Jag står inför ett teknikskifte...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Jag står inför ett teknikskifte...

Inlägg av MicaelKarlsson »

PHermansson skrev:Det är dock enklare att arbeta med AVR om du kör Linux (tycker jag i alla fall).
Jag använde tidigare WinAVR och AVRStudio tillsammans med STK500 (under Win XP) och har nu gått över till Eclipse och STK500 (under Ubuntu). Det tog mig ett tag att installera Eclipse (och AVR-plugin) men därefter tjänar man in tiden det tar att fippla ihop en makefile och bråka med AVRStudio.

Så för min del är Ubuntu+Eclipse+STK500 en klar fördel.
Senast redigerad av MicaelKarlsson 7 februari 2011, 20:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Att köra avr studio under Windows kan inte ses som komplicerat eller svårt att komma igång med..
Har man råd är avr jtagice mkII en mycket stabil debugger/programmerare (möjligen kan man tycka att valet av kabel till programeringskontakten var lite korkat..)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

AndLi: Vad då "kan inte ses som komplicerat eller svårt " ?? Jag skrev "bråka med" och det kan knappast tolkas som att jag tycker (eller anser) att AVRStudio är vare sig svårt eller komplicerat. Jag tycker endast att Eclipse fungerar bättre för mig, inget annat!!!!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

MK: Det var riktat åt PH kommentar om linux, jag ser nu att jag misstolka det som att det skulle vara enklare att köra linux än windows om man ska köra avr. Misstänker att han menar att det är enklare att köra AVR än PIC om man ska köra linux.

Själv har jag inte kört PIC sen 16f/c84 tiden, så hur det funkar i olika miljöer vet jag inte.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Japp jag menade att AVR är enklare för C i Linux. Finns ju ingen bra fri C-kompilator för Pic/Linux. Med AVR finns AVR-GCC tillgänglig i de flesta paketförråd.
Själv kör jag inte Eclipse. För AVR blir det en texteditor och kommandoraden. Har för mig det fanns program så att det gick rätt lätt att jobba med Pic/Assembler/Linux också, men det var ett tag sedan. Fast jag hade visst antecknat vad jag använde på min blogg/kom-ihåg-sida: http://patrikhermansson.se/?q=node/7
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vet inte om det var den här som tråden som det länkades till tidigare handlade om. (Första träffen om man googlar på "eclipse avr".)

http://avr-eclipse.sourceforge.net/wiki ... pse_Plugin
Klurige

Inlägg av Klurige »

Tack för alla svar.
Trots att det vanliga Pic vs AVR-kriget blossade upp, så framkom det väldigt vital info, nämligen att vill man kör C utv i Linux så är det besvärligare med Pic.
Då jag inte tycker det är speciellt roligt att lösa verktygsproblem när jag jobbar med mina projekt så väljer jag det smidigaste.

Att det är ungefär lika enkelt att programmera assembler för båda tycker jag är ganska ointressant, eftersom jag inte skulle få för mig att skriva något i assembler om jag kan slippa.

Nu ska här shoppas AVR-prylar!

/Robert
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu ska här shoppas AVR-prylar!
Grattis! :bravo:
därefter tjänar man in tiden det tar att fippla ihop en makefile och bråka med AVRStudio.
Hmm.vadå? Jag har aldrig behövt flippa ihop någon makefile... sådant gör ju Avrstudio automatiskt. Hur enkelt är det att få Eclipse att samarbeta med AVR-GCC då? Vad krävs för kunskaper (för jag fattar inget annat än programspråket C) och hur gör du i Eclipse sedan när du ska programmera själva AVR-kretsen? Klickar på "program"-knappen?
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Jag använder Makefile , AVR-GCC, AVRdude och Visualstudio 2010 för att koda C till AVR tycker det fungerar bra.

Man kan länka de flesta IDE till att köra med byggverktyg för AVR (Winavr för windows) och programmera det gör jag med AVRdude (sköts av Makefile)

(Dock fuskar jag :oops: och sätter fuses med AVR studio för jag är lite osäker på sådant fortfarande)

Edit: Jag har verkligen noll kunskaper i det här med och jag tyckte det gick ganska smidigt.

Mvh
//Minus
BJ

Inlägg av BJ »

Odur skrev:För PIC och Linux så har du också Piklab som jag själv använder. Men har du en Pickit 2 eller 3 eller ICD 2 och 3 så kan du köra nya MPLAB X från Microchip. Men den är i Beta-stadiet ännu.
Mplab för linux? :tumupp:
Det blir intressant att se vad som händer med det.

Här är lite länkar jag hittade.
Tyvärr finns det ingen installations-beskrivning för deb-filen än.

http://microchip.wikidot.com/mplab:_start
http://microchip.wikidot.com/mplab:what ... or-mplab-x
http://microchip.wikidot.com/mplab:how- ... plab-x-ide
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Jag har inte kollat de där wikidot-sidorna på länge, men betan av MPLAB X är ju officiell numera och återfinns här: http://www.microchip.com/en_US/family/mplabx/index.html

Installationsinstruktion för deb-fil? I konsollen: dpkg -i debfil.deb (som root eller med sudo beroende på dist).
Annars ett enkelt dubbelklick i de flesta DE :wink:
Fast det kanske inte var så du menade?
BJ

Inlägg av BJ »

Jag trodde att det var mer avancerat än så, att man skulle ställa in en massa saker.
Men det verkar inte finnas nån deb-fil att hämta, såg jag nu när jag provade.
Bara bin. Men då vet ju inte paketsystemet om att man har lagt in det.
Om jag installerar det med bin-filen, går det att ta bort det sen på nåt sätt då?
Jag använder Ubuntu.
BJ

Inlägg av BJ »

Det står lite grann på wikidot-sidan.

MPLAB X will be installed under /opt/microchip/mplab_ide/
and a hidden directory will be installed under ~/.mplab_ide
to store your preferences and user specific configuration information.

Men det är inte säkert att det är det enda som händer.
Finns det nån loggfil som man kan titta i och spara, där det står vad
installationsprogrammet har gjort för nånting?
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Jag har installerat MPLAB X i Kubuntu med bin-filen. Inga problem alls att få bort den sen. Det skapas en avinstallationsfil som plockar bort rubbet (förutom ~/.mplab_ide. Men så är det ju med alla program). Programmet placerar sig i /opt precis som ett snällt program utanför pakethanteringssystemet ska göra.
BJ

Inlägg av BJ »

Vad bra.

Jag provade nu med bin-filen. Den som jag hämtade igår var det nåt fel på,
men idag fungerade det. Dom kanske uppdaterar den då och då.

Det ser trevligt ut, men jag hittade i alla fall en sak som den inte klarar.
Kontroll om man byter sida i en tabell:

Kod: Markera allt

tabell_slut:

retlw   0 

; Varna om vi byter sida inne i tabellen.

IF ((tabell & 0x0FF) >= (tabell_slut & 0x0FF)) 
      MESSG   "Warning - User Definded: Table 'tabell' crosses page boundary in computed jump" 
    ENDIF 
Jag får felmeddelandet
Error[151]: Operand contains unresolvable labels or is too complex
för raden med IF ...

Jag provade med Mplab 8,63 i Windows, och den klarade det.

Kanske vi borde ha en egen tråd för Mplab x?
Skriv svar