Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9082
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av AndersG »

Jag konverterade en 1963 Bubbla för länge sedan. Det enda jag bytte var Batteri, Generator/laddrelä och lampor. Minns ej hur jag gjorde med tankmätaren, den är ju elektrisk.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Jag har just en typ1 -63.

Den har mekanisk tankmätare. Och ett elelement till choken.

Det går ju att köra en 6V generator på 12V också om man vill.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9082
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av AndersG »

Jo, nu minns jag. Vi tog bort elchoken. Vi hade satt på dubbla förgasare och med dem så behövdes inte choken. Vi fick inte tag på en bubblagenerator så vi satte en från en skoda, som vi svetasde fast med öron på den gamla (för att behålla fläkten).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Bara en 12V regulator på den gamla generatorn borde funka bra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av säter »

#Bara en 12V regulator på den gamla generatorn borde funka bra.#

Är det så simpelt?
Jag har en bandlastare med 12v, som jag alltid startar på 24v.
Hade ju varit fint att fixa laddning utan att byta generator.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Jag har visserligen inte testar själv. MEn jag hörde någon som ersatten en 12V generator med en 6V i en 12V bil. Det funkade bra. Rent logiskt så ska det ju funka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36631
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Glenn »

jag tvivlar på att batteriet blir speciellt laddat om man kör på 6V-generator.. eller menar du med en 12V regulator ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Ja naturligtvis.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36631
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Glenn »

Ah, ja då är det ju inte ens säkert att det är nån skillnad.

Tror jag får drygt 40V på min MC om man mäter direkt på trefasspolarna, trots 12V-system.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av säter »

Är det ingen risk att man överhettar fältlindningen vid dubbel spänning?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27402
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av danei »

Jo den risken finns. 12V generatorn är fysiskt något större.

Jag tror att det finns en 12V som ser ut som 6V generatorn. En mellanvariant då det tillverkades både 12V och 6V bilar.
Rauken
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 januari 2009, 12:47:40
Ort: Visby

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Rauken »

12V på kom -67, om jag inte minns fel. Den generatorn är större i diameter. Men då såg blocket annorlunda ut än på 50-talet. Det fäste som håller gen.
är en löstagbar del på nyare motorer. De finns som 6V= och 12V= samt senare med 12V växelström. Fläkten sitter ju i andra änden och remspänningen sker med schims
i remskivan. Så med orginal motor, går det inte att byta till 12V.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12480
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av Electricguy »

Min förra granne var TOKIG i VW bilar, har för mig han snackade om att det funkade att sätta en 12V regulator rakt på en 6V generator och det funkade, det blev inte precis samma som en renodlad 12V generator, men det funkar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 9082
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av AndersG »

Jo, 12V kom 1967, men det finns (fanns) dropingeneratorer som passar precis. Den gamla motorn med fastgjuten hållare för generatorn finns bara på riktigt gamla bilar, typ före 1959. KG började tillverkas 1956 så det är tveksamt om det finns några med den gamla motorn.

Tolkar det som "nya" moron kom 1954 på Bubblan.

En annan bubbla:
http://www.pedago.fi/dalton/bubbla
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Från 6v till 12v, Karmann Ghia

Inlägg av säter »

Då kanske det skulle funka att byta enbart laddregulatorn på min bandare?
Kan man ta vilken Bosch 24v laddregulator som helst?
Skriv svar