Diverse byggen med B & S motor
Re: Diverse byggen med B & S motor
Tja, var ska man börja ? ..otroligt dåliga lager, dålig precision i största allmänhet, dåliga justermöjligheter (ventilerna tex), väldigt suboptimal konstruktion på förbränningsrum, insug, förgasare, för att inte tala om avgassystem.. Plastdrev förekommer på dom nya, tändsystemet är allt annat än bra..
Nu kanske detta är bättre på lite större B&S-motorer, men dom jag meckat med är rentav skräp i mina ögon sett, dom får en 30-40 år gammal japansk MC-motor att verka som ett urverk i jämförelse.
Nu kanske detta är bättre på lite större B&S-motorer, men dom jag meckat med är rentav skräp i mina ögon sett, dom får en 30-40 år gammal japansk MC-motor att verka som ett urverk i jämförelse.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Bra jobbat!
"sågat på längden ur en massa brädor" fy farao, såga på längden är rena tortyren med vanliga fogsvansar.
"sågat på längden ur en massa brädor" fy farao, såga på längden är rena tortyren med vanliga fogsvansar.
Re: Diverse byggen med B & S motor
@walle
Sen optimeras flygplansmotorerna varken för effekt eller bränsleekonomi.. det är driftsäkerheten man är ute efter.. De flesta PPL-motorer konstruerades på 70-talet..
Kör du UL så är det ju oftast antingen bubblamotorer med dubbla tändsystem, eller Rotax skotermotorer man kör med. Har servat UL motorer med bla kolvar från den lokala skoterhandlaren...
De flesta motorkonstruktioner är ju kompromisser på ett eller annat sätt, så det som är skit för motortrimmaren kan vara perfekt för privatflygaren och tvärtom...
Sen optimeras flygplansmotorerna varken för effekt eller bränsleekonomi.. det är driftsäkerheten man är ute efter.. De flesta PPL-motorer konstruerades på 70-talet..
Kör du UL så är det ju oftast antingen bubblamotorer med dubbla tändsystem, eller Rotax skotermotorer man kör med. Har servat UL motorer med bla kolvar från den lokala skoterhandlaren...
De flesta motorkonstruktioner är ju kompromisser på ett eller annat sätt, så det som är skit för motortrimmaren kan vara perfekt för privatflygaren och tvärtom...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20519
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Diverse byggen med B & S motor
Walle, jo, ang flygmotorerna så beror det även till viss del på att vissa äldre typer är byggda för att klara brandtillbud och liknande i luften utan att vitala delar förstörs lika lätt.
Annars är det väl mer effektförhållande som skiljer (åtminstone för större motorer) då man till skillnad från 90% av mark/vattenburna fordon faktiskt har nytta av höga varvtal i en flygmotor (merparten av de koncept som använder detta för markburna fordon har ingen annan praktisk funktion än att framhäva behov av att kompensera för testosteronsvackor hos ägaren... (Nåja, det är kul, men nyttan är tveksam, högvarviga kolvmotorer i dessa sammanhang är och förblir leksaker)).
Men som sagt, vad som avsågs var mer tillverkningstekniska detaljer hos många serier och inte den tekniska designen.
Annars är det väl mer effektförhållande som skiljer (åtminstone för större motorer) då man till skillnad från 90% av mark/vattenburna fordon faktiskt har nytta av höga varvtal i en flygmotor (merparten av de koncept som använder detta för markburna fordon har ingen annan praktisk funktion än att framhäva behov av att kompensera för testosteronsvackor hos ägaren... (Nåja, det är kul, men nyttan är tveksam, högvarviga kolvmotorer i dessa sammanhang är och förblir leksaker)).
Men som sagt, vad som avsågs var mer tillverkningstekniska detaljer hos många serier och inte den tekniska designen.
Re: Diverse byggen med B & S motor
@mizzarough: för att höja effekten i en ottomotor så måste du ju i princip öka antingen varvtalet eller mängden förbränd gas, detta görs genom att antingen öka slagvolymen eller använda överladdning. (Även byte av kamaxlar, förgasare, insug osv syftar ju till detta) ..Att öka slagvolymen nämnvärt är oftast ganska svårt (det finns inte plats helt enkelt) och ur motortilverkarens perspektiv så får man andra problem, ett är att motorn oftast blir törstigare.
Så nej, det är inte onödigt att öka varvtalet i en bilmotor, det finns växellådor.
Så nej, det är inte onödigt att öka varvtalet i en bilmotor, det finns växellådor.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20519
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Diverse byggen med B & S motor
Jo, de flesta moderna motorer är ju konstruerade att ligga inom ett optimalt varvtals spektra så klart, var det ligger bror ju på hur motorn i övrigt är byggd.
Men vad jag åsyftade (som jag antar de flesta insatt här redan vet) är ju att "antalet hästar" blir missvisande i rätt många sammanhang om man enbart ställer det i proportion till den direkta varvtals ökningen.
Men vad jag åsyftade (som jag antar de flesta insatt här redan vet) är ju att "antalet hästar" blir missvisande i rätt många sammanhang om man enbart ställer det i proportion till den direkta varvtals ökningen.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20519
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Diverse byggen med B & S motor
Svenska Husqvarna ska ha väldigt avancerade motorer i motorsågarna. Dom säljer även en serie motorer för GoCart där ägare har noterat en 50% lägre bränsleförbrukning för samma effekt.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20519
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Diverse byggen med B & S motor
Jo, var iaf förr, men nu verkar de ha trampat rejält i klaveret sedan gamla fabriken lades ned.
Men sågarna har de förhoppningsvis inte tummat på, det vore nog nådastöten för hela företaget.
Kan inte fatta varför de började sälja en massa skit sedan under eget namn istället för att lägga ned den biten och enbart satsa på kvalitetsgrejer istället för att försöka konkurrera med bara lågt pris, gör ju bara att kunderna tappar förtroendet.
Men sågarna har de förhoppningsvis inte tummat på, det vore nog nådastöten för hela företaget.
Kan inte fatta varför de började sälja en massa skit sedan under eget namn istället för att lägga ned den biten och enbart satsa på kvalitetsgrejer istället för att försöka konkurrera med bara lågt pris, gör ju bara att kunderna tappar förtroendet.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Ujuj, jag tänkte direkt på överslag från tändhatten när jag såg den där!90kar08 skrev:
- Electricguy
- Inlägg: 12307
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Diverse byggen med B & S motor
Jättefina byggen!!!
Du måste ha en riktigt sjysst farsa som lånade ut verktyg (och en del skruvahjälp?) till Dig!
Du måste ha en riktigt sjysst farsa som lånade ut verktyg (och en del skruvahjälp?) till Dig!
Re: Diverse byggen med B & S motor
Jag tror faktiskt inte pappa nånsin har hjälpt mig med något projekt, jag tycker bättre om att testa själv. Det är snarare han som brukar fråga mig efter hjälp.
Men verktyg får jag låna, dessutom brukar han ge mig verktyg som han behöver i julklapp och födelsedagspresent, så att han kan låna dom.
Men verktyg får jag låna, dessutom brukar han ge mig verktyg som han behöver i julklapp och födelsedagspresent, så att han kan låna dom.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Nånting säger mig att du har roligare i verksta'n än kompisarna vid tv-spelet.....
Kan det ha nått med kreativitet att göra ???
Kan det ha nått med kreativitet att göra ???