Förstärka signal från cykeldator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Förstärka signal från cykeldator?

Inlägg av jesse »

Att använda halvledare (t.ex. MOSFET eller NPN) för att styra en ventil är inget konstigt. De är supersnabba och outslitliga. Bara man kopplar dem på rätt sätt så finns det inga nackdelar. Det krävs lite kringkomponenter, t.ex en diod och ett gate/bas-motstånd. Beroende på signalkällan kan signalen till gate behöva förstärkas eller fixas till. Det kan göras med en transistor eller en OP-förstärkare. Alla frekvenser under 1000 Hz kan man räkna som "långsamt" i sammanhanget - då är det inte så noga med gate-drivers och sånt.

En schmitt-trigger krets borde vara det lämpligaste i sammanhanget om ni använder induktiv givare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En sådan här 37-492-31 sitter det i cykeldatorn. Men jag hänger inte riktigt med på vad ni behöver.
IceDiver

Inlägg av IceDiver »

Det där med cykeldator tror jag att vi skippar helt, det ser för ghetto ut att köra med sånt :P

Försökte läsa om Schmitt-trigger kretsen men vet inte om jag fick grepp om det hela. Är det så att den släpper igenom ström/signal först när insignalen har nått en viss styrka?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad gör en lösning "ghetto" för att samma komponent sitter i något annat?
IceDiver

Inlägg av IceDiver »

Att grejer uppenbart är tagna från en annan applikation är inte ett tecken på kvalité enligt mig, men vad vet jag, vissa kanske vill sy sina kläder av paraplyn...
Återgå gärna till topic istället för att diskutera ovidkommande saker, vi skippar cykeldatorn helt enkelt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag inser att de antagligen redan har byggt in en schmitt-trigger i den där dyra induktiva givaren från ELFA, eftersom den redan ger en "digital" signal ut. Så det kanske man kan skippa. PNP-utgången kan ge en ström ut på max 200 mA när den är på, och ingen ström alls när den är av.

Ansluter du t.ex. en NPN-transistor till denna utgången behöver du begränsa strömmen med ett basmotstånd. Detta kan vara på t.ex 1kΩ. NPN-transistorns emitter kopplas till jotd och kollektorn till ventilen.

Bild

Här är ett exempel på hur du kan koppla. "Reläet" ersätter du med ventilen. Dioden behövs för att inte skada transistorn när den slår av. Det ska även finnas ett par kondensatorer mellan +12V och jord - både en elektrolyt (100µF) och en keramisk (100-330 nF).

Står det något om hur mycket ström ventilen behöver, och om den drar mer ström i startögonblicket?
NPN-Tansistorn behöver vara dimensionerad att tåla dessa strömmar.

Med denna koppling skyddar du även utgången på din induktiva givare så att den inte går sönder, så även om ventilen skulle dra under 200 mA så rekommenderar jag inte att du kopplar den direkt till givaren.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag sa inte att du skulle ta komponenten från en cykeldator. Då skulle jag inte länka till komponenten på elfa. Att en komponent används i andra applikationer kommer du inte från.
IceDiver

Inlägg av IceDiver »

Jag vet inte än vad det är för krav från ventilen än eftersom vi inte har beställt någon än, men jag återkommer så fort jag vet för att kunna reda ut exakt vad det är för prylar vi behöver. Borde veta vilken ventil det bli nu under veckan.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Problemet med den du länkar till, Danei, är att den reagerar på en magnet, inte på metall.
Jag vet inte vilka andra komponenter som kan reagera på närvaron av metall?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja är det ett krav så går ju den bort. Men jag har fortfarande inte fattat vad han vill bygga.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nån slag motor baserad på tryckluft / ånga eller liknande, gissar jag. Givaren ska indikera när ventilen ska vara öppen. Skulle kanske funka med optisk gaffel också, men det förutsätter att det är ganska rent.
IceDiver

Inlägg av IceDiver »

Vi kör nog hellre en givare som känner av metall än magnetism.
Kolla på min andra skiss som finns tidigare i tråden för att se hur kopplingen förväntas se ut.
Det är en motor vi bygger.
IceDiver

Inlägg av IceDiver »

Nu har vi beställt en ventil, och hoppas på att det är rätt variant.
Det blev en Festo SY 5420-5LOU-01F-Q, som finns beskriven i det här databladet.
Databladet är väldigt svårbegripligt i allmänhet enligt mig, men här är i alla fall lite kort sammanfattning;

SY 5000-serie
3 Position Exhaust center
24V DC
L Plug Connector (Without connector, se datablad)
With light/surge voltage suppressor (Non-polar type)
1/8" Fitting
Thread type G
Bracket mount

Då är vi ute på jakt efter rätt komponenter för att ge signal till ventilen att öppna.
Som tidigare diskuterat är vi inne på att använda en induktiv givare som känner av ytan hos en metallkomponent vi har,
nu behöver vi spika exakt vilka grejer vi behöver eftersom vi lyckats få sponsring för utrustningen, men vi måste veta själv vad vi ska ha.

Alltså enligt tidigare med skillnaden att vi kör 24V istället för 12V:
Bild

Har varit in på elfa och letat givare mm, men blir inte klok på alla utgångar (PNP, tyristor m.fl).
Vet inte heller vad man ska koppla andra änden av givarkabeln till, den ser väl ut såhär:
Bild

Hoppas ni kan hjälpa oss att plocka ihop ett paket som skulle funka för oss, vår budget ligger på 2000kr och vi ska beställa från elfa.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

v-g skrev:Glöm isf inte en diod över relät om du vill ha givaren hel ;) Detta gäller inte om du tar ett halvledarrelä (vilket jag tror att du ev. borde beroende på varvtalet på din applikation).
Ett vanligt relä måste väl vara snabbt nog till en magnetisk ventil? det är väl magnetventilen som är den slöaste länken.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Er magnetventil drar 350 mA enl. spec. så en givare enl. länken klarar att dra magnetventilen utan mellanliggande relä.
http://www.sensotronik.se/pdf/01ind/PF/086434_swe.pdf
Skriv svar