då blir ju de 140mm
Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 26 februari 2011!
om du tar 120mm röret då är de för stort iställe 
 
då blir ju de 140mm
			
			
									
									
						då blir ju de 140mm
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 26 februari 2011!
Här har du kanske de du söker 
 
Länk:
http://www.vvs-klimat.se/product.html/m ... ory_id=264
de värsta var att de var svindyrt
			
			
									
									
						Länk:
http://www.vvs-klimat.se/product.html/m ... ory_id=264
de värsta var att de var svindyrt
- Knight Rider
 - Inlägg: 14
 - Blev medlem: 16 februari 2011, 17:58:42
 
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 26 februari 2011!
Jo, hade tänkt kolla upp det där med VVS-rör på måndag, blir till att springa till bygghandeln med skjutmåttet  
 
Nåväl, dags att kapa gängstav.
			
			
									
									
						Nåväl, dags att kapa gängstav.
- Knight Rider
 - Inlägg: 14
 - Blev medlem: 16 februari 2011, 17:58:42
 
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 26 februari 2011!
Så, nu var det ett tags sedan jag uppdaterade... Har åtminstone fått gjort lite på turbinen:
Så det började med att jag skulle montera de nya kullagrena på den nya axeln. Det gick väl sådär. Det ena kullagret på den längre biten av axeln gick lätt att rikta och montera då det endast var presspassning längst in på axeln. Det andra kullagret som skulle sitta på den kortare axelnänden var för svårt att rikta med tving så det slutade med att det skar:

Inga konstigheter här inte, det är såhär vanlig presspassning skall gå till...
Tänkte att jag får väl värma på lagret och lossa på det. Dessvärre var ju axeln i aluminium så det resulterade ju bara att lagret satte sig ännu hårdare
 Hursom, upphettningen ledde också till att oljan i det andra kullagret värmdes upp och började ryka... Samtidigt började handskarna mina smälta(!) av värmen, fick genast kasta axeln och lagrena i det närliggande vattenspannen. Detta medförde att oljan stelnade i det fungerande lagret och förstörde det också... Så det kan gå! Fick helt enkelt plocka fram dremeln: 


Ond, bråd död.
Blev till att inhandla två nya lager, nummer 4 och 5 totalt räknat. Pressade med ett skruvstäd denna gång, och med ett rör mot innerringen vilket gick kanon! Man lär sig av sina misstag :bira:
Därefter gängade jag axeländen:


Dessvärre blev det för svårt att rikta ihop de fyra hålen i 25 komponenter så jag gav upp den idén och limmade ihop skiten med något starkt Loctite då jag hade en enorm tidsbrist. Resultatet blev ändå helt okej:

Köksbordet fick operera arbetsläger under limmningen!

Hittade två miniatyrtvingar djupt nere i källaren, funkade bra.
Sedan tillverkade jag insuget; 3 plexiglasplattor á 6, 4, 6 mm. Insuget går från 10 mm till 17 mm (måttet på bredden av diskarna). Tryckte imellan en 8 mm slang och vips så var det klart:

Där längst upp ligger skönheten...
Kapade sedan ett avloppsrör som jag hittade på Bygg Max. Hade en innerdiameter på 103 mm, fick duga:

Dremeln åter, kalasverktyg som jag fick låna utav en bekant.
Lät fräsa insugshålet med:


Lite eltejp och det blev slätt och fint...
Sedan monterade jag ihop kalaset och testkörde:
http://www.youtube.com/watch?v=-4RAGTul31A
Dessvärre är det alldeles för lågt arbetstryck på kompressorn (0,5 BAR) så får försöka hitta en ordentlig så jag kan maxa den (10-40 ggr högre rotationshastighet). Återkommer!
			
			
									
									
						Så det började med att jag skulle montera de nya kullagrena på den nya axeln. Det gick väl sådär. Det ena kullagret på den längre biten av axeln gick lätt att rikta och montera då det endast var presspassning längst in på axeln. Det andra kullagret som skulle sitta på den kortare axelnänden var för svårt att rikta med tving så det slutade med att det skar:

Inga konstigheter här inte, det är såhär vanlig presspassning skall gå till...
Tänkte att jag får väl värma på lagret och lossa på det. Dessvärre var ju axeln i aluminium så det resulterade ju bara att lagret satte sig ännu hårdare


Ond, bråd död.
Blev till att inhandla två nya lager, nummer 4 och 5 totalt räknat. Pressade med ett skruvstäd denna gång, och med ett rör mot innerringen vilket gick kanon! Man lär sig av sina misstag :bira:
Därefter gängade jag axeländen:


Dessvärre blev det för svårt att rikta ihop de fyra hålen i 25 komponenter så jag gav upp den idén och limmade ihop skiten med något starkt Loctite då jag hade en enorm tidsbrist. Resultatet blev ändå helt okej:

Köksbordet fick operera arbetsläger under limmningen!

Hittade två miniatyrtvingar djupt nere i källaren, funkade bra.
Sedan tillverkade jag insuget; 3 plexiglasplattor á 6, 4, 6 mm. Insuget går från 10 mm till 17 mm (måttet på bredden av diskarna). Tryckte imellan en 8 mm slang och vips så var det klart:

Där längst upp ligger skönheten...
Kapade sedan ett avloppsrör som jag hittade på Bygg Max. Hade en innerdiameter på 103 mm, fick duga:

Dremeln åter, kalasverktyg som jag fick låna utav en bekant.
Lät fräsa insugshålet med:


Lite eltejp och det blev slätt och fint...
Sedan monterade jag ihop kalaset och testkörde:
http://www.youtube.com/watch?v=-4RAGTul31A
Dessvärre är det alldeles för lågt arbetstryck på kompressorn (0,5 BAR) så får försöka hitta en ordentlig så jag kan maxa den (10-40 ggr högre rotationshastighet). Återkommer!
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Vilket material är hårddiskskivorna gjorda av? Jag knäckte en häromveckan och den visade sig vara gjord av glas (splitter i hela rummet). Kan man borra i glas?
			
			
									
									
						Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Oftast är de gjorda av aluminium (sannolikt någon legering)
			
			
									
									
						- Mizzarrogh
 - Inlägg: 23611
 - Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
 - Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
 
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Vissa är av glas, går kanske med en fin diamantborr och någon form av kylvätska tror jag.
			
			
									
									
						- Knight Rider
 - Inlägg: 14
 - Blev medlem: 16 februari 2011, 17:58:42
 
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Oftast är dom gjorda utav aluminium eller glas, med någon keramtillsats.
De är mycket enkla att borra i och det blir fina skär, använde mig utav vanligt trä-/metallborr. Dessutom är de tåliga för fall och dylikt. Men visst, försöker man knäcka dom så är dom sköra.

			
			
									
									
						De är mycket enkla att borra i och det blir fina skär, använde mig utav vanligt trä-/metallborr. Dessutom är de tåliga för fall och dylikt. Men visst, försöker man knäcka dom så är dom sköra.
Bra signatur där, fast jag tror det hade passat bättre med radiellMizzarrogh skrev:Vissa är av glas, går kanske med en fin diamantborr och någon form av kylvätska tror jag.
- Mizzarrogh
 - Inlägg: 23611
 - Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
 - Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
 
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
OT, det fanns faktiskt en bil som drevs av en radialturbin, samt prototyper för lastbilsmotorer som drev av en packe teslaturbiner har jag för mig men de kom tyvärr aldrig i någon större produktion. (Är osäker på om det var GM som tog fram turbinbilen, skall finnas kvar i ett fungerande exemplar. Den hade en stor radial vad jag minns påminnande litetgrand om kompressionshjulet i en modern bilturbo men rejält mycket större....) 
Älskar ljudet av turbiner (särskilt äldre flygmotorer), ingen kolvhistoria kommer ens i närheten av den känslan, måste absolut höras på plats, ingen ljudinspelning ger det rättvisa (gamla F-15 kör fortfarande veteranflyg ibland, eller gjorde i vart fall då jag bodde där en period då där var en högst aktiv förening). Dock är teslaturbinen ganska tyst och beskedlig i jämförelse, den låter nästan inget i sig om den är välbalancerad.
 
_
			
			
									
									
						Älskar ljudet av turbiner (särskilt äldre flygmotorer), ingen kolvhistoria kommer ens i närheten av den känslan, måste absolut höras på plats, ingen ljudinspelning ger det rättvisa (gamla F-15 kör fortfarande veteranflyg ibland, eller gjorde i vart fall då jag bodde där en period då där var en högst aktiv förening). Dock är teslaturbinen ganska tyst och beskedlig i jämförelse, den låter nästan inget i sig om den är välbalancerad.
_
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
3.5" hårddiskar plattor av aluminiumlegering
2.5" plattor av glas.
Kan förstås finnas undantag men de är nog inte så många.
Upptäckte detta för ett antal år sedan när jag skulle slänga ett antal hårddisksplattor och började böja ihop en 2.5" platta för att ta mindre plats och som ju förstås skulle vara av alumiunium som de stora 3.5" var. Tyckte det var lite väl stort motånd för att vara en så tunn skiva hann jag precis tänka innan det sade pang och glassplitter i hela rummet.
			
			
									
									
						2.5" plattor av glas.
Kan förstås finnas undantag men de är nog inte så många.
Upptäckte detta för ett antal år sedan när jag skulle slänga ett antal hårddisksplattor och började böja ihop en 2.5" platta för att ta mindre plats och som ju förstås skulle vara av alumiunium som de stora 3.5" var. Tyckte det var lite väl stort motånd för att vara en så tunn skiva hann jag precis tänka innan det sade pang och glassplitter i hela rummet.
Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!
Ett tips från mig är att när du testar köra turbinen ska du inte andvända bilpumpmunstyket dom har dåligt luft flöde 
  
 
mvh
marr125
			
			
									
									
						mvh
marr125
				