Hubben bygger BorisCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Hubben bygger BorisCNC

Inlägg av X-IL »

Perfekt! :tumupp:
Nu är det ju i och för sig inte aktuellt med ett köp för mig, men skönt att det finns riktiga entusiaster.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hopp, skulle bygga vidare idag. Dyker upp vid Jula strax före 18 efter haveriet igår, för att mötas av en skylt:
Idag, trettondagsafton stänger vi klockan 17.00
Varför tusan kunde de inte ha den informationen på dörren IGÅR? Då stod det bara att de öppnade 11.00 idag. =/

Nåja, åkte på Classe som var tvärstängt det med - så det fick bli en umgängeskväll med frugan istället. Bygget fortsätter klockan 11.00 imorgon då Jula öppnar och jag får tag i lite mer skruv!
boris

Inlägg av boris »

Hej och tack för den positiva feedbacken grabbar!

Hubben: Jag vill ge dig ett tips när det gäller understödda axlar som synes på första bilden. Kineserna borrar nästan alltid fel. Jag måste alltid åtgärda deras fel med hjälp av en skruvdragare. Ett exempel på åtgärderna synes på bilderna nedan.

Dock har de kanske borrat rätt på dina delar som du fått hem. Men på min maskin som jag har nu har jag fått hem "felborrade" hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Såhär långt kom jag igår, sen tog det stopp:
Bild

På grund av detta:
Bild

Uppgiven skickade jag ett mail till Boris, och fick svar direkt. Mailledes plockade vi tillsammans ner halva fräsen och testade varianter och skickade lite bilder fram och åter. Vi kom fram till att jag fått en del som är felaktig och Boris erbjuder sig direkt att skicka upp en ny portal med gavlar och fästen så att jag garanterat har prylar som fungerar. Sen får jag skicka de överblivna felaktiga delarna åter när fräsen är komplett.

Vad kan man säga? Jag får bygga elektronik i helgen men att få sån support när man handlar är iallafall inte jag van med. Det första man får tillbaka när man mailar och säger att man har problem är ett "Vi löser det här Marcus". 5 plus till supporten!

Återkommer med byggbilder när de nya delarna anländer.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Inte för att jag kan se vad det är för problem, men supporten verkar vara klockren! Hoppas det löser sig snart.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

På sista bilden ser du att M10 skruvhålet som ska fästa gaveln i kulmutterhållaren sitter fel på 2-3mm.. Dvs, de går inte att skruva fast.
boris

Inlägg av boris »

Ett stort tack för er alla återigen!

Jag gör mitt bästa men ibland kan det bli fel. I detta fall så tror jag att den "stora
delen" är felet.

I framtiden kommer jag i alla fall att ha en bättre genomgång av delarna så
att ett sådant här misstag inte upprepas. Men nu har det hänt och man kan inget
annat än be om ursäkt och hoppas att inte alltför stort besvär uppkommer för
köparen.

Min princip lyder att alla som köper en byggsats skall få korrekta delar. Inga komprimisser.

I går blev Marcus korrekta delar skickade och jag hoppas han får delarna snarast så
att byggandet kan fortsätta.

Jag bifogar en länk till en PDF-fil som förklarar hur jag monterar skenorna och
hörnhållarna för Y-axeln. Det finns säkert massor olika sätt att göra detta på men
så här monterar jag i alla fall.

Länk till PDF: http://www.onel.se/all_files/downloads/mt_y.pdf
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Fråga: När du gör som det står i PDF:en för att justera Y-axeln så ställer man ju egentligen bara in så att avståndet mellan skenorna blir konstant, dvs de blir parallella. Hela axeln kan fortfarande vara sned i förhållande till X och bordet.
Vore det inte bättre att mäta in så att ena sidan är rät mot bordet och X-axeln, och hålla motstående sida flytande för att sedan följa den här proceduren och se till att de blir parallella? Då får man det ju parallellt samtidigt som man får Y axeln rät mot X och bordet...
boris

Inlägg av boris »

Jag börjar från "noll" på axeln Y och fortsätter utifrån det för att se till att allt är okej med Y och X. Därefter skruvar jag åt hörnhållaren. Sedan kan man säga att jag arbetar efter det med att köra stegmotorerna via EMC2 till andra hörnet så att de kommer cirka tio centimeter från hörnhållaren. Då skruvar jag åt även denna hörnhållare.

Alla delar, inklusive mina och de från Kina mm., är inte helt perfekta. De har alla felmarginaler. Det är orsaken till varför jag gör på mitt sätt.

Ditt sätt verkar mer logiskt och det är egentligen bara att prova sig fram i praktiken. Hittills kan jag nämna att jag inte haft några problem med precisionen under fräsning.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skönt att höra. Är lite orolig för att axlarna ska bli skeva hit och dit när jag bygger. ;-)

Hur gör du för att kalibrera Y-motorerna mot varandra så att portalen inte skevar? Går det i EMC att homa dessa motorer var för sig?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eftersom att jag väntar på delar (portal, stegmotorer, axelkopplingar) så tog jag tillfället i akt att ordna lite bättre fötter till fräsen.

Gammal fot versus ny fot:
Bild

Botten på nya foten är plansvarvad så att botten på foten är 90 grader mot skruven. Skruven är en M20 som är insvarvad till exakt 9,73mm i toppen och passar då med presspassning i hålen på fräsbordet. Man får slå fast den, men sen sitter den som smäck! Muttern är till för att låsa längden på foten när man justerat in den under bordet.

Här är första foten monterad:
Bild

Dessa känns MYCKET bättre än de gamla, och fräsen blev stabil som tusan! Blir 8 fötter totalt när det är klart.
Det fina är att ingenting sticker upp på fräsbordet så man kan använda hela ytan för att spänna fast ämnen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är det mina ögon, din kamera eller fötterna som är ocentrerade? Alltså M20:n jämfört med godset.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tyvärr hittade jag ingen 17,5mm borr utan det blev en 18mm. Det innebär att gängen lätt blir lite ocentrerad. =/
boris

Inlägg av boris »

Jag har för övrigt inte haft något problem med delarna från Kina förutom "borrningen" som inte är så precis. Men annars tycker jag att de har ett bra pris och de eventuella "felborrningar" kan jag enkelt rätta till. Därför tror jag inte att du kommer ha några större problem med delarna.

Men jag såg att någon på forumet hade fått snea kulskruvar/kulstänger. Men detta berodde troligen på transporten. Du har ju delarna nu så du kan ju med ditt nakna öga se om något inte står rätt till.

Angående motorerna så kör jag mina två motorer som en motor i EMC2. De är konfigurerade som Y-axeln båda två och styrs därför som en motor. När jag "home:ar" kör jag båda motorerna så att de tar emot i hörnhållarna, sedan nollställer jag motorerna med en knapp.

Du kan säkert konfigurera en motor som Y-axeln och den andra motorn som A-axeln, sedan "home:ar" du båda motorerna var för sig. Men detta rekomenderar jag inte eftersom X-portalen kommer vridas lite medan du nollställer ena motor.

Jag tror att du kan få ett bättre svar på CNCzone, EMC2-forumet eller kanske genom att läsa EMC2-manualen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

I Mach3 finns en homingfunktion för slavade axlar inbyggd, den homar båda lika tills de sista millimetrarna (inställbart) då den kör var för sig. Det borde finnas i emc2 också då de två programmen har liknande användarnas och många hobbyanvändare har sådana maskiner.
Skriv svar