Hur många har koll på elläran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Behövs det en ellära FAQ?

Ja
47
87%
Nej
7
13%

Antal röster: 54
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fast egentligen så finns all information redan på nätet flera gånger om.
Det största problemet för nybörjare tror jag är att de inte kan sätta namn på problemet, och då kan man ju inte söka på google heller.

Sedan tror jag också att frågor av typen "Hur kopplar jag in min lysdiod" ändå kommer att komma upp, eftersom folk är för lata för att försöka lösa problemet själva och hellre vill ha kopplingen serverat på silverfat av andra här på forumet.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kanske lite OT, ursäkta för det.

bengt-re;

Utbildar du tekniska officerare?
Jag betvivlar inte att Tekniska officerare i försvarsmakten är
välutbildade, men under i lumpen (signalmekaniker) så fick jag
en dålig bild av den tekniska sidan av försvaret,
kan bero att man var signalmekaniker, vi var lågprioterade i jämförelse
mot system teknikern. Utbildningen var undermålig tycker jag.
Jag fick ofta känslan att de som vi blev undervisade av inte hade
några djupgående kunskaper i ellära dom kunde falla tillbaka på.
Eller själva fått lära sig det ordentligt.
Eller åt andra hållet, kunde börja förklara hur en elektron uppför sig i
ett magnetfält när vi hade utbildning på elverk. Men totalt nollad på
allt annat, speciellt helt opraktiska.

Desutom tror jag vi var 4 stycken som hade gått el,
av 16 singnalmekaniker som utbildades på den mekskolan.
Jag blev förvånad då jag vet att Elprogrammet är krav för den befattningen.

Jag fick i efterhand veta när vi kom tillbaka till hemregementet efter utbildningen, att vi skulle få lära oss fullt med andra saker också, men som dom visst hade struntat i.

Roligast blev det nästan på slutövningen, vi fick inte ut en enda repsats för den utrustningen det var meningen vi skulle kunna laga RA180/480/dart380, De slängde dom åt oss några gamla repsatser för RA146. Därimot våra SyTE på
Radar grejorna hade hela flaket fullt på våra lastbilar, med reservdelar och repsatser.

Vore kul att få ett utlåtande från dig om detta.
Ser det ut så på fler ställen inom försvaret eller var det tillfälligheter?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Så sant

Inlägg av bengt-re »

Råkade säga avkopplat GE-steg för mina elever och de undrade vilket ufo som stod vid tavlan... Ingen lär ut hederlige transistorkopplingar längre, iofs så är det rätt så till vida att det finns annat som är viktigare, men liite analogiteknik är väl aldrig fel ?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Låt oss börja med att döpa resistorerna efter storlek:
R1 = 10 Ohm
R2 = 20 Ohm
osv.
Rtot är den totala resistansen mellan A & B

Om vi nu betraktar kretsen UTAN R3 får vi:

R2 + R4 // R1 + R5 = 30 Ohm

Om vi nu lägger en spänning V1 över A-B och jordar i B får vi:
4/6V1 i punkten mellan R2 & R4
resp. 5/6V1 i punkten mellan R1 & R5
Det betyder att det finns 1/6 V1 mellan de punkter R3 skall anslutas till.

Alltså kommer R3 att genomflytas av en ström och därmed påverka total-resistansen.
Införandet av R3 innebär således en genväg för strömmen dvs. den totala resistansen kommer att minska.

Rtot är således mindre än 30 Ohm.
Min gissning: 28 Ohm.

Med Gauss-elimination borde problemet gå att lösa.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Nä, Analogteknik är ju liksom grunden till det digitala. I många fall klarar man sig nog ganska bra utan den när man håller på med digital teknik. Men så fort det är en sensor eller något som ska styras behövs det lite analog kunskap.

Edit: svar på bengt-re´s inlägg. Tony skrev snabbare än mig
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jo, för att svara på frågan

Inlägg av bengt-re »

Jag undervisade sytar och blivande tekniska officerar samt de som läste tapen för att bli kaptener. Jag vet att det finns/fanns ett flertal lärare som inte var helt 100% kunniga, motiverade eller lämpade för att undervisa. Inget ont sagt om dem, då de i många fall fått jobbet emot sin vilja. Men det finns många riktigt duktiga och hängivna lärare också, så såga inte oss alla över en kam.

Det blir nog bättre eller iaf jämnare nu när hela försvarets teknikutbildning flyttar till Halmstad
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jag har också gått en utbildning till signmek inom armén (4mån på ATS), och mina erfarenheter är ganska liknande Johan.o:s.

Bengt-re, du verkar kunna bra mycket mer än de utbildare inom armén jag stött på tidigare, och det känns som du har mycket värdefull kunskap att tillföra forumet!
Beror det på personligt intresse eller på att flottan har annorlunda krav än armén på de som utbildar?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Det kan vara både och

Inlägg av bengt-re »

Flottan har haft en tradition av att ha duktiga systemtekniker. Dock så har nivån fallit betänkligt. Även vi lider av problemet att 4-årig teknisk försvann. Där hade vi det perfekta grundmaterialet för en systemteknisk officer. Sedan gymnasiereformen saknar eleverna BÅDE matematiken, fysiken OCH "skruvarkunskapen.."..

Sen så finns det tyvärr en tendens i samhället att teknik inte är kul, och det speglar av sig på att få ungdomar pysslar med teknik och är väldigt valhänta när det skall skruvas... Och ändå blir förvånade när man försöker förklara något matematiskt. Självklart finns det en del som är väldigt duktiga, men de har blivit mer sällsynta - och problemet är att de då tycker att utbildningen blir tråkig när de inte får något att "bita i".
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Även om det finns väldigt potentiellt duktiga rekryter kanske de inte väljs ut i mönstringen. De som gör värnplikten nuförtiden är nog de som gillar att skjuta och när det smäller. Jag var stridsledare/systemtekniker vid luftvärnet och försökte i största möjliga mån undvika just sådana aktiviteter där krut var inblandade.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

joo

Inlägg av bengt-re »

Man har hört på bakvägar folk som velat och varit lämpliga som systemtekniker aldrig fått chansen och de som absolut inte vill tvingats till det... Plikverket har en del att förbättra onekligen.. Kanske hela pliktsystemet är föråldrat ? Men DET är en helt annan diskution... ;)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

"Det blir nog bättre eller iaf jämnare nu när hela försvarets teknikutbildning flyttar till Halmstad"

Menar du att alla tekniska befattningar får utbildning på ATS?
Jag låg på Lv6, oss skickade dom till P4 under 10veckor.

btv
Tror minst en vecka lades på felsökning av elsystem och LTS
i stridsfordon, någon vecka på TS9000, osv.. Känns onödigt
när tiden kunde användas till sådant som vi skulle syssla med.
Kompetens för detta finns redan på annat folk.
Kunde lika väl skicka ut oss att skjuta P-skott istället, jag menar
skulle vi ha lika lite nytta av.
Inte nog med att man aldrig fick någon ordentlig litteratur att läsa,
så hade man heller aldrig någon möjlighet till lugn och ro för att plugga.
Ett läsrum hade inte varit fel.

Efter sådan skitutbildning är det meningen
att man ska skruva i utrustning värd mer än hela vår utbildning kostar.
Lite skrattretande är det allt.

När jag gick elprogrammet så var jag rätt ensam i klassen att ha något som helst intresse av utbildningen, många hade sökt bara för att dom hade så låga betyg. Det har fått att el har en dålig stämpel idag, det blir någon slags
negativ rundgång av det.. Det hamnar bara mindre och midre vettigt folk på elprogrammet.

babbage;

Du har nog rätt, en annan del kan nog också vara att det är ont om folk med rätt bakgrund.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Bara en förhoppning

Inlägg av bengt-re »

ATS lägs ju ner och kvar blir bara FMTS i Halmstad, det som tidigare hette försvarets IT-skola. Hoppas iaf att det blir bra, de har många tjänster iaf och det bör kunna bli bra. Flottans bäste radarlärare kommer med stor sannolikhet att erbjudas jobb där, så på den sidan finns det hopp åtminstonne. VI får väl se, ett till orosmoment är att de funderar på att göra officerhögskolan så att man måste söka studielån för att gå där och det låter ju lite oroväckande i mina öron. För så som framtiden i försvaret ser ut så lockar det kanske inte med två till tre års studier med lån för att kunna bli officer... Risken finns att det blir än färre riktiga tekniker iaf som söker sig dit. Och försvaret behöver tekniker nu och i framtiden.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Ja, om utbildningen till teknisk officer inte är gratis längre försvinner ju nästan alla fördelar med att bli teknisk officer, jämfört med att gå en ingenjörsutbildning.
Löneutvecklingen som teknisk officer är ju verkligen usel!
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Johan.o skrev:
När jag gick elprogrammet så var jag rätt ensam i klassen att ha något som helst intresse av utbildningen, många hade sökt bara för att dom hade så låga betyg. Det har fått att el har en dålig stämpel idag, det blir någon slags
negativ rundgång av det.. Det hamnar bara mindre och midre vettigt folk på elprogrammet.
Det verkar vara så illa. Jag känner två som går el, den ena är oerhört duktigt och intresserad, den andra ointresserad. Den senare typen verkar vara den som förekommer mest. En lärare på elprogrammet jag har pratat med var oerhört bitter; disciplinen var obefintlig, eleverna hade sällan penna med sig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har hört de som säger att det är helt hopplöst att få tag i en kompetent elektriker nuförtiden. Jag är tyvärr inte förvånad.
Skriv svar