Ex. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf
Det kan som i detta fall stå ” Calculated continuous current based on maximum allowable
junction temperature. Package limitation current is 75A.” men pinnarna brinner ändå av strax under 40A. Transistorerna blev inte varma eftersom de var bottnade eller öppna och spänningsfallet över var mycket lågt.
Försökte använda denna typ för att starta och stoppa en 12V motor med växel och ställsdons-spindel. Start och stopp var inga problem men när belastningen ökade vid drift brann pinnarna av! Strömkälla var ett SMPSU med strömbegränsning 35A (drygt 38A vid kontrollmätning med o-scope). Aggregatet strömbegränsade inte för strömmen blev inte riktigt så hög innan pinnarna aggerade säkring!
SOA för pulsad ström?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: SOA för pulsad ström?
Sånt som brinner brukar ha blivit varmt.
Kapseln hinner inte bli varm.
Du vet ju kanske inte hur strömmen såg ut när olyckan inträffade?
Du vet kanske inte också hur aktuella spänningar låg fasmässigt med strömmen?
Om pinnen brann av så kan du löda på en ny kanske och ha den till ett annat bygge.
Om pinnen brann av så kan du löda på en ny kanske och ha den till ett annat bygge.
Ja då jag har kollat den figuren.JimmyAndersson skrev:4kTRB:
Har du sett figur 4 på sidan 2 här:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 139_en.pdf
Låter jag en 1ms puls på 3A gå genom kollektorn så klarar
den sig om Vce understiger runt 15V.
Men hur tätt kan jag ha mellan pulserna?
Det framgår inte riktigt.
Sant.4kTRB skrev:Sånt som brinner brukar ha blivit varmt.

Två saker vet jag: strömmen har aldrig överskridit 40A, strömbegränsningen i aggregatet är mycket snabb speciellt jämfört med trögheten i de tunna plåtbitarna (pinnarna) som fungerade som smältsäkringar.
Och att transistorerna fungerade fortfarande och kan återanvändas genom att anslutas på de övre (lite bredare) delen av pinnarna.
Till motorn används numera en annan typ som "bara" tåler 80 A men har skruvanslutning och denna blir inte ens handvarm vid full last.