Diod till butterfly

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Silverstream

Re: Dioid till butterfly

Inlägg av Silverstream »

Nu måste jag i min enfald fråga: Varför kan man göra såhär?
Är det batteriets inre resistans som begränsar strömmen?
Borre

Inlägg av Borre »

Ja det är batteriet motstånd som begränsar strömmen. Det är i stort sett bara såna små batterier som har så högt inre motstånd att det går att koppla lysdioden direkt på batteriet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

zuuper skrev:Men dioden lyser utan motstånd när jag ansluter direkt på spänningskällan.. Varför skulle den inte då lysa via pinnen på cpun ?
Kanske dags att dra en norgehistoria. Den om norrman som skulle kolla om tändstickorna var riktiga. Han tog och provade att tända varje tändsticka mot plånet på tändsticksasken. De som inte gick att tända kastade han och de som gick att tända stoppade han tillbaka i asken och sparade till senare.

Att sätta en LED mot batterier med högre spänning än vad dioden tål utan strömbegränsning är precis lika dumt som i norgehistorien.

Sidan 18 du hänvisar till visar hur resistorer är inkopplade för att begränsa strömmen till dioderna. På sidan 15 i samma häfte står det beskrivet vilket värde han använt samt hur han kopplat.

Av någon anledning har jag fått för mig att gröna lysdioder går sönder lättare än andra LED. Vet ej om det är så eller om jag haft oturen att få tag på dåliga gröna.

Testa om dioderna men ta och begränsa strömmen denna gång. Även om du tar höga resistansvärden (flera kiloohm går bra) ska du se att de lyser. Kom ihåg att det är ström de ska ha inte spänning som de flesta andra komponenter.
zuuper

Re: Diod till butterfly

Inlägg av zuuper »

Jag har testat att koppla in ett motstånd på 100ohm, det hjälpte Inte..
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

OK, pröva nu detta:

Ta dioden och seriekoppla den med 100 ohm motståndet. Koppla nu denna slinga direkt till spänningsmatningen.
Lyser dioden? Vad är spänningen (exakt) över dioden? Vad är spänningen (exakt) över motståndet?

Koppla nu istället slingan till pinnen på CPUn. Sätt pinnen hög från programmet.
Lyser dioden? Vad är spänningen (exakt) över dioden? Vad är spänningen (exakt) över motståndet?

Om du gör detta och svarar på frågorna skall vi nog kunna hjälpa dig.
zuuper

Inlägg av zuuper »

Jag har kopplat in följande, från pinnen på cpu´n till ett motstånd på 50ohm, sen vidare till dioden, sen vidare till jorden.. Mäter jag spänningen över dioden är den på 1,5volt. Mäter jag spänningen över motståndet är det på 2mV. Om jag inte använder motståndet är utspänningen på 3volt cirka.

Strömmen är alltså då 2 mV / 50 ohm = 40 uA.... Dioden lyser alltså inte!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Låter som som om utgången inte riktigt vill. Är den konfigurerad som utgång? Om den skulle vara konfigurerad som ingång med intern pullup skulle du få det symtom som du beskriver.

Du får lite vana av felsökning när du håller på att leta fel. Detta är vanligt att man inte vet om felet ligger i programmet, den programerbara kretsen eller det som är inkopplat.

Vi börjar bakifrån.
Inkopplade komponenter
I detta fall är nog dioden hel. Den lyser inte men den har ett spänningsfall som tyder på att den skulle vara hel pga att den låga ström den får, skulle mycket väl kunna ge ett sådant spänningsfall. Men ska du vara riktigt säker skulle du koppla upp den som mri säger.

Den programerbara kretsen
För att vara säker på att den är hel måste du belasta den med en känd belastning och se om den klarar av att ge ut den ström och spänning som den ska kunna ge. Att den går att slå till och från om det är en utgång. Det är väl här du befinner dig i din felsökning.

Programfel.
Ibland är det enklast att göra en enkel rutin som bara initierar porten och slår till och från alla utgångar som finns på en port, du kan då enkelt se om kretsen reagerar på programmet och är hel. Detta är den enklaste felsökningen man kan göra på en programmerbar krets. För att kolla komplicerade program kan man behöva ta till många tricks och avanserade instrument.

Ofta när man felsöker gör man antaganden som är felaktiga. Detta kan leda till att man kör fast och inte hittar felet. Då är det bara att börja om från början och göra det rätt från början. Ibland tänker man inte på allt utan bortser från någon viktig bit, då är det bra att ha någon att diskutera med. Felsökning är inte det lättaste man ger sig på ofta tjänar man tid på att ta genvägar, men ibland förlorar man tid pga att man kör fast och måste börja om.

Vad jag vill ha sagt är fortsätt med att kolla kretsen. Om du inte kommer fram till något med det. Gå tillbaka och kontrollera så att dioden verkligen är hel.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Ofta när man felsöker gör man antaganden som är felaktiga. Detta kan leda till att man kör fast och inte hittar felet."

Exakt! Man måste systematiskt ta reda på saker, mäta, jämföra med saker som man bevisligen vet fungerar från tidigare, osv. Man skall inte anta saker, eller om man på grund av komplexiteten måste anta en viss sak måste man hålla i minnet att det bara var ett antagande som kan vare totalt fel.

Varför jag bad dig mäta två case var för att ha nåt att jämföra med. De upmätta spänningarna från första caset kunde du då jämföra med...
Det jag ville veta om dioden är om den verkligen är hel och i såfall vad den har för spänningsfall när den lyser. Vidare skulle första caset gett svar på strömmens storlek och spänningsmatningens skick.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När Du mätt på pinnen obelastad så har Du tydligen 3V pulser ut. Anslut nu ett motstånd på c:a 330 ohm mellan utgång och jord för att belasta med c:a 10mA. Du skall nu fortfarande ha ungefär samma pulser ut.

Fungerar inte detta så saknar utgången drivförmåga. Antingen är den felkonfigurerad eller så är det en open drain. Prova att koppla lysdiod med seriemotstånd mellan matningsspänningen (3.4V) och utgången istället för mellan utgång och jord. Det fungerar även om det är en open drain.

Det är för övrigt något som inte stämmer i det Du skriver ovan. Är där 3V ut när Du kopplar utan motstånd och 1.5V över dioden och 0V over motståndet så fattas det 1.5V som bara försvinner någonstans. Det är i så fall mycket egendomligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Antingen är den felkonfigurerad eller så är det en open drain
Ett mer sannolikt skäl, med tanke på vad han gjort, är väl att utgången brunnit upp
zuuper

Inlägg av zuuper »

kan felet vara att jag använder ett batteri, alltså ingen adapter för att få spänning åt kortet? Jag märkte när jag skulle programmera om butterflyn att spänningen inte räckte pga att den sätter en pinne hög i 3sekunder sen vilar 3, sen lika dant igen osv.. Jag fick skicka på kraftigare spänning på kortet, närmre 6volt för att det skulle vara tillräckligt på stiften dit jag ansluter avrisp mkii.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur många volt står det att kortet ska ha? Att experimentera med matningsspänningar utanför området är ofta en säker död för flera av kretsarna...
Skriv svar