Ingången på en voltmeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: Ingången på en voltmeter?

Inlägg av PaNiC »

Säkerligen är där tankefel på sina håll. Jag har knappt byggt något analogt tidigare.
Och jo, som jag skrev har jag också kommit fram till att en negativ spänning inte kan komma igenom filter-OPn, och undrade om lösningen jag har funderat på är genomförbar.

Tack för en annars bra förklaring, nu förstår jag lite bättre.
Varför det inte funkar med ett vanligt RC-filter får du tyvärr fråga Microchip om. Jag har bara läst databladet för ADCn, där står det på det här viset. Har som sagt föga erfarenhet av analog design själv.
Men, kan jag inte istället använda Vref/2 som virtuell jord, för att underlätta i ADCn, och lika gärna använda en single ended ADC och ändra nollvärdet i mjukvara? På det här viset borde jag få ett mätområde på +/- 20,48V med 4,096V referens och upplösning 1mV om jag har tänkt rätt.

Som schemat ser ut nu då, ska ändra till 1M på ingången också. (kan ingångsimpedansen på OPn bli ett problem?);

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Re: Ingången på en voltmeter?

Inlägg av jesse »

kan jag inte istället använda Vref/2 som virtuell jord
Antar att det går precis lika bra.
ska ändra till 1M på ingången också. (kan ingångsimpedansen på OPn bli ett problem?)
Eller så väljer du 900k och det andra motståndet på 100k. Då får du 10% ut. Om du tar 1M och 100k blir det ju 9.09% ut bara. Kanske kan OP:ns inimpedans påverka lite, men knappast märkbart - du behöver ändå trimma antingen på ingången med trimpot eller i programvaran för att få exakt rätt spänning in.
Skriv svar