Läromedel i PIC-processorer och assemblerprogrammering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Läromedel i PIC-processorer och assemblerprogrammering

Inlägg av sodjan »

Följande kom (lite onödigt kanske) som ett privat mail.

> Jag är ju bara några timmar gammal på det här forumet, men ser ett litet problem
> Hur sänder jag filer härifrån? Jag hittar inte kontrollen för att ladda upp dem.
> Gustav

Om du vill skicka något till (t.ex) mig, så behöver inte forumet vara inblandat alls.
Bara maila det som vanligt till mig (till adress som du t.ex kan fråga om, eller bara
svara på det mail som du just har fått).

Om du vill posta det på forumet använder du bara funktionen "Ladda upp en bilaga"
som finns straxt under rutan där du annars skriver ett svar. Men då vet du å andra
sidan inte *vem* som laddar ner materialet. Om det är OK eller inte måste du
avgöra själv.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Oj, det här var ju som att dra proppen ur flaskan. Jag har knåpat samman pdf för boken, schema och kort om någon vill använda det. Jag gör en zip-fil av alltsammans som jag kommer att distribuera till er som vill ha läromedlet. Problemet är bara att jag hittar inget sätt att sända en fil i som epost i forumet. Sänder ni mejl till mig, så får jag den i den vanliga boxen och då är det lätt fixat.

Gustav
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag med!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. har fått PDF'en...

Hur vill du göra med kommentrer till materialet ?
Hittade ett stycke direkt i manualen som nog bör formuleras om.

EDIT:
Eller för att förtydliga lite, så har du två alternativ.
Direkt i forumet (igen kostnad för dig) eller som privat
mail (mot faktura för "korrekturläsning", så klart). Ja, eller
tre alternativ igentligen, inga kommenterar alls också. :-)
Senast redigerad av sodjan 6 januari 2011, 14:54:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gustav180 skrev:Oj, det här var ju som att dra proppen ur flaskan. Jag har knåpat samman pdf för boken, schema och kort om någon vill använda det. Jag gör en zip-fil av alltsammans som jag kommer att distribuera till er som vill ha läromedlet. Problemet är bara att jag hittar inget sätt att sända en fil i som epost i forumet. Sänder ni mejl till mig, så får jag den i den vanliga boxen och då är det lätt fixat.

Gustav
Du kan (om du vill tappa kontrollen på vilka som använder den) alltid ladda upp den till min manual-sida, www.ebaman.com, då blir den fullt tillgänglig för alla som vill ha den, utan krångel
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det låter intressant. :)
Jag ställer mig också i kö.

Edit: Filerna kom snabbt. Tack.
Senast redigerad av bit96 6 januari 2011, 16:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

netrunner skrev:Om nu läromedlet är till för nybörjare i PIC kanske man skulle välja något annat än assemblerprogrammering?

assemblerprogrammering är ju väldigt effektivt och "hard-core" men kanske inte så lätt och smidigt när man vill göra sina första projekt.
Min erfarenhet är tvärt om, att assemblerns enskilda instruktioner är så enkla att förstå gör den lättare att lära ut som förstaspråk på mikrodator till oerfarna än allt annat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Håller med där, det är alltid bättre att lära sig grunderna för hur en microprocessor fungerar på bitnivå från början, även om man vill skriva programmen i t.ex. C sedan är det lättare att göra effektiva och bra program om man vet hur det faktiskt fungerar när koden är kompilerad.

Att lära sig ASM när man redan kan C kan jag tänka mig att det känns omotiverat.

Jag har fått min upplaga av läromedlet, och ska sätta igång med läsandet nu.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har nu fått OK att kommentera direkt i forumet.
(Kunde ha sagts direkt i forumet istället för via privat mail)

Ett par snabba saker att börja med. Jag har inte detaljstuderat allt
men det var ett par saker som jag fastnade för direkt.

På ett ställe har du en definition av "enkrestdator" eller "microcontroller"
och det är väl ganska OK. Men sedan, i stycket direkt efter, står det :
PIC-kretsen, PIC står för Periferial Interface Controller, är egentligen tänkt att vara
en avancerad I/O-krets i ett större system. Den innehåller till viss del samma saker
som en microcontroller, dvs. ALU, minne och I/O, men kan även innehålla andra
delar som förenklar anpassningen till den digitala världen. Det kan vara A/Domvandlare,
komparator, timers, kommunikation, etc. Därför kan PIC-kretsen vara
mer komplex än en vanlig microcontroller som vanligtvis enbart har digitala portar.
Det är nog väldigt få som inte skulle kalla en PIC (eller AVR) för en ganska typisk/vanlig
microcontroller. Jag fattar inte riktigt varför du krånglar till det på det sättet.

Sedan så är det hela tydligen byggt kring en PIC16F54. Det är alltså en "Base Line"
modell med 12-bitars programminne (till skillnad från de mer vanliga 14-bitars
modellerna i "Midrange" sortimentet där i princip alla idag populära modeller finns).
Base Line har en del egenheter som gör de lite onödigt krångliga att programmera.
Men visst, de är på sätt och viss väldigt enkla i arkitekturen, vilket sannolikt
underlättar i arbetet att skriva materialet.

I "faktasida" på sidan 42 nämner du och förklarar begreppet "Linker", men ingenstans
i materialet används länkning av kod eller "relocatable mode". Så varför ha med det
alls ? Byt det till MPASM (som saknas i just den listan).
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag har kanske varit lite för konservativ. Det jag vill göra är att jämföra PIC mot en controller med enbart digitala funktioner. Det lär ju finnas ett antal sådana också.

Att jag valt PIC16F54 beror på just enkelheten. Dessutom är priset facilt även på ELFA. Meningen är att läromedlet skall fortsätta med en mer komplex typ som har A/D- och D/A omvandlare, komparator, UART och lite fler portar. Men det blir ett kommande projekt vars innehåll beror på var det här landar.

Faktasidorna är inte helt klara ännu, de kommer att uppdateras. Tack för förslagen. När jag fått tillräcklig med förbättringskommentarer kommer rev 1 där ni som kommenterat blir presenterade.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej tack.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Gustav180 skrev:När jag fått tillräcklig med förbättringskommentarer kommer rev 1 där ni som kommenterat blir presenterade.
Jag föredrar nog att vara anonym tills vidare.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Naturligtvis får man det om så önskas. Andra är antingen jätteglada eller väldig väldigt noga med att få sitt namn med. Men jag respekterar alla önskemål.
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Är intresserad av din PDF!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

netrunner skrev:Om nu läromedlet är till för nybörjare i PIC kanske man skulle välja något annat än assemblerprogrammering?

assemblerprogrammering är ju väldigt effektivt och "hard-core" men kanske inte så lätt och smidigt när man vill göra sina första projekt.
Beror ju lite på vad målet med övningen är, är det att kunna lösa sitt problem (i.e få sin konstruktion att göra det man vill) eller är det att lära sej asm alt microkontrollerarkitektur ?

Jag skulle f.ö också gärna ta mej en titt på materialet :)
Skriv svar