Effektpedal till gitarr (Projekt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Effektpedal till gitarr (Projekt)

Inlägg av Walle »

Låter bra som satan! :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska beställa grejer nu för att bygga 3 till som folk har beställt av mig.. :D och så ska jag bygga en helt annan modell åxå sen efter jag byggt dom som jag har beställning på.. en lite fetare pedal med en del mods på åxå så den kommer nog låta bra som faan hoppas jag..
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Trevligt :tumupp: . Nu blir man sugen på att bränna sig lite på lödpennan.
Jag har en halvfärdig Fuzzface liggande (Med matchade germaniumtransistorer). Kanske dags att bygga färdigt.

Beträffande Marshall från 70-talet så HADE jag en sådan en gång i tiden. Är inte så hemma på de olika modellerna, men
den hette i alla fall Super Lead (100W) och var nog från slutet på 60-talet. Naturligtvis med två "fyrtolvor" till. Detta var före mastervolymens tid och skulle det låta bra så fick man se till att inte befinna sig i samma lokal som förstärkaren. Den lät fruktansvärt högt..... och bra. Sedan blev det VOX AC30 och Fender Super Reverb. De här grejorna kostade nästan ingenting på den tiden.

Nu håller jag på att bygga en liten transistorförstärkare, men har inte en aning om hur man skall få till ett bra ljud. Jag köpte en effekt som heter POD 2.0, som skulle emulera en massa olika förstärkare. Men det var ju rena skräpet. Jag får sätta min tillit till Fuzzfacen som ju blir med transistorer från 60-talet. Andra har ju lyckats: http://www.youtube.com/watch?v=xOcV-WhX ... re=channel

Rapportera gärna här hur du lyckas med dina moddar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Marshall Super Lead 100 spelade Jimi Hendrix på många gånger, modellen med 4 ingångar och modell 1959 eller nåt liknande.. ett jävla ös i dom stärkarna.. :)

Tycker du ska bygga färdigt din fuzzface o se hur den låter.. själv ska jag ta fram en modell liknande screamer efter jag byggt dom pedalerna jag har beställning på hittills, hehe, kul att kunna sälja det man tillverkar åxå, kanske inte så mycket för pengarnas skull.. men för att folk ska ha coola pedaler som dom gillar.. :D

Ang Marshall så är det jävligt bra förstärkare, har själv kört mycket JCM 800 (den klassiska 80 tals hårdrocksstärkaren), ett bra ös i dom åxå tycker jag.. just nu har jag dock en Marshall ministack på 15watt, en topp och två lådor.. ganska cool.. :D

Får jag pengar över nån gång så köper jag en JCM 800 igen tror jag.. och en 4 tolva som jag vill att det ska sitta greenback högtalare i för det rätta ljudet.. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Oj oj oj! :D låter riktigt bra detta! :P
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag gillar den här pedalen som jag hittills har byggt.. :D verkligen bra klös i den tycker jag.. hoppas jag får till dom andra lika bra..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag en fundering... jag behöver en resistor som är av modell 2M2.. tyvärr har jag ingen sån.. men det borde funka minst lika bra att sätta två 1M i serie så man får 2M.. ? alltså det är ju kanske 10% tolerans åxå..borde inte det funka när på lika bra som en 2,2mohms ??
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Inga problem. Du kommer tillräckligt nära så det spelar ingen som helst roll.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Går ju också att parallellkoppla två 4M7or, då hamnar man på 2M35, nååågot närmre, men framför allt kanske lättare att göra snyggt i en befintlig konstruktion?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tror jag kör två 1M i serie och lite krympslang över så det inte stöter i nåt annat... blir nog bra det tror jag..

Håller på fixar kretskort nu till en annan modell som jag har tänkt att bygga, börjar nog på den redan ikväll tror jag, har alla komponenterna hemma.. :D hoppas den ska bli lite vassare än den första.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Då är kretskortet klart iaf.. ser ju lovande ut, det blir dock lite repigt eftersom jag använder lite grov stålull när jag gör rent det efter etsningen..

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu ikväll har jag byggt klart det nya kretskortet till pedalen som jag valt att kalla version 1.3 baserad på tidigare modell fast med annat kretskort och lite andra komponenter..

Några bilder

Bild

Bild

Bilden nedan visar hur jag satte två 1M i serie för att få ett värde av 2M (igentligen skulle det vara 2,2M)
Bild

Bild

Fortsättning följer.....
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kom på att jag glömde visa hur det såg ut i den första pedalen innan jag skruvade fast locket... ser lite ut som ett ormbo. På pedalen jag håller på med nu Version 1.3 alltså kommer jag att sätta standoffs på kretskortet tror jag, så det blir lite snyggare, Och kommer det komma in mer beställningar från folk än vad jag redan har så ska jag designa om kretskortet lite så det blir större och passar lådan bättre och ser snyggare ut åxå.. Bror testade denna pedalen och bestämde sig nästan direkt eftersom han tyckte att det var ett perfekt rockljud... alltid kul att höra.. dom andra två som beställt tyckte mer det lät som 70 tals Marshall och därför dom bestämde sig.. :D

Hur som helst.. ska bygga klart Version 1.3 idag...

Såhär såg version 1.2 ut innan jag skrivade på locket

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag byggt klart min pedal version 1.3 och jag kan lova att den blev mycket bättre än version 1.2... denna nya pedalen skulle jag vilja kalla för High Gain modellen för den levererar mycket mer än den första.. :D

Så nu har jag bestämt att framtida byggen kommer att kretsa kring version 1.3, bägge är ju prototyper kan man säga, för att testa hur man kan göra för att komma åt det ljud man vill ha.

Några bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Från vänster: V 1.2 och V 1.3
Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag jämfört pedalerna lite med varandra.. och det är en ganska stor skillnad, mer tajt ljud i V 1.3...

Här är en liten video..

http://www.youtube.com/watch?v=RDhbLWzC8oM
Skriv svar