbegränsare förutsätter att strömmen går från vänster till höger i kretsen, så man kan inte använda den som minuspol med en högre spänning som pluspol. Kan man överhuvudtaget använda en LM317 som minuspol? Jag misstänker att så inte är fallet, för den har ju ingen direkt förbindelse med jord. Synd, jag hade spånat på att bygga in en variabel spänning mellan -10 och +10 volt i min experimentlåda, med en LM317 mellan -12V och +12V. Går det att lösa på annat sätt, som med någon op-amp som tål högre effekt?
Hur är det med de fasta spänningsregulatorerna? Jag har ju faktiskt ett enkanals labbaggregat med strömbegränsning, funderar på att ta 25-30V från det, använda minuspolen som -12V, utgången på en 7824 som +12V och utgången på en 7812 som 0V (virtuell jord). Det förutsätter att 7812:an kan agera både pluspol och minuspol. Är det möjligt?
Hur är det med de fasta spänningsregulatorerna? Jag har ju faktiskt ett enkanals labbaggregat med strömbegränsning, funderar på att ta 25-30V från det, använda minuspolen som -12V, utgången på en 7824 som +12V och utgången på en 7812 som 0V (virtuell jord). Det förutsätter att 7812:an kan agera både pluspol och minuspol. Är det möjligt?
Ja, för den positiva halvan gör den det. För den negativa halvan använder du en negativ regulator, om det skall vara en justerbar kan du använda LM337. Både LM317 och 337 klarar själva 1,5A. De går att parallellkoppla till högre ström också.
I databladet på LM317 (National) har du en rad olika applikationer om du inte klarar att designa en egen (mycket roligare och mer spännande).
Om du vill ha fast utspänning, t.ex. +/-12V kan du använda de gamla men hedervärda LM7812 och LM7912 eller modernare ersättare. Det var ganska länge sedan jag designade linjärt, så jag har inte så många modeller i minnet just nu med lite kräm i. Dessa kan sedan "boostras" med yttre transistor. Jag hitatde ingen koppling där för det där, men här har du en.
http://www.circuit-projects.com/power-s ... stors.html
För den negativa delen använder du LM7912 och t.ex. TIP3055. Du kan även koppla in LM317 och LM337 i liknade koppling.
I databladet på LM317 (National) har du en rad olika applikationer om du inte klarar att designa en egen (mycket roligare och mer spännande).
Om du vill ha fast utspänning, t.ex. +/-12V kan du använda de gamla men hedervärda LM7812 och LM7912 eller modernare ersättare. Det var ganska länge sedan jag designade linjärt, så jag har inte så många modeller i minnet just nu med lite kräm i. Dessa kan sedan "boostras" med yttre transistor. Jag hitatde ingen koppling där för det där, men här har du en.
http://www.circuit-projects.com/power-s ... stors.html
För den negativa delen använder du LM7912 och t.ex. TIP3055. Du kan även koppla in LM317 och LM337 i liknade koppling.
Förslaget i schema-länken ovan använder väldigt stor likriktarkonding
och väldigt kraftig likriktarbrygga som långt ifrån är növändigt, det blir
onödigt dyrt också.
Här är ett bygge som använder en 723 som är ytterligare en variant av
möjliga regulatorer. Lite mer komplext men 723 ger väldigt bra reglering om
konstruktionen är bra. Sedan i databladen finns förslag till att reglera
negativ spänning.
http://www.sentex.net/~mec1995/circ/ps3010/ps3010a.html
och väldigt kraftig likriktarbrygga som långt ifrån är növändigt, det blir
onödigt dyrt också.
Här är ett bygge som använder en 723 som är ytterligare en variant av
möjliga regulatorer. Lite mer komplext men 723 ger väldigt bra reglering om
konstruktionen är bra. Sedan i databladen finns förslag till att reglera
negativ spänning.
http://www.sentex.net/~mec1995/circ/ps3010/ps3010a.html
4kTRB
Det var bara kopplingen jag ville visa, sedan var min tanke att välja dioder och kondensatorer efter behovet. Finns 723 fortfarande? Den var gammal redan 1975.
Det var bara kopplingen jag ville visa, sedan var min tanke att välja dioder och kondensatorer efter behovet. Finns 723 fortfarande? Den var gammal redan 1975.
723, 741, 555 ... visst finns de kvar och till och med i
lite upphottade varianter för en del, med nyare kiselteknologier.
2N3055 ett annat exempel.
lite upphottade varianter för en del, med nyare kiselteknologier.
2N3055 ett annat exempel.
Tack, ser mycket lovande ut!!
2 x 0-30V 0-10A är precis min melodi, nu när jag har två toroider med just de specarna...