Problem programöverföring PC<->CombiMill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Problem programöverföring PC<->CombiMill

Inlägg av DW »

-funderar på om du inte är redigerings mod och kör ett annat program. Luddigt?
Sinumerik har en grej som lurar alla i början!

När du editerar ett program ex %50 så ser du ju detta eftersom det står på raden längst upp ovanför N10.

När du sedan går tillbaka till bilden AUTOMATIC för att starta programmet, titta vad som står längst upp i vänstra hörnet.

Det kan mycket väl stå en helt annan siffra där! ex %100 Flytta runt med piltangenterna tills du kan ändra till %50 om det är det du redigerade.

I Sinumerik 810 kan man editera ett annat program under programkörning dock inte samma program man kör.
(varierar lite i modell-system)

MPF står för Main Program File -allså ett huvudprogram du tankat ut.
SPF, står för Sub Program File.

Här står allt men svårt att hitta ibland!
https://support.automation.siemens.com/ ... &x=26&y=13
nyhoyn

Inlägg av nyhoyn »

Hej!
Jag har nu fått programöverföringen att lyckas så att jag kan tilldela programmet/underprogrammet det nummer som jag vill att det skall ha i cnc-controllen. Det var frågan om inställningar i överföringsprogrammet och vad man skriver på första raden i själva programmet. Tack DW och alla andra gett tips om lösningar.

Men minnet i 3M är nog ganska begränsat, körde in ett program på ca 260 rader med mycket kurvkörning i dag och det lämnade ca 500 tecken ledigt, man får gå in o redigera en hel del onödigt krafs och försöka göra underprogram om man skall få till det. I och för sig går det väl o spjälka programmet också men det blir lite större risk för misstag.

*Jag har hört att det skall finnas något tilläggskort till 3M som skulle medge "drip feed" är det någon som känner till något om detta ?. det kunde vara en rimlig lösning på kort sikt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Antingen så kör du så många rader du kan, ex 200 i taget och lämpligen lyfter upp verktyget och sedan fortsätter
på nästa snutt. Jag vet inte om du har stöd i maskinen för "Dialog" om i så fall kan du få minimal kod då du får R-parametrar
som stöds i G 81--G906? Ex en borrcykel i G81 kan se så här ut:

%105
N10 G90 F130 S710 M03
N20 G00 D1 T3 X50
N30 X10 Y15

N40 G81 R2=2 R3=-15 R10=10
Där R2 är ref plan, R3 är Borrdjup, R10 är återgångsplan.

N50 X30 Y40
N60 G80
M30

vill du ha en tabell med dessa R-parametrar kan jag nog söka upp dessa. Mycket användbara även om det ser lite rörigt ut första gången
---även efter 30 men som sagt, har du en dialogfunktion så får du detta efter att fyllt i "normala" X - Y - Z positioner.
Jag kommer rätt bra överens då både jag och Sinumerik har lika mycket minne att disponera ~30kb
:)
nyhoyn

Inlägg av nyhoyn »

Jag har R-seriens parametrar, provade på en borrcykel för någon vecka sen så det fungerar, däremot har jag inte satt mig djupare in i mera avancerad använding av parametrar, vad jag har sett i manualen så är dom tydligen ganska mångsidigt användbara. Jag har också tänkt göra som som du säger att jag matar in så mycket som det ryms sen kör jag det klart o in med nästa snutt "manuell drip-feed" :).

Jag måste kika lite om jag har en lista på R-parametrarna annars återkommer jag. Jag har ett litet fräsjobb till helgen, får väl lägga in någon bild om det blir annat än spånor o avbrutna frästappar. Nå jag körde samma bit i filmfaner förra Lördagen så det skall väl gå bra.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Det innebär att du har tillgång till alla cykler och kan snabb ändra parameter. Ex R2 är nog samma i alla sammanhang.
Den skall tolkas hur många mm du skall ligga över eller under ordinarie referenspunkt. Innebär att parametern kan vara både positiv eller negativ.
R2=-5 (hamnar 5mm under ref punkt) R2=10 (hamnar 10mm över ref punkt).

Ett bra ex på när det är väldigt gångbart är när man vill skapa en hålcirkel. Där R27 är antal hål. I dialogen anger man bara
faktiska mått -påminner om Mach3´s workshop och ut till koden kommer då ett 15-tal R-parametrar.
För att slippa gå in igen i dialog och mata ut ett nytt antal rader kan du gå in i redigeringen (edit) och byta ut ex R27=10 så får du 10 borrhål
i en förutbestämd cirkel. rörigt?
nyhoyn

Inlägg av nyhoyn »

Gjorde ett litet "3d" jobb i helgen, det blev en del "klippa o klistra" med notepad innan man hade lämpliga snuttar åt sinumeriken.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 00#p657500
maba

Inlägg av maba »

Har samma problem men min Combimill med Sinumerik 3 så jag fortsätter lite i den här tråden.

Misstänker att det är kabeln som spökar även här.
Gjorde du kabeln exakt efter DW´s bild?
Tycker det verkar lite konstigt att stift 2 på 25pin ska till stift 2 på 9pin och lika med 3an, de borde vara korsade.
Inte ska väl skärmen i kabeln ligga i mellan kontaktstyckena för att det ska fungera?

Om man ska testa med en kabel kopplad enligt aggsoft, ska man ha med eller utan hadskakning?
http://www.aggsoft.com/cnc-dnc/siemens-sinumerik-3m.htm

Jag har provat att ändra inställningarna i fräsen utan resultat.

//Mattias
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om man tittar på parametrarna under "Data Flow Control Tab" så ser det ut som att du skall använda "Null modem cable, with full handshake".

Du måste kolla pinnarna i respektive port för att kunna avgöra om det skall vara en korsad kabel eller inte. Pinnarna 2 & 3 kan så att säga vara korsade i kontakten och då behöver inte kabeln korsa pinnarna.
maba

Inlägg av maba »

Ok, jag mäter alltid kabeln efter att jag gjort den så kabeln var enligt ritningen.
Provade även att göra en "Null modem cable, with full handshake" enligt aggsoft utan resultat :cry:

Nu har jag inget program som jag kan skicka till fräsen men det ligger ett program i den som jag försöker plocka ut och jag får bara
"Cant receive a sign of the start of a file"

Jag kanske gör fel när jag försöker få ur programmet?
Panelen säger "Main program %"
då trycker jag "YES"
då säger panelen "% data are being given out"
nyhoyn

Inlägg av nyhoyn »

Hej!

Beträffande kabeln så gjorde jag den precis enligt DW:s modell, den har fungerat klanderfritt i ett år nu, när jag laddar ner ett program brukar jag gå in i DNC precision och ändra inställnningarna under fliken "data exchange" "program" så att jag skriver %xx (numret på det program jag vill tanka ner från cnc), slutet skall vara M30. Förmodligen finns det något smartare sätt men det är mera sällan jag tankar ner något, jag tankar oftast upp program, kör biten som ska göras o tar bort programmet efteråt, orginalet finns på pc:n ifall det skulle bli en körning till.

Kolla att com-portarna är "enabled" i bios.

Som postprocessor i Sheetcam fungerar Heidenhain (iso-koder) bra, man får redigera bort en del i början, sen så bör man komma ihåg att med M20/M21 regleras varvtalet på spindelmotorn, M03/M04 bör komma i ett tidigare block, det funkar inte på samma programrad.

Mvh
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

hur går det?
Kom ihåg att sista raden med M30 även skall ha en vagnretur (enter) så att markören står nedanför M30.
Detta påverkar inte överföringen mer än att du kommer att få ett datafel när överföringen når denna rad.

N50 X30 Y40
N60 G80
N70 M30
-> "markör"

skummade förgående text snabbt men nämner det igen i värsta fall. Se till att PC och CNC har samma
Baudrate, databitar, stop, osv åt båda hållen. Allså att PC sänder o taremot på ex 2400 baud och detsamma för CNC.
Detta är inte alltid givet har jag förstått. Era parametertabeller 411 o 412 verkar det vara enl er.
maba

Inlägg av maba »

Det går inget vidare än.
Nu kör jag kabeln enligt bilden på sid 1.

Baud raten har jag provat både 1200 och 9600, både cnc och dator inställda lika.
bör man prova de andra också?

Jag gjorde en programfil enligt nedan för att ha något att testa med

N10 G90 F130 S710 M03
N20 G00 D1 T3 X50
N30 X10 Y15
N40 G81 R2=2 R3=-15 R10=10
N50 X30 Y40
N60 G80
M30

Testade även som nyhoyn att ändra "data exchange" "program" och skrev in "%20" ( så heter ett av programmen i maskinen nu)

Jag kör med en bärbardator med Windows 7 64-bit och en USB-seriell omvandlare.
Misstänker att det kan vara här felet ligger, ska damma av någon äldre burk med xp och serieport och kolla om det vill sig då.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

com1 1200 Even 7data bitar 2 stopp bitar RTS. kör jag men vad rekomenderar de på era maskiner.
maba

Inlägg av maba »

Nu har jag fått över ett program till maskinen!

Jag böt usb-port till adaptern så den fick port 8 sen fungerade det :D

Jag märkte att jag fick lov och gå in och ändra i "data exchange" "program" så att jag skriver programnamnet där tex "%105" för att kunna ge programmen namn annars heter de bara %0, samt att jag inte ska ha med programnamnet i själva filen för då blir det 2 likadana rader som heter %105 i detta fallet...

nu kan jag få in program men jag har inte lyckats få ur något.
behöver jag ange på siemens-panelen vilket program jag ska plocka ut?

nu visar den "Mainprogram (%) ?
trycker jag "YES" säger den "% Data are being given out"
Senast redigerad av maba 13 december 2011, 22:35:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Mainprogram, sedan finns det nog en yta att skriva på %15 som skall kopieras ut.
Vi är lite före windows tiden nu, du får hålla allt i huvudet! Prova.
Bytte till adaptern 25pol--9pol RS232 ??
Skriv svar