Mäta hastighet på allmän väg?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Om man kör sändare och mottagare kommer ju det jobbiga att gräva ner en kabel undet vägbanan...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja, det kan ju vara lite jobbigt faktisk, man kan hyra en asfaltsåg på Cramo men man ska komma ihåg asfaltgryta så man kan fylla upp spåret igen när man har lagt över kablerna :wink:

Fast man kan ju också ta ett bilbatteri som matar sändarna, det kan dock kräva att man kan gömma det eller låsa fast en låda, att ha ett extra batteri kan vara bra, då hinner man ladda och kan byta, ger fin mät-statistik.
Frasse

Inlägg av Frasse »

I butiker och liknande (som plingplongar när man passerar dörren) brukar de väl ha sändare och mottagare på samma sida, och så en reflex eller liknande på andra sidan. Fast det kanske inte funkar nå vidare över lite större avstånd...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just precis: det fungerar inget vidare över större avstånder. Enligt Omron kan en sådan reflex-grej med prisma klara upp till 7 meter som bäst.

Då menar de inomhus, inte i regn eller dimma.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag har pratat med SSI (statens stråkskyddsinstitut) en gång om att använda 1300nm lasrar i tunnelbanan. 1300nm är för ögat mycket säkrare att använda än lasrar med lägre våglängd. Men laser kommer du långt och jag tror inte de är så hemskt dyra. Kolla med roithner lasertechnik i Österrike. Det går att göra mycket bra filtrering mot dagsljus. Kombinera dagljusfilter med dubbel modulation (bärvåg + burst).
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

En ide som jag länge varit sugen på att testa är att bara köra en vanlig webcam och rikta den ut genom fönstret. Sen skriver man ett program som känner av olika objekt och hur de rör sig. Då bore man kunna räkna ut hastigheten om man vet hur många pixlar den rör sig mellan ett visst antal frames. Sen får man väl ta genomsnittet på det under hela den tiden så objektet är inom de gränser som kameran klarar av att fånga upp. Fasst jag kan tänka mig att det är svårt att få någon precision då. Men det vore kul att kolla loggarna lite då och då.
17:36 Röd bil
17:39 Blå bil
17:44 Stor lastbil
18:03 Cyklist
18:16 *BEEEEEP BEEEEEEP* Spring till bussen, den anländer om 28 sekunder.
:lol:
Skriv svar