Blueint:
"Ska du köra asynkront över RS485, eller är det något paketorienterat som gäller?"
Vet inte riktigt än. Det lutar mest åt något paketorienterat, för att:
*Det är kul att göra paketformat. (Finns en del kul möjligheter att stoppa in.)
*Logiskt och enkelt.
*Man får reda på om det som skickats har kommit fram.
Dessutom tycker jag det känns mer rätt till sensorenheter som vill berätta saker som sker just då.
AndLi:
Dina två första länkar är identiska. Fel eller feature?
Ska försöka sammanfatta det du skrivit:
- Man programmerar modulerna "i sitt program, om man vill,C med div tillägg".
- För att utbyta info mellan Contiki och en traditionell server använder man "En serieport?"
(Varför frågetecknet? Är du inte säker?)
- Contiki "är ett OS med en massa tillägg för trådlöst, du kan i princip köra contiki på en Pic.."
Så då behövs ju inte modulerna du länkade till först i ditt inlägg. Eller har jag missförstått dig?
Nästa måste jag tyvärr citera helt och hållet:
Jag frågade: "Kan dessa Contiki-enheter (?) skicka data (utan att få begäran från server) och hålla koll så ingen annan skickar samtidigt?"
Svaret jag fick var: "Det beror på hur ditt program, för man kan i contikios även köra egna program..."
Alltså:
- Man kan skriva ett program för att få enheterna som kör Contiki att skicka data utan begäran från en server.
Men.. det kan man ju med en PIC-krets också. Så.. vad är hela grejen med Contiki då?
Första gången i tråden som du nämnde Contiki skrev du:
"Jag skulle ha tittat lite på contiki och någon av de färdiga moduler som finns, det finns oändlig mängd research runt wireless sensor nodes och effektiva sätt att sammla in mätvärden och eventuellt skicka ut actions."
"Eventuellt" ? Det är just till actions som jag ska använda vad-jag-nu-väljer.
Men med bakgrund av vad du skrev så är det alltså såhär:
Modulerna behövs inte, för man kan köra Contiki på en PIC-krets.
Programmen skriver man själv, så då får man använda denna "oändliga mängd research" för att göra egna program.
Så vad har man då Contiki till?
"Men ni verkar frälsta med era kablar, så jag får väll hitta någon annan att frälsa
"
Då får du nog skriva lite mer än 8 kortfattade rader...
Tips:
Om jag hade varit den som rekommenderat något,
så hade jag beskrivit hur det fungerat och vad som var "hela grejen" med vad-jag-nu-ville-tipsa-om.
Som jag skrev: "Jag förstår inte varför inte såna här grundläggande saker finns tydligt presenterat på såna här sajter som i länken..."
AndLi svarade:
"för att det är utvecklat i den akademiska världen? Det finns ett flertal rapporter om det hela..."
Aha, så då måste man kanske vara akademiker för att förstå varför Contiki är så bra och hur det fungerar.
För dessa rapporter och research om trådlösa sensornät är väl inget som bara är användbart till Contiki?
Måste man ändå skriva programmen själv så kan jag ju göra det med vilken PIC-krets som helst och en billig
radiomodul.
Dessa akademiker... Aldrig mista ett tillfälle till teoretiska studier.
Elf98:
Intressant! Jag ska ändå beställa lite grejer från
m.nu, så det får nog bli en eller två sådana också för lite utvärdering.
Förresten, finns det någon grej som man kan använda för att dela upp ett 1wire-nät
så att samma nät kan nås (och "läsas av") med låt säga en server och ett kort med PIC-krets?
Kan en 1wire-HUB användas åt det hållet?
MiaM:
Jag har funderat mer på just det den senaste tiden och det finns en risk att det kan bli problem när nätet byggs ut mer.
På ett ställe är det vanlig installationskabel för telefon, dvs den typen som ofta går in till hus:
(Jag planerade att gräva ner kabel till pannrummet, men upptäckte att en teleinstallatör som bott här tidigare
på något vis har lyckats dra en kabel igenom kulverten som går mellan huset och pannrummet.
Upptäckte det när jag hade trassel med telefonledningarna
här. 
)
Eventuellt så höjer jag bara spänningen och sätter små switchregulatorer där det behövs.
Jag har även läst om dem som använder "spänningsinjektorer", dvs fyller på med 'ny' 5V på utsatta platser.
Skulle det kunna vara ett användbart alternativ i det här fallet?
Zeus:
Aha! Då kanske du kan bena ut vad som är "grejen" med Contiki?
Dvs varför man inte lika gärna kan använda PIC + radiomodul när man ändå måste läsa på och göra egna program.
v-g:
Har *du* kommit 1% ? Huba.. hur långt (snarare *kort*) har då inte jag kommit...

Det är kul med dina hemlogg-projekt, för du satte igång med projekt efter projekt
som jag haft på önskelistan och bara hunnit planera lite.
(Jag kallar dem för separata projekt även om du slog ihop pannövervakning, elmätarkoll, mm.)
MadModders 19"-projekt och Pheer's dörrklockalogger-projekt är två andra sådana
glädjespridar-projekt som jag läst om och om igen. Just det ja, Fagges pann-projekt också.
Han var väl först här med pannövervakningsprojekt?
(Snacka om sammanslagningar förresten. Rena vilohemmet för de som utsatts för särskriviska.)
Mycket talar för att jag väljer just RS485. 1wire-nätet ska som sagt vara kvar ändå.
Jag ska läsa igenom din RS485-tråd igen (jodå, jag har trådminne) för att få en liten bild
av vilken krets jag ska välja. Det finns ju ganska många som påminner om MAX485...
edit:
Host.. det där blev väl inte så farligt långt?

Undrar hur många som somnar när de läser mina långa inlägg...
Nåja, man kan faktiskt läsa lite i taget.