Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna när
Re: Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna
Tungelement kommer att funka bra.
De klarar många cykler.
De klarar många cykler.
- SeniorLemuren
Jag håller själv på att jobba med en båt och kommer även jag att behöva en lösning på detta. Tungelement är ju en smidig och enkel lösning. Farhågor om att de inte skulle hålla för en båts rörelser i vatten är helt ogrundade. Den lotskutter som skulle slå så hårt i sjön att ett tungelement skulle gå sönder finns inte för den har sjunkit för länge sedan.
Tungelement används i stor grad som givare till bränslemätare i lastbilar och håller dom för en gropig timmerväg så håller dom i viken båt som helst.
Lösningen med strömshunt är även det en bra lösning men kanske lite mer komplicerad om man inte är van att pula med elektronik. Det blir förmodligen den lösning jag väljer på grund av att jag ändå kommer att behöva bygga en hel del elektronik för att få in (och ut) alla styrsignaler från alla övriga system till en dator.
Tungelement används i stor grad som givare till bränslemätare i lastbilar och håller dom för en gropig timmerväg så håller dom i viken båt som helst.
Lösningen med strömshunt är även det en bra lösning men kanske lite mer komplicerad om man inte är van att pula med elektronik. Det blir förmodligen den lösning jag väljer på grund av att jag ändå kommer att behöva bygga en hel del elektronik för att få in (och ut) alla styrsignaler från alla övriga system till en dator.
Hallswitchen med brickan tycker jag är en lysande idé. Den kopplingen fungerar precis som önskat. Sedan kan man ju koppla in lysdioden direkt på hallswithens utgång med en resistor mot +drivspänning. A1120 klarar ju att driva 20 mA. Med 12 V drivspänning blir resistorn 680 ohm för ca 20 mA.
Tungelementet är också bra, enkelt och robust. Frågan är hur många varv man behöver linda och om det går att stoppa in det i ett järnrör för att få den känsligare.
Det går utmärkt att rostskydda brickan med färg eller på annat sätt. Använd dock inte rostfria brickor, de är inte magnetiska.
Tungelementet är också bra, enkelt och robust. Frågan är hur många varv man behöver linda och om det går att stoppa in det i ett järnrör för att få den känsligare.
Det går utmärkt att rostskydda brickan med färg eller på annat sätt. Använd dock inte rostfria brickor, de är inte magnetiska.
- prototypen
Lack är någon sorts plast, plast stoppar inte magnetism.
Du kan göra kärnan av något annat, jag har funderat på kättinglänk (kortlänkad) och sedan elförzinka eller varmgalva.
Protte
Du kan göra kärnan av något annat, jag har funderat på kättinglänk (kortlänkad) och sedan elförzinka eller varmgalva.
Protte
Tungelement-lösningen har funnits i många år i Volvo 240-serien som lampvakt. Där är den förvisso använd så att höger och vänster lampa har tråden lindat åt var sitt håll så att om den ENA pajar aktiveras tungelementet. Om BÅDA pajar indikeras inget...
Tungelementlösningen är nog den enklaste och billigaste i mitt tycke, att börja blanda in elektronik känns lite överkurs men var det i ett annat sammanhang är det synnerligt aktuellt.
Tungelementlösningen är nog den enklaste och billigaste i mitt tycke, att börja blanda in elektronik känns lite överkurs men var det i ett annat sammanhang är det synnerligt aktuellt.
Om man kan tåla några få komponenter extra så borde väl nåt i stil med det här funka (med reservation för motståndsvärdena och lampeffekten som är lite grovt tillyxade).
Röd = Fel på lampan
Grön = ON, lampan hel
Har inte testat kopplingen så jag hävdar inte heller att den funkar mer än som en skiss på annorlunda lösning.
/J
En enklare variant med reed-switch isf transistor etc, annars samma funktion som ovan.
Släckt LED = OFFRöd = Fel på lampan
Grön = ON, lampan hel
Har inte testat kopplingen så jag hävdar inte heller att den funkar mer än som en skiss på annorlunda lösning.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hej !
Fantastiskt. Ska försökasy ihop en koppling som du ritt den. Stort tack
Mvh Petter
Fantastiskt. Ska försökasy ihop en koppling som du ritt den. Stort tack
Mvh Petter
tungelement tycker jag håller djävligt bra, plockat bort gamla reglerutrustningar från sextiotalet som fungerar klanderfritt och dom satt i halvdålig miljö, vibbrationer fukt och tempväxlingar, dom hadde tungelemntrelän för utgångar
annars så finns det en riktig fullösning, när man drar kabel till lysena så drar man med en optofiber som gör att man kan se om lampan faktiskt lyser eller ej
idiotsäkert
annars så finns det en riktig fullösning, när man drar kabel till lysena så drar man med en optofiber som gör att man kan se om lampan faktiskt lyser eller ej
idiotsäkert

Prottes brickhistoria går ju att gjuta in i plast, då blir den skyddad.
Annars kan man sätta en diod i serie med lampan, på nedsidan, dvs mellan lampa och minus, koppla basen på en transistor mellan lampan och dioden.
När lampan lyser får man 0,7v spänningsfall över dioden, vilket används för att driva transistorn och lysdioden.
Annars kan man sätta en diod i serie med lampan, på nedsidan, dvs mellan lampa och minus, koppla basen på en transistor mellan lampan och dioden.
När lampan lyser får man 0,7v spänningsfall över dioden, vilket används för att driva transistorn och lysdioden.
- prototypen
Mina erfarenheter från tungelement från 2009 är dåliga, slarvas det det lilla minsta vid monteringen så spricker glaset. Har nog bytt 5 element i Vällingby och 8 i Eksjö.
Protte
Protte
Smältlim är smidigt att använda som gjutmassa. Tungelementet med påvirad kabel skjuts lämpligen in i en stump vprör som ställs på högkant och fylls sedan med smältlim. Efter det ska det till mycket för att glasröret ska spricka.
Ja, men det känns som mycket meckande för att lösa ett problem som har både enklare och snyggare lösningar. TS vill exempelvis ha en panel med sin båts "outline" graverad eller screentryckt där dioderna sitter placerade på skissen för att visa vilken lampa som lyser/har gått sönder. Det vore alltså mycket enkelt att göra ett kretskort lika stort som panelen, montera detta mönsterkort på distanser bakom panelen och på detta sätt få alla dioder monterade helt utan sladdar direkt mot panelen. På mönsterkortet CAD:ar man in ett antal OP:n som mäter över ett antal hallswitchar alternativt över en resistans etsad på kortet, stabilt enkelt och felsäkert. Genom att använda OP:n och trimpottar kan man ställa "trigger nivå" och på så sätt anpassa till olika effekter på lampa. Man kan dessutom få en tvåfärgad diod som visar grönt normalt och rött när en lampa gått sönder. Panelen kan förses med säkringar och strömbrytare till varje lampa och då samtidigt agera strömförsörjningspanel utan att behöva strula med VP-rör, lim, glasampuller (reedswitchar) eller annat...
TS får väl bestämma sig för en spec först och sedan göra en lösning utifrån detta, det finns ju gott om förslag i alla fall....
TS får väl bestämma sig för en spec först och sedan göra en lösning utifrån detta, det finns ju gott om förslag i alla fall....

PeterH: Visst är det så som du säger. För vi som kan cadda och beställa/göra egna mönsterkort. Men för en nybörjare (som TS skrev att han var) så är det ju ett mastodont jobb att fixa själv. Risken är ju större att ett sådan projekt blir skjutet åt sidan då man kör fast. Att vira tråd runt tungelement, kladda med lim mm är mera lättbegripligt om man är ovan elektronik. Fast det är ju inte den tekniskt bästa lösningen.
- Mizzarrogh
Nä, jag måste faktiskt hålla med.
Not to offend, men vore fint om någon mer här fick tummen ur och kunde presentera någonting konkret åt TS som han faktiskt kan använda.
Några bra uppslag har ju droppat in för visso, men om ni nu säger er sitta på den optimala lösningen så kan ni väl klämma upp någonting som kan användas även av en person med begränsade kunskaper om just elektronik tex istället för standardsvaret här "jag orkar inte".
Not to offend, men vore fint om någon mer här fick tummen ur och kunde presentera någonting konkret åt TS som han faktiskt kan använda.
Några bra uppslag har ju droppat in för visso, men om ni nu säger er sitta på den optimala lösningen så kan ni väl klämma upp någonting som kan användas även av en person med begränsade kunskaper om just elektronik tex istället för standardsvaret här "jag orkar inte".
-
Tack för alla inslag. Ja jag är helt lost när det gäller elektronik men har ett brinnande intresse att lösa denna knu på ett så enkelt och driftsäket sätt. För att ni skall förstå min okunskap så vet jag tex inte vad en "OP" är för ng. Det där med ett helt kretskort hur tillverkar man det eller ritar jag ihop det och skickar in till ng som gör det ? Är det stora pengar vi pratar om här ? Jag kan ju cadda om det bara är det de hänger på.
Mvh Petter
Mvh Petter