Mitt lilla fräsprojekt - Säljes!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Mitt lilla fräsprojekt

Inlägg av Purre »

Vad har du för storlek på den som du kan leka med som mest?

Hade annars varit trevligt om ni riktade in er på "svenska" bilar som saab och volvo då de saknar styling i stor del om man jämför med japanska. Men visst inte alls lika stor marknad då heller så kanske är för mycket chansning i lönsamhet?
Vet att det finns ett fåtal 9000 med 9-3 Aero/Viggen fronten och det blir riktigt snyggt dock finns det inte att köpa utan då får man bygga själv vilket innebär köpa fronten och sen såga itu den på mitten och skarva. Inte alla som vågar sig på det.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Vi gör delar på beställning så om någon vill ha ett kit till en saab eller volvo så designar vi det i samråd med kunden.

Ungefärlig rörelse:
x=3m
y=2m
z=1m

mvh
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Nu har han som ska hjälpa mig med styrsystemet varit här på besök och vi har gått igenom vad som behöver åtgärdas innan vi kan göra styrsystemet till fräsen.
Motorerna behöver bytas ut då de som sitter på nu inte är stegmotorer.
Så vi har tittat på mach3 programvara, motorer och styrkort från JB vilket verkar väldigt prisvärt.
Någon här har kanske annars andra tips på leverantörer av sådana delar?
De stegmotorerna som JB säljer har 200 steg/varv, det räcker inte eftersom vi har ganska mycket rörelse på axlarna per varv, 178mm har jag mätt det till i x-led.
Så vi tänkte montera växellådor med ca 4-5 gånger utväxling för att få önskad upplösning.
Då klarar vi oss med motorer på 3Nm vilket ger en kraft efter växellådan på 12Nm, idag sitter det 5Nm motorer monterade.
Vid 9000Hz varvar de 3Nm motorerna som JB säljer 1350rpm, så om vi då växlar ner dem 4 gånger så får vi en möjlig max hastighet på matningen på ca 1000mm/s vilket är en smula mer än vi någonsin kommer att kunna köra med..

Jag vet dock inte om man behöver komplettera de stegmotorena med pulsgivare baktill?

Det sitter pulsgivare på de motorerna som sitter på maskinen nu.
Det är Baumer BHF 16 med en upplösning på 1024 pulser/varv. De jobbar med 5V signal så de bör funka bra.
Jag får i så fall fixa några hylsor om de ska monteras då de är gjorda för 12mm skaft och JBs motorer har 6,35mm skaft baktill.

Bild

Datablad pulsgivare: http://motion.baumer.com/motion/product ... BHG_EN.pdf

Här är dock ett schema till en stegmotorstyrning, men jag kan inte se var man skulle koppla in pulsgivarna i så fall?

http://www.brundin.biz/images/datasheet ... schema.pdf

Eller ska man ha ett separat kort i datorn som plockar in referenssignalerna från givarna till styrprogrammet i datorn?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Måste du ha stegmotorer?
Du ska inte växla ner en stegmotor för att få högre upplösning. Man kör stegmotorer med halvsteg (400/varv) eller ännu hellre mikrosteg ännu bättre upplösning mindre resonans problem.
Men jag tycker att det borde fungera med dom motorerna du har om de är hela och har tillräckligt med effekt.
Tänk på att du inte kan varva en stegmotor för hårt, då momentet sjunker med varvtalet tills den börjar tappa steg.

EDIT: Tänk på att momentet som anges är hållmoment dvs när motorn står still. Så fort den börjar snurra avtar momentet.

EDIT2: Egentligen behöver man väl inte ha pulsgivare till stegmotorer då man ska dimensionera dom så att de inte kan tappa steg.?
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

De motorerna som sitter på nu har inget hållmoment som jag förstod det?

Vi behöver sätta utväxling om vi kör med de stegmotorerna från JB, för även om vi kör med halvsteg så blir det 0,445mm spindelrörelse/halvsteg.
Vi har inte tänkt köra med 1000mm/s i matning. Det blir nog mer omkring 100mm/s så den kommer inte att varva så mycket.

Motorerna:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SVK Customs 14 februari 2011, 13:22:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Missade lite i texten. Är det kuggstångsdrivning?
Isf kan du ju minska drivkugghjulet.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Jag tror att det är rem, det är dock helt kapslat och jag har inte öppnat linjärenheterna än så jag har inte tittat själv.
Jag har dock för mig att han på flexlink sa att det var remmar.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Cano skrev:Måste du ha stegmotorer?
Du ska inte växla ner en stegmotor för att få högre upplösning. Man kör stegmotorer med halvsteg (400/varv) eller ännu hellre mikrosteg ännu bättre upplösning mindre resonans problem.
Men jag tycker att det borde fungera med dom motorerna du har om de är hela och har tillräckligt med effekt.
Tänk på att du inte kan varva en stegmotor för hårt, då momentet sjunker med varvtalet tills den börjar tappa steg.

EDIT: Tänk på att momentet som anges är hållmoment dvs när motorn står still. Så fort den börjar snurra avtar momentet.

EDIT2: Egentligen behöver man väl inte ha pulsgivare till stegmotorer då man ska dimensionera dom så att de inte kan tappa steg.?
Jag pratade med en kille på allmotion precis.
De saluför ett styrsystem som heter technosoft som kan styra det mesta med pulsgivare med ett closed-loop system så man alltid har återkoppling på positionen:
http://www.allmotion.se/produkter.asp?p ... 28&lng=swe
De saluför även borstlösa motorer med servoegenskaper som kan ersätta stegmotorer och ger en bättre dynamik:
http://www.allmotion.se/produkter.asp?p ... thisPage=2
Vad har ni för uppfattning om det? Kan det vara ett lämpligare system att använda än det som JB saluför, Mach3, när man har lite större rörelser såsom vi har?
Setup programmet är gratis dessutom.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Frågan är hur du skall översätta detta i praktiken med Technosoft grejerna, hur ta in externdata i form av PointCloud filer osv. Obs att Mach3 inte är ett Closed Loop system, sen kan man ju fråga om det är ett måste med CL eller inte.

Om man nu tar Mach3 som styrsysten så kan du ju ha externt ClosedLoop med tex KFlop/Kanalog och haka på Granite Devices drivers som klarar av lite olika motorer i samma drive.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Jag skulle få mailat lite mer info om technosoft grejorna.
Jag vill gärna hålla systemet så enkelt som möjligt med så få variabler som möjligt för att minimera risken för problem.
Så ju färre komponenter och interface desto bättre.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kan inte motbevisa dig med siffror, men spontant tycker jag stegmotorerna från från Brundin på 3Nm verkar på tok för små.
Även om momentet skulle räcka måste man nog ställa ned accelerationen till väldigt låga värden.

Har du någon uppfattning om vad hela traversen blir att väga inkl. spindel?

De här Technosoft grejorna, är det verkligen ett CNC-system?
I annat fall måste du ändå ha ett sådant, typ Mach3.

Hur fungerar befintlig styrning?
Verkar ju vara vanliga asynkronmotorer kompletterat med encoder.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Jo, 3Nm låter inte så kraftigt.
Men som sagt så tänkte jag sätta på en växellåda också för att växla ner dem antingen 5 eller 10 gånger så då får man ut mellan 15 och 30Nm.
Det är ca 50kilo att flytta på i x-led.
Så man kan ju ändå inte mata den i 500-1000mm/s för det blir rätt mycket massa att få stopp på..
De som ska leverera blockmaterialet kommer på torsdag med lite prover, så då får jag även reda på rekommenderade skär- och matningshastigheter.
Jag har förstått det som att technosoft systemet är ett cnc system? Vad finns det för alternativ?
Det sitter inte något styrsystem på den nu. Elskåpet är borta.
Det var nog inget cnc system på den innan med tanke på motorerna?
Senast redigerad av SVK Customs 14 februari 2011, 18:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Technosoft har nåt program som heter Easy Motion Studio som programmeras i deras språk TML. Står inget om hur den ska kunna ta emot G-kod.

Frågan är HUR du ska skapa din arbetsfiler, vad kommer du att använda för CAD och CAM programvara? Om du har CAM, kan den då posta i TML språk?
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Solidworks använder vi för CAD och vi har tänkt använda edgecam för cam beredningen.
Men det är inget som är hugget i sten att vi tvunget ska använda det.
Jag får kolla upp hurvida Technosoft är kompatibelt med g kod.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.technosoftmotion.com/product ... MS.htm#Q11
APN._11. Executing G-code commands with TMC-3D Motion Controller
Multi-axis motion applications are often defined using G-codes. In order to execute these applications on a TMC-3D motion controller, you need to translate the G-codes into TML commands. This application note explains you how to set up a multi-axis project using TMC-3D as master, and two ISCM4805 drives as slaves; how to import a G-code file; and how to execute the G-code application. It also presents the supported G-codes, and the limitations of the G-code-to-TML converter.
Det verkar gå att göra nåt i alla fall men begränsat, CAN bus mm mm ( Not my cup of tee )
Skriv svar