extern batteripack till bärbar dator
Re: extern batteripack till bärbar dator
63 Wh verkar mer rimligt, dvs 226800 joule.
Om man törs ta lite risk så är annars litiumbaserade batterier avsedda för RC förmodligen något som ger mer energi per viktsenhet.
Om man törs ta lite risk så är annars litiumbaserade batterier avsedda för RC förmodligen något som ger mer energi per viktsenhet.
-
Ska du jämföra drifttiden mellan linux/windows så är det lämpligare att jämföra när du kör x-windows.Windows har aldrig varit känd för att spara ström och på win95-tiden där en laptop gick nätt och jämt en timme i win95 så kunde man köra över 6 timmar med hela tiden en skrivande teminalkonsol på skärmen med linux på samma dator och samma batteri. Idag är det förhoppningsvis bättre där man även där började använda processorns 'hlt'-instruktion i 'System Idle funktion' (vilket man inte gjorde i win 95/98 medans linux på den tiden hade gjort det i typ 5 år) men det är väldigt enkelt att börja bränna en massa batteri genom att köra applikationer som hela tiden jobbar och försöker ta max CPU - som popupanimationer mm. i webbrowser medans man surfar och letar...
Bara som ett expriment så kan du ladda ned en linuxdistrubition - bränna på skiva och köra där i terminalmode direkt på CD:n (dvs ingen installation då du bara skall prova) och förmodligen kan du köra uppemot 6 - 8 timmar om du är snål med skärmbelysningen. Då ser du hur länge ett batteri verkligen kan hålla i en laptop och sedan försöker du få windows att snurra lika länge - du kommer inte att lyckas hela vägen men du kanske kommer över 4 timmar när du har optimerat färdigt!.
det är allt intressant men jag har inte haft tid att ta till mig informationen, det första batteripacket som cetex rekom. var intressant men har inte hunnit räkna på hur mycket jag kommer få på den. har mycket att tänka på den närmsta veckan men kommer återkomma om några dagar om hur och om jag är intresserad men visst vill jag ha ett batteriback och länkarna var väldigt intressanta.
gjorde för 5 min en väääldigt snabb koll och fick det till att första batteribacket enligt cetex ger mig ca 2,5 timmar. de tär ok men skulle behöva minst 4h då en lektion kan vara upp till just 4h. (kan ju inte precis ladda 5 min mellan rasterna, inte lönt)
hittar någon en liknande batteripack men på 4h så för du ett stort tack.
återkommer...
gjorde för 5 min en väääldigt snabb koll och fick det till att första batteribacket enligt cetex ger mig ca 2,5 timmar. de tär ok men skulle behöva minst 4h då en lektion kan vara upp till just 4h. (kan ju inte precis ladda 5 min mellan rasterna, inte lönt)
återkommer...
Man kan ju bygga ett själv av 6st 38120S-celler, liknande dom Fagge har på sin El-cykel, så får man ett pack på 19.2V 10Ah = 192Wh,
blir ju dock en del hemmabygge och man måste ha skyddskretsar, batteriindikator kan vara smart, samt en speciell laddare med balansering
Har funderat själv på en sån lösning för att klara elektroniken på scoutläger...
blir ju dock en del hemmabygge och man måste ha skyddskretsar, batteriindikator kan vara smart, samt en speciell laddare med balansering

Har funderat själv på en sån lösning för att klara elektroniken på scoutläger...

Papper och penna? De drar inte mycket ström...
Går ju inte att surfa med, men för anteckningar är det nästan oslagbart.
Går ju inte att surfa med, men för anteckningar är det nästan oslagbart.
Jag är 100% på Gorgus linje.
Skaffa ett pack med kollegieblock och en gäng pennor.
Fungerar oerhört driftsäkert så länge som du håller dig vaken...
Skaffa ett pack med kollegieblock och en gäng pennor.
Fungerar oerhört driftsäkert så länge som du håller dig vaken...
Jag kollade spec'arna och någon review för din dator, de anger "3 timmar i high-performance med wlan, 5timmar i balanced" (med eller utan wlan står ej, antar med wlan)merlin2 skrev:det är allt intressant men jag har inte haft tid att ta till mig informationen, det första batteripacket som cetex rekom. var intressant men har inte hunnit räkna på hur mycket jag kommer få på den. har mycket att tänka på den närmsta veckan men kommer återkomma om några dagar om hur och om jag är intresserad men visst vill jag ha ett batteriback och länkarna var väldigt intressanta.
återkommer...
73wh / 3h = 24.3w/h
73wh / 5h = 14.6w/h
Kör du datorn i "High Performance" när du kör på batteri? (allt på max), eller dimmar du ner displayen lite, sänker strömsparläget till lite lägre o.s.v för att få den att räcka i 2.5h?
Om datorns batteri räcker i 2.5h när du försökt dra ner på ljusstyrkan, processorn går i något strömsparläge stängt av ev bluetooth m.m så gissar jag att ditt batteri (som mitt) har tappat en hel del kapacitet jämfört med när det var nytt.
(kvalificerade) gissningar:
Om din dator ligger mittemellan "balanced" och "high performance" nämnt ovan så förbrukar den 19.45w/h
Batteri för 4timmar innebär 77.8wh batteri.
Det mindre av batterierna jag länkade till är på 73wh, det är ungefär samma som ditt batteri hade nytt.
Du har dessutom fortfarande 2.5timmar batteri i ditt interna batteri, så totalt borde du får närmare 6.5h batteritid med detta batteriet.
Det större av batterierna (BP-170, $250) är på 170wh, så då borde du med samma beräkning få drygt 8.5h batteritid på det externa batteriet + dina 2.5h interna.
Samtidigt får man inte glömma att risken finns att datorn går upp i förbrukning automatiskt när den tror att den har en extern nätadapter ansluten, vissa av dessa inställningar sköts av bios/acpi eller vad det nu är, och det är det svårt att få kontroll över.
HP brukar även vara ganska kinkiga när det gäller vilken nätadapter som är ansluten, de kan gå på nätadapterströmmen även om det är en tredjepartsadapter men de brukar vägra att ladda batteriet så länge som datorn är igång. I detta fall är det egentligen bara en fördel.
Ovanstående förutsätter även att batteriet håller vad det lovar. jag är inte säker på detta ännu, måste nog prova att köpa ett när jag får lite slantar över för att testa.

Kanske enklare i längden att ordna en mätrigg och se vilken normalförbrukning man har?