Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Inlägg av ToPNoTCH »

Deville:
Jag kör med spruta och duttar med nål.

Här är BOM (osorterad och klippt rakt ur)

Kod: Markera allt

Part        Value       Device                        Package               Description                         
C1          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
C2          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
C3          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
C4          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
C5          15uF        CPOL-EU085CS-1AR              085CS_1AR             POLARIZED CAPACITOR, European symbol
C7          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
C8          0.1uF       C-EUC0805                     C0805                 CAPACITOR, European symbol          
CAM_PITCH               MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
CAM_ROLL                MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
DISPLAY                 MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
FRONT_L_ESC             MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
FRONT_R_ESC             MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
IC1         FT232RLSSOP FT232RLSSOP                   SSOP28DB              USB UART                            
JP1                     M02                           1X02_LONGPADS         Header 2                            
JTAG                    MA03-2                        MA03-2                PIN HEADER                          
LED1                    LEDCHIPLED_1206               CHIPLED_1206          LED                                 
LED2                    LEDCHIPLED_1206               CHIPLED_1206          LED                                 
LED3                    LEDCHIPLED_1206               CHIPLED_1206          LED                                 
PITCH                   MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
Q1          BSS123      BSS123                        SOT23                 N-CHANNEL MOS FET                   
Q2                      CRYSTALHC49UP                 HC49UP                CRYSTAL                             
Q3          BSS123      BSS123                        SOT23                 N-CHANNEL MOS FET                   
R1                      R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R2          10K         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R3                      R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R4          4k7         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R5          4k7         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R6          4k7         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R7          4k7         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R8          330         R-EU_R0805                    R0805                 RESISTOR, European symbol           
R9                      R-EU_R1206                    R1206                 RESISTOR, European symbol           
R10                     R-EU_R1206                    R1206                 RESISTOR, European symbol           
REAR_L_ESC              MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
REAR_R_ESC              MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
ROLL                    MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
S1                      SWITCH-MOMENTARY-2-SMD-1101NE TACTILE-SWITCH-1101NE                                     
STABLE_MODE             MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
THROTTLE                MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER                          
U1          ATMEGA168#  ATMEGA168                     TQFP32-08                                                 
WII_M+                  MA04-1                        MA04-1                PIN HEADER                          
X2          USB-SMD-NS  USB-SMD-NS                    USB-MINIB-NOSTOP      USB Connectors                      
YAW                     MA03-1                        MA03-1                PIN HEADER          
Jag har ingen erfarenhet av att beställa kort, så det känns lite skakigt att första gången skulle bestå i samköp :humm:

Det verkar som att kort som inte är fyrkantiga utgör ett problem. Förvisso har jag gjort en ny design som är fyrkantig.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

En allmän uppdate är följande:

Plötsligt bara händer det.
WII prylarna kom hem på 6 dagar från kina :?:

Lyckan vart kort. Och hmm... ja det är väl inget att hymla om....
Jag lyckades med det omöjliga och virrade bort mig själv så att jag vände en 6-polig flatkabel fel (den lossnade när jag tog av skalet på WM+ och var enfärgad).

Givetvis funkade inte Nunchucken och när jag vände tillbaka kabeln så hade jag det goda omdömmet att ta den med tensug, som obemärkt spottade tillbaka en pärla ten under en logikkrets.

För att göra en lång historia kort så vat jag inte om jag brände skiten med mina amatörmässiga övningar eller om det inte var "kompatiblet" med koden från början.

Det positiva är att jag köpte nya prylar (även dessa kloner) över disk i lördags, och nu funkar allt som det skall :tumupp:
Dock tog det en halv dag där accelerometrarna (dvs. nunchucken) visade X=400 Rate=-400 Y=400 , när värdena skall ligga runt 0 -200 0.
Frustrerad så att jag och surfade och det visade sig att jag inte läst igenom hur allt funkar (ovanligt va).

Man kalibrerar senorerna genom att föra Yaw & Pitch i ändlägena efter boot och värdena lagras i Megans EPROM.
Gissa vilka värden man får om man aldrig gjort detta :vissla:

Sedan vågar jag påstå att jag kommit på något.
De som pular med de här prylarna verkar främst vara R/C kunniga och det verkar som dom missar en del kring elektroniken.
Många får otillförlitliga värden med vissa WII kloner. Andra får hängningar osv.

Jag tror detta beror på att man gjort massa antaganden att eftersom klonerna fungerar på WII, gäller samma förutsättningar som orginal kontrollers.
Exempelvis har man valt att köra med 5V aurdino, sannolikt därför att servopulserna och mottagare vill gå på detta. WII matar sina kontrollers med 3V3.
Man säger att detta inte är ett problem för kontrollrarna "klarar 5V" och vad jag förstår har orginalen LDO regulator.
Gissa varför klonerna är billigare. Inte för att man mosar på med mer komponenter för att hantera marginaler.

Mina fungerade på 5V, men jag provade att mata med 3V3 och nivåkonverterade SPI och det var mycket bättre.
Viss reservation för att det även kan bero på att jag nivåkonverterade med MOSFET och fick snyggare flanker på köpet.

Man måste nog testa fler olika kloner för att HÄVDA detta men jag nöjer mig med att sensorerna gav bättre resultat.

Av denna anledning har jag lagt på nivåkonverterare på kortet och därmed är det helt förberett även för Barometer (BMP085) som koden stödjer.
Dessutom kan man ju lägga till godtyckliga SPI sensorer etc. oavsett om dom går på 3V3 eller 5V i framtiden om koden utvecklas eller om man vill göra det själv.

Det jag vinglar lite på är att jag nu tar 3V3 från FTDI chippet och jag vill minnas att den inte kan ge så mycket ström. Överväger därför att kasta dit en regulator när jag ändå är i farten.

Fortsättning följer.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Satt just och funderade på ifall kopior på wii-prylarna skulle funka, läste även att de bara är vissa som funkar hur komme de sig? Annan typ av sensor?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Mina "första" WM+ som jag klantade mig med, har iallafall invensense gyron på sig, så som orginalet (om man inte kopierat även kretsen men det är långsökt).
Nunchucken's chip (accelerometern) är av märket "Klonix" (passande :mrgreen: ) vilket jag INTE tror orginalet är.
Kretskorten i övrigt har en del i övrigt att önska vad gäller kvalitet, och processorn är en sådan "svart limklick", men det kanske det är på orginalen med.

Jag håller dock en tunna skit på att 5V matningen är med och spökar, när dom får problem.

Kanske skall beställa en upsättning till av samma sort som mina första, bara för testens skull. Dom kostade bara 122:- ink frakt (För både WM+ och Nunchuck).
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Men är man på det gröna i fall man köper originalet i butik tro? Eller kan även dessa ställa till det med olika versioner?
Vart beställde du dina första ebay?

Edit: Läste att mjukvaran kan återställa WM+ ifall I2C bussen fryser om man kör 5V från Arduino-kortet är de något du kommer bygga in på din separata 3.3V matning?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

De från ebay kom från http://shop.ebay.com/welcome901/m.html men jag vet ju inte om dom funkade.

De som jag kan konfirmera fungerar är nunchuck från "Gametech+" som har CBIZ partner som generalagent. Kostade 149:- över disk, men fanns normalt utan "blister pack" (Bulk) i påse för 99:-.
Den var docj slut så jag fick betala 50:- extra för nöjet att skära mig på sådan skit förpackning.

WM+ som fungerar kan jag inte beskriva då hela kartongen var på kinesiska.
Båda köptes i butiken på www.console.se

Orginal fungerar garanterat, det är ju de som koden är skriven för.

Om fler hakar på kan vi ju göra en gemensam lista på vad som funkar bra. (PeterH har ju grejor på väg).

Reset på I2C låter läskigt, men går så snabbt att det inte märks säger dom som vet.
I praktiken är inte reseten "elektrisk", utan processorn som nollar och tar "tillbaka initiativet på bussen" enkelt beskrivet.
Denna funktionen påverkas altså inte av nivåkonverteringen.

Jag har aldrig sett en sådan reset i praktiken när jag ruskat runt på mina grejor, men det skall man ju inte heller normalt.
Anledningen att det händer tror jag beror på 5V matningen eller att dom kör I2C på 400KHz (Default är 100KHz)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag tror att det finns tillräckligt med folk här för att motivera ett samköp av PCB kort.
Finns ju de som är vana vid att skicka underlag till tillverkning, kan inte någon av dem assistera med goda råd?

Vad använder du för motorer, propps, esc´er?

Vart har du gömt bilderna? Du får bygga en kabel till kameran annars ;)

/DeVille
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

brain.jpg
Så här ser prototypen ut.

Jag har inte nysit på kortet utan klegget är epoxy som jag lade på för att säkra "lagningen" som jag fick göra efter felkopplingen (se post 1).
När epoxyn ändå var blandad duttade jag på de manuella viorna.

Två tre komponenter är lite "kajsa varg" (Knapp och power lysdiod), det vill säga jag gjorde kortet efter dom för jag hade dom hemma.
På produktionsbord, borde dom nog bytas mot sådant som finns att köpa lätt.

Så här ser gränssnittskonverteraren ut. En efterkonstruktion som skall in på kortet ihop med en riktig LDO reg. för 3V3 matningen
Jag har ett svagt minne att FTDI chippet max vill leverera 100mA, och om man vill vara "framtidssäker" och koden börjar stödja fler sensorer, GPS etc.
kanske man vill mata mer än så från 3V3, därav en riktig regulator.
converter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad tror ni om LiPo laddaren (iMax) från DX? Duger den eller finns det bättre och billigare? Hur bör man bäst ta hand om sina LiPo:n, skall man ha dom på underhållsladdning vid lagring eller vad?

Tänkte beställa lite från DX och passar då på att beställa en laddare tänkte jag :) (det blir nog flera ordrar eftersom frakten ändå är gratis och det sprider risken i tullen :vissla: )
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad gäller att producera kort så har jag "på allmänhetens begäran" börjat kolla lite.

Har faktiskt hittat en seriös lev som fixar runda kort. http://www.silvercircuits.com/
Inte superbilliga, men dom har cam-fil och drc-fil vilket gör att det här med att få filer i rätt format till dom blir klart enklare.
Sen kan dom göra svarta kort vilket är ett måste eller hur :razz:

Det måste emellertid ske något innan detta kan bli aktuellt.
- Jag måste uppdatera layouten med ändringarna ovan.
- Jag skulle vilja droppa en ny tråd för att få synpunkter på den från "proffsen" (Typ Swech etc.) Dom har overderliga kunskaper om detta.
- Jag vill bygga en till "prototyp" med nya layouten och testa den.
- Jag vill ha lite koll på intresset för korten.

Jag har räknat på 20st men som vanligt är ställkostnaden merparten av priset, och jag tänkte skapa lite koll på läget så det inte blir för få.
Det är ju inte sällan folk i efterhand kommer på att dom ångrar sig och frågar efter kort, så jag tänkte mig lite marginal i antalet.

Jag jobbar på så mycket tiden medger och uppdaterar läget i denna tråd.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag tar gärna 3 kort eller fler ifall de blir av och priset är de rätta.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

PeterH skrev:Vad tror ni om LiPo laddaren (iMax) från DX? Duger den eller finns det bättre och billigare? Hur bör man bäst ta hand om sina LiPo:n, skall man ha dom på underhållsladdning vid lagring eller vad?
Hade en IMax B6 som första laddare och den är helt ok. Fungerar bra på 3-4s accar, men när man börjar köra 6s 5000mAh accar i den så går det tungt. ;-)
Du har i stort sett samma laddare här: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=7028 men då tillkommer ju frakten.

Köpte en sån Turnigy nu för att ha som reseladdare till småhelisarna och den fungerar riktigt bra!

Ska du förvara accarna längre än ett par veckor bör du lagringsladda dem, finns ett särskilt program för det i laddarn. Sen behöver du inte bry dig innan du ska köra, då laddar du fullt och kör.
Jag sket i det och lagrade mina accar fulladdade över vintern, och sen har de nästan ingen kapacitet kvar...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Förutom frakten tillkommer ju nätdel också på priset, men den ser ju bra ut :wink: Blir nog en sån... (ja, det blev det, är beställd :badgrin: )
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag är spekulant på minst två kort. Har du dragit ut pinnar som används för kontroll av kamerastabilisering?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo det finns två servokontakter för "pitch och Roll"
Skriv svar