Switchregulator, boost

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Adddeeee

Re: Switchregulator, boost

Inlägg av Adddeeee »

Tror du mina val av kondensatorer är felet? Eller tror du själva prototypen i sig är felet, med för långa kabeldragningar etc.?

Känns inte speciellt motiverande att tillverka mönsterkort när dessa inte fungerar. I och med att de fungerar ganska länge kommer spänningen minska i batterierna. Mer ström behövs och effekten ökar. Är det så du tänker? Mycket möjligt!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan ju alltid testa att fästa kabel extra kabel för vbat(fram till kondensatorn), vout(fram till kondensatorn) , sw, vout och gnd(fram till kondensatornerna och spolen)
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Så det är alltså kablarna som inte pallar?

Funderar över att sätta in en konstant spänningsmatning istället för batterierna. En batterieliminator som ger 3 V ut konstant. På så sätt kan jag köra en riktigt länge och se om den klarar av det. Om den gör det lär det ha med att batterispänningen sjunker att göra. Och att jagi så fall går över någon effektgräns eller liknande.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle gissa på det ja.

Jag tror du får självsvängning någon gång när batterispänningen minskar tillsammans och det orsakar den varma komponenten.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Så vad jag skulle ta och göra är egentligen att köra på de rekommenderade komponenterna, göra en PCB-layout och då SKA det bara fungera.

Kommer köra med batterieliminator nu för test. I och med att inspänningen är konstant 3 V bör det gå bra. kan man tycka i alla fall :P

Ah, finns alldeles för mycket som jag inte vet något om!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så finns eval korten färdiga, köp 2 så blir det fraktfritt...
http://se.mouser.com/ProductDetail/Texa ... nyDQ%3d%3d
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Ahaaa, tack så jättemycket! Antar att alla komponenter samt switchregulatorn sitter monterade? Dock var det inget nådigt pris...1000 spänn för två! :S
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Har nu kört med batterieliminator några timmar. Den ger ut 3V och kan ge 1 A som mest. Dock råkade jag bränna mig på regulatorn efter ett tag då den var så fruktansvärt varm. Känns som om det inte hjälper att ha en stadig och hög inspänning. Hmm.. Är det bara att köpa de där utvecklingskorten då och se om det går bättre?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror att Micke har rätt, det självsvänger troligtvis och det orsakar värmeutvecklingen som sedan dödar regulatorn.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Japp, förmodligen. Får nog ta och överväga ett inköp av utvecklingskortet. Då får jag reda på om den fungerar i alla fall.

Att komponentvalen inte följt alla rekommendationer är då inget större problem?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kan vara ett problem, det bästa brukar vara att uppfylla rekommendationerna.
Vilka rekommendationer har du ej uppfyllt?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kan det vara RF’n från Xbeen som på något vis kommer in i FB’n? Testa att avkoppla den ingången.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Micke_s skrev:Kan vara ett problem, det bästa brukar vara att uppfylla rekommendationerna.
Vilka rekommendationer har du ej uppfyllt?
Förmodligen om jag får gissa så är vanliga el.lyter använda medans det rekommenderas Cin som 10uF keramisk, Cout som 22uF keramisk.

Hur skulle ett sådant komponentbyte påverka?
Att sedan dessa är monterade med korta anslutningar tiil riktig utförd GND och ingång är också viktigt!
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Finns många scenarion som kan spela in :S Vet inte hur ett komponentbyte skulle te sig. Har använt elektrolyter som föregående sa.

Hmm..
ds77

Inlägg av ds77 »

Det låter ju som om din jordning kanske inte är helt optimal, har du möjlighet så gör ett litet kort och tänk på jordningen. Sedan kan det vara värt att testa avkoppling av FB pinnen också, som nämndes tidigare. Hur beter den sig om du inte har XBEE modulen inkopplad utan en fast last istället? Eller om du verkligen vill testa, en "simulerad" XBEE med transistorer som får switcha in lite lämpliga laster under rätt tidpunkter...
Skriv svar