Dubbelfunktion

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Aha....ok.
Stod lite mer i manualen på nätet än den i papper. :)

Tackar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Chrille

Ta inte illa upp, men 25 rader kod och jag är redan, som någerlunda erfaren PICBasic-kodare, förvillad. Åkej, för att du är nybörjare, men ett tips är att var petnoga med att strukturera koden noga redan från början. Och glöm inte kommentarer, även om det är ett enkelt program som detta så kan det hjälpa många som inte är bekant med språket att förstå.

Förresten, har du läst igenom PICBasic-manualen? Innan jag började läste jag igenom den några gånger för att skaffa mig lite teoretisk erfarenhet :)

Mitt förslag gick ut på att använda kommandot PulsIn. Men vid närmare efterforskning kom jag på att den kan mäta pulser som är max 655,35ms långa med en 4MHz kristall. Det du har gjort är i princip en 15 rader längre version av pulsin (fast som funkar... :D )

Men vad är det din PIC ska göre egentligen? Jag tvekar lite på att detta är hela programmet...

>> AsmN
Korrekt, pinnen måste definieras som en output innan man kan använda "PortA.0 = 1". Vid uppstart (om inget annat är angivet i koden), är alla pinar input.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo jag vet att jag är lite dålig med att kommentera min kod. Ska försöka bättre mig på den punkten. :)
Det är synd att sidoförskjutningen i koden försvinner när man klistrar in den i forumet, blir ju betydligt lättare att läsa när man tabbar in dom olika raderna.

Jo jag har skummet igenom en del stycken i manualen, inte alla dock.

Tanken är att det ska bli en del i ett larm där PIC processorn ska se om knapparna hålls in eller bara klickas till snabbt på.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jasså tab funkar inte... :?

prova skriv koden inom (code):

Kod: Markera allt

kod
	tabbad kod
mer kod
funkar då :D
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ahhh...smidigt den har jag inte sett innan.
Skriv svar