Många säger eko när de menar reverb, men egentligen är eko mer likt delay.
"Kan jag få lite eko på sången?"
-"Reverb då eller?"
"Ta nåt som låter bra."
-"Jo men vad vill du ha för sort? Katedralen i Rom? Grannens garage? Guldplåt i skymning? Hur mycket dämpning i det höga frekvensbandets tidiga reflektioner? Eller kanske en gammal TL1172EX14½?" [knappetiknapp] "Ok, det var vänster det. Vad vill du ha i höger?"
BBD-kretsarna finns knappt att få tag i, om man lyckas hitta de hos någon DIY-butik kostar dom mer än det smakar. PT-kretsen är också väldigt svår att hitta som nästan alla specialkretsar som försvinner efter några år. En enkel audiofördröjning byggt med standard komponenter hade varit något jag villat se.
Texas Instruments PCM1808PWG4 (ADC) och PCM1780DBQ (DAC) eller liknande kostar inte allt för mycket. Sedan finns det mikrokontrollers med I²S stöd också om man nu vill använda det.
Texas Instruments har lip-sync kretsar, t.ex. TPA5050 med upp till 170ms fördröjning, finns på Digi-key. De har digitalt I2S ljud och styrs via I2C, så tillhörande codec (ADC/DAC) behövs eventuellt också.
Men hur fungerar PT2399 för kortare fördröjningstider runt 1 ms? För under "RECOMMENDED OPERATING CONDITIONS" i databladet står det max 5 MHz för klockan. I tabell 1 står det sedan att 5 MHz ger en fördröjningstid på 136,6 ms där lägre frekvens ger längre fördröjningstid.
Porto skrev:Texas Instruments har lip-sync kretsar, t.ex. TPA5050 med upp till 170ms fördröjning, finns på Digi-key. De har digitalt I2S ljud och styrs via I2C, så tillhörande codec (ADC/DAC) behövs eventuellt också.
Har kollat in TPA5050 och TPA5051 med fyra kanaler. Dessa verkar mycket trevliga och passa mina studiobehov perfekt, dock kan jag inte hitta någon distributör som vill sälja dessa under 250 stycken åt gången .
EDIT:
Digikey verkar inte ha TPA5051 på lager men det ser ut som man kan beställa enskilda exemplar om $8,48. Per kanal blir det ca 13 kr med nuvarande dollarkurs.