Hjälp med PIC / liknande till spännande projekt.

sodjan
EF Sponsor

Re: Hjälp med pic / liknande till spännande projekt.

Inlägg av sodjan »

> Det var därför jag ansåg att en PLC var onödigt dyrt och ett kort som gör motsvarnade saker som en PLC,
> isolerade in/utgångar och lite kringkomponenter endast skulle kosta några tior istället för den,
> i sammanhanget, höga kostnaden för en PLC.

Man kan med samma trovärdihet också säga att med en PLC får man mycket
"gratis" som hade kostat arbetstid att åstakomma på annat sätt. Så det
kan mycket väl vara så att just en PLC är billigare för proof-of-concept
testen och en egenutvecklad kontrollmodul är bättre för serieproduktion.

Om en PLC kostar. säg, 5.000:- så motsvarar det 5-10 timmars jobb
och på de timmarna hinnar man inte göra speciellt mycket nytta. Och
de ska slås ut på 1st (testenheten/prototypen).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sen finns det ju en rad alternativ i prisspannet mellan nydesignad Pic och PLC också. Finns ju gott om utvecklingskort för några hundralappar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst, men ett utvecklingskort ger ju liksom ingen producerbar produkt, enbart som Sodjan säger "Proof Of Concept".

Fortfarande handlar det ju om att designa och konstruera en produkt som går att producera och som man dessutom får sälja, då funkar det inte med div utvecklingskort eller liknande.
blueint
Kontakt:

Re: Hjälp med PIC / liknande till spännande projekt.

Inlägg av blueint »

Kanske kan man sälja den som byggsats och därmed mindre säljrestriktioner?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Går nog knappast i detta fall, för många regler och bestämmelser kring det.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

SeniorLemuren, vad är denna rördelen med fyrkanterna breevid på bilden? Hör det till kaminen?
Funderar på ett liknande projekt själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu har jag ingen kund, jag är arbetslös. Och ja, jag har anmäld min intresse.

Men jag har sett hur utvecklingen går till, vilka säkerhetskrav som finns, EMC-test osv. Min del av kretskortet gick i övrigt igenpom EMC-testet i första försök men nätdelen (färdigköpt) gjorde för mycket oväsen av sig. Efter ett filter var det OK.

Man släpper inte CE-märkningen med en PLC men det är fullt korrekt att PLC kan löna sig vid ett lågt stycketal medan egen styrning löner sig vid större serier.

Och halva miljoner är nog inte helt fel - om man räknar med lokalhyra, EMC-test, full lön till alla inblandade osv.

En EMC-test går på runt 30-50kkr, därför är det bra att skiten går igenom i första försök varför en van konstruktör kan vara värd lite extra.

Det svåraste är säkerheten i det hela, det finns ganska tuffa regler för detta och jag har för mig att det rör sig om minst 3 säkerhetssteg varav minst ett ska vara mekanisk. Dock har jag inte bekymrat mig om de exakta detaljer där, jag har bara gjort som beställaren har bett om, sedan får de ta smällen om de har tänkt fel.

Brännaren jag är involverat i är i övrigt godkänd av Bosch för försäljning i USA, de anser att den är säker nog till att de släpper en massa stämningar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Icecap, det du beskriver här är alltså inte det aktuella
projektet i denna tråd utan din föregående kund ?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Mizzarrogh skrev:SeniorLemuren, vad är denna rördelen med fyrkanterna breevid på bilden? Hör det till kaminen?
Funderar på ett liknande projekt själv.
Det är värmeväxlaren som överför värmen i hetluften som cirkulerar i manteln på kaminen till det vattenburna systemet. Luften cirkuleras med en lämplig fläkt och vattnet cirkulerar genom värmeväxlaren via den ordinarie cirkulationspumpen i det befintliga värmesystemet.

Anledningen till att jag inte värmer vattnet med tubrör inne i kaminen är att det är svårt att styra ut-temperaturen på vattnet från ett sådant system, det medför risk för kokning och ångbildning.

Skulle vattnet närma sig kokpunkten i detta system så slås bara cirkulationsfläkten av via ett termostat och varmluften stannar i kaminens mantel.
ds77

Inlägg av ds77 »

@Lemuren

Ser trevligt ut och låter som ett bra sätt att reglera hur varmt vatten man får...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

TomasL skrev:Visst, men ett utvecklingskort ger ju liksom ingen producerbar produkt, enbart som Sodjan säger "Proof Of Concept".

Fortfarande handlar det ju om att designa och konstruera en produkt som går att producera och som man dessutom får sälja, då funkar det inte med div utvecklingskort eller liknande.
Nä men jag menar att man använder ett utvecklingskort med en standardprocessor för att bygga sitt POC. Sen är det ju relativt enkelt att använda utvecklingskortet som bas för en ny design, man använder samma processor och kopplar prylarna till samma pinnar osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

sodjan: korrekt.

Personligt är jag nyfiken på TS projekt, det kan ju faktisk vara att TS har hittat de visas sten och då kunde det vara kul att vara med på ett hörn, risken är väl att det även kan bli en ny Sverigebrännare...
Skriv svar