AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)
Re: AndLi bygger Boris 3B CNC
tecno, Under < 50 volt nominell spänning är ok. Dvs någon spik då och då är ok (vad jag förstått).
Dock får man inte "utföra" fast installerad anläggning (tolkning?).
Antar att man kan få sig en rejäl kyss av 48 V dock.. finns lite speciella regler angående jordning och tillåten spänning osv..
Dock får man inte "utföra" fast installerad anläggning (tolkning?).
Antar att man kan få sig en rejäl kyss av 48 V dock.. finns lite speciella regler angående jordning och tillåten spänning osv..
Gäller det denna med? (Länkas högt upp...)boris skrev: De kopplingar som länkades i denna tråd är inte att rekommendera. De är bra till motorer som är upp till 1,2 Nm. Med min fräs går nämligen de kopplingarna sönder.
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... -25mm.html
*Hole 8.0 mm / 8.0 mm
*Continuous torque: 5.0 Nm
*Peak torque: 10.0 Nm
*max. Rotation Speed: 15000 rpm
*Weight: approximately 30g
*Ø 25mm
*Length 32mm
De där har jag och de fungerar bra.. Förutom en som jag fick bygga om igårkväll. =)
Jag kör med dessa Oldham kopplingar och dom fungerar bra:
Arc Euro Trade
Jag kör iofs med rätt låg acc.
Arc Euro Trade
Jag kör iofs med rätt låg acc.
AndLi, nej jag syftade på de kinesiska kopplingarna.
Jag brukar köpa mina kopplingar från den här sidan:
http://www.cnc-modellbau.net/shop/index.html
För att hitta kopplingarna ska du klicka på "CNC Maschinenteile" och sedan på respektive bild för att se på kopplingarna.
Jag brukar köpa mina kopplingar från den här sidan:
http://www.cnc-modellbau.net/shop/index.html
För att hitta kopplingarna ska du klicka på "CNC Maschinenteile" och sedan på respektive bild för att se på kopplingarna.
Visakortet/paypal gick varmt igårnatt 
sorotec: (178 €)
1st Emergency Stop in IP65 Casing
2st Quick-release fastener Standard
4st Claw coupling 8.0/8.0mm Ø25mm
1st Carbide - Beginner Set 3
Gecko: (330 USD)
1st Gecko G540
cnc-plus:( 326 €)
1st Suhner AW-FSE 1600 Spindles
1st Collet for Kress anf AW-FSE Collet:3,00mm
1st Collet for Kress anf AW-FSE Collet:3,175mm
1st Solid Carbide Micro Drills Diameter:3,00mm
1st Solid Carbide Micro Drills Diameter:1,50mm
linearmotionbearings: (514 USD)
2st SBR16-300mm(supported rails+2bearing blocks)
1st RM1605-253(with nut)
1st RM1605-930(with nut)
2st RM1605-713(with nut)
2st SBR20-200mm (supported rails+2 bearing blocks)
2st SBR20-800mm (supported rails+2 bearing blocks)
2st SBR20-650mm (supported rails+2 bearing blocks)
Tog inte kopplingarna från cnc-modellbau eftersom den beräknade frakten var +30€ för fyra kopplingar....
Har inga högre förhoppningar om själva fräsarna jag beställde, tänkte de kunde vara bra att börja leka med. Måste sätta mig in i vad som är bra och vad som är prisvärt och vad som är rent skräp... Men dessa skulle jag inte gråta så mycket om jag kör av, överhetta eller vad jag nu kan tänkas misshandla dem med..
Nu är det bara motionking som behöver komma tillbaka med en prisuppgift, men det är ju nyår där nu, vilket linearmotionbearings aka chai inte verkar bry sig om/fira..
Jag vågar inte summera ihop det hela...
edit: och nu har gecko lämnat över grejorna till FedEx, snabba ryck, undra om jag kan få paketet omdirigerat till jobb med tullfakturan hem...

sorotec: (178 €)
1st Emergency Stop in IP65 Casing
2st Quick-release fastener Standard
4st Claw coupling 8.0/8.0mm Ø25mm
1st Carbide - Beginner Set 3
Gecko: (330 USD)
1st Gecko G540
cnc-plus:( 326 €)
1st Suhner AW-FSE 1600 Spindles
1st Collet for Kress anf AW-FSE Collet:3,00mm
1st Collet for Kress anf AW-FSE Collet:3,175mm
1st Solid Carbide Micro Drills Diameter:3,00mm
1st Solid Carbide Micro Drills Diameter:1,50mm
linearmotionbearings: (514 USD)
2st SBR16-300mm(supported rails+2bearing blocks)
1st RM1605-253(with nut)
1st RM1605-930(with nut)
2st RM1605-713(with nut)
2st SBR20-200mm (supported rails+2 bearing blocks)
2st SBR20-800mm (supported rails+2 bearing blocks)
2st SBR20-650mm (supported rails+2 bearing blocks)
Tog inte kopplingarna från cnc-modellbau eftersom den beräknade frakten var +30€ för fyra kopplingar....
Har inga högre förhoppningar om själva fräsarna jag beställde, tänkte de kunde vara bra att börja leka med. Måste sätta mig in i vad som är bra och vad som är prisvärt och vad som är rent skräp... Men dessa skulle jag inte gråta så mycket om jag kör av, överhetta eller vad jag nu kan tänkas misshandla dem med..
Nu är det bara motionking som behöver komma tillbaka med en prisuppgift, men det är ju nyår där nu, vilket linearmotionbearings aka chai inte verkar bry sig om/fira..
Jag vågar inte summera ihop det hela...

edit: och nu har gecko lämnat över grejorna till FedEx, snabba ryck, undra om jag kan få paketet omdirigerat till jobb med tullfakturan hem...
Jisses, VISA kortet måste glöda hos dig AndLi!
Det där drar ju iväg över 10kkr. Sen saknas ju motorerna som jag kan se.
Vad har du beräknat för pris på stegisarna.
Plus kostnaden för själva byggsatsen, den börjar ju komma upp i sitt rätta värde.
Eller har du valt överdimension på lager/spindel osv? Hade du kunnat "snåla" in på nåt där?
Jag är själv sugen på en större CNC än min Dolly. Spanar in era alu-maskiner med stort intresse
Hoppas du snart får dina grejor så du kan fortsätta bygget, glöm inte mycket bilder..
/DeVille
Det där drar ju iväg över 10kkr. Sen saknas ju motorerna som jag kan se.
Vad har du beräknat för pris på stegisarna.
Plus kostnaden för själva byggsatsen, den börjar ju komma upp i sitt rätta värde.
Eller har du valt överdimension på lager/spindel osv? Hade du kunnat "snåla" in på nåt där?
Jag är själv sugen på en större CNC än min Dolly. Spanar in era alu-maskiner med stort intresse

Hoppas du snart får dina grejor så du kan fortsätta bygget, glöm inte mycket bilder..
/DeVille
Yepp motorerna är nog det stora som saknas nu, motion king är lite sega, (kan ha något med nyår att göra...)
Jag räknade med ett totalpris runt 25kkr..
Just nu är det lite problem med toleranserna på bottenplattan, Boris skulle fixa det.
Så jag fortsätter att röja upp hobbyrummet, just nu får man klättra runt över flyttkartonger.
Jag räknade med ett totalpris runt 25kkr..
Just nu är det lite problem med toleranserna på bottenplattan, Boris skulle fixa det.
Så jag fortsätter att röja upp hobbyrummet, just nu får man klättra runt över flyttkartonger.
Funderade på tjocklek offerskiva, eftersom jag sannolikt kommer köra lite alu kommer jag ju slabba lite med div vätskor med. MDF och liknande är ju inte riktigt kompisar med vatten.
Om man inte behöver alltför tjock skulle det ju vara lösbart ekonomiskt att köra med någon typ av plastskiva istället. Man skulle ju kunna tänka sig en plastskiva på en mdf. Men då har jag ju snart inget slag kvar i Z
Så nu är frågan, hur tjock offerskiva kör ni med? Hur gör man i "riktiga" maskiner?
Om man inte behöver alltför tjock skulle det ju vara lösbart ekonomiskt att köra med någon typ av plastskiva istället. Man skulle ju kunna tänka sig en plastskiva på en mdf. Men då har jag ju snart inget slag kvar i Z

Så nu är frågan, hur tjock offerskiva kör ni med? Hur gör man i "riktiga" maskiner?
Jag kör med 10mm mdf för kretskort.
Vad var det med toleranserna på bottenplattan?
Min är skev och jag misstänker att det är delvis pga. de längsgående utskurna hålen, jag skulle föredra en platta med ett rutnät av gängade M6-hål (50x50?), tror jag har föreslagit detta för Boris också.
Det är inget som stör otroligt mycket men man blir lite pedantisk ibland, en planfräst skiva fixar ju det mesta.
Jag ska staga upp min platta med tre tvärgående planfrästa 40mm fyrkantsprofiler som skruvas en i var ände och en i mitten, de tillsammans med skenorna borde rikta upp den lite. Sen vet jag ju så klart inte hur jämn skivan är i tjockleken på materialet, någon form av toleranser borde finnas där med.
Vad var det med toleranserna på bottenplattan?
Min är skev och jag misstänker att det är delvis pga. de längsgående utskurna hålen, jag skulle föredra en platta med ett rutnät av gängade M6-hål (50x50?), tror jag har föreslagit detta för Boris också.
Det är inget som stör otroligt mycket men man blir lite pedantisk ibland, en planfräst skiva fixar ju det mesta.
Jag ska staga upp min platta med tre tvärgående planfrästa 40mm fyrkantsprofiler som skruvas en i var ände och en i mitten, de tillsammans med skenorna borde rikta upp den lite. Sen vet jag ju så klart inte hur jämn skivan är i tjockleken på materialet, någon form av toleranser borde finnas där med.
Senast redigerad av dar303 7 februari 2011, 19:40:22, redigerad totalt 2 gånger.
Hur spänner du upp en aluplåt utan offerskiva? Om du vill köra hela vägen genom?
AndLi:
Vad var det för problem med toleranserna?
AndLi:
Vad var det för problem med toleranserna?
Motorerna du länkade till på MotionKing, det är väl i princip samma motorer som Brundin säljer?AndLi skrev:Yepp motorerna är nog det stora som saknas nu, motion king är lite sega, (kan ha något med nyår att göra...)
http://www.brundin.biz/images/extra/STM-60-88.pdf
Dom flesta gånger jag har fräst hela konturer rakt igenom har jag kört utan offerskiva emellan.
På något sätt måste man ju spänna fast ämnet, förslagsvis i några genomgående hål i ämnet eller spännjärn.
Kör man med genomgående hål är det bara att ha en vanlig bricka mellan bordet och ämnet.
Kör man med spännjärn kan man köra med brickor eller en skiva som är mindre än konturen mellan.
På något sätt måste man ju spänna fast ämnet, förslagsvis i några genomgående hål i ämnet eller spännjärn.
Kör man med genomgående hål är det bara att ha en vanlig bricka mellan bordet och ämnet.
Kör man med spännjärn kan man köra med brickor eller en skiva som är mindre än konturen mellan.
Jag kan svara angående bottenplattans toleranser, då det var jag som upptäckte det (på min platta, och det var likadant på AndLi's).
Det verkar som fabriken som gör bottenplattan klantat sig lite, där mittendelen börjat bukta upp.
Blev en diff på ~3.5mm på vardera sida mot mitten och ut mot kanterna.
Boris styrde självklart upp detta direkt när han fick ett PM, och då tog han en kik på Andli's platta och verifierade att det var samma problem där.
Det som händer nu är att fabriken skall testa att pressa plattan i en 150tons press, för att försöka få bort spänningarna. Går det inte kommer nya plattor tillverkas.
Måste ge creddz till Boris som är helt galet bra på att styra upp. Snabb på att svara, och fixar direkt. Tråkigt bara att fabriken gjort ett misstag, och det blev spänningar i plåten
dar303, hubben: kanske går att fixa så era plattor pressas också? Verkar ju som tillverkningsprocessen dom använder inte är helt 100%-ig.
Det verkar som fabriken som gör bottenplattan klantat sig lite, där mittendelen börjat bukta upp.
Blev en diff på ~3.5mm på vardera sida mot mitten och ut mot kanterna.
Boris styrde självklart upp detta direkt när han fick ett PM, och då tog han en kik på Andli's platta och verifierade att det var samma problem där.
Det som händer nu är att fabriken skall testa att pressa plattan i en 150tons press, för att försöka få bort spänningarna. Går det inte kommer nya plattor tillverkas.
Måste ge creddz till Boris som är helt galet bra på att styra upp. Snabb på att svara, och fixar direkt. Tråkigt bara att fabriken gjort ett misstag, och det blev spänningar i plåten
dar303, hubben: kanske går att fixa så era plattor pressas också? Verkar ju som tillverkningsprocessen dom använder inte är helt 100%-ig.