Fått ny elmätare. Den nya visar 15% högre effektförbrukning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Fått ny elmätare. Den nya visar 15% högre effektförbrukn

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo du har ju hävdat liknande i andra trådar tidigare.

Så om företag X helt plötsligt får 15% extra intäkt, och vi "mindre vetande" undrar om den vinsten kommer oss konsumenter (som betalar den) till godo, så är det synonymt med att vi inte är begåvade nog att "tänka själva".

Förutom att jag uppfattar det som en hyggligt "dryg" grundinställning, så är inlägget i övrigt rätt meningslöst eftersom du inte behagar att förklara varför du har den ståndpunkten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Jo uppenbarligen slutar folk att tänka på grund av dem. Det är det som förvånar mig.
Du anser alltså inte att elbolagen i praktiken har oligopol på elmarknaden?

Det såg vi ju i vintras att de genom att strypa den egna produktionen kan pressa upp priserna till nivåer som ligger långt över deras produktionskostnader.

Kallar du det en fungerande elmarknad?

Det är ju bara elbolagen själva som tycker att Nordpool fungerar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har granskats från flera håll. Inget tyder på att priset manipuleras.
Det är lika klyftigt att anklaga elbolagen för prismanipulation som att anklaga en bilförare för fortkörning för att bilen går att köra fortare än 120km/h. Man måste ha något att hänga upp anklagelsen på. Uppenbarligen är inte priset för högt efter som efterfrågan är högre än vad som produceras till det priset. Sätt igång att producera om det nu är så lönsamt. Det funkar som alla marknader, möjligtvis något bättre efter som man inte kan mångdubbla priset bara för att det är rätt märke på elen. En utmärkt marknads ekonomi.

Jag kan hålla med om att det skulle vara trevligt med fler producenter. Men jag tror inte att det skulle göra marknaden bättre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur mäter egentligen en modern elektronisk elmätare?

Är det genom multiplikation av samtidiga momentanvärden för spänning och ström, eller mäter den effektivvärden och fasskillnad för att beräkna effekten ur dessa?

I det senare fallet borde det finnas åtskilliga felkällor vid laster som t.ex. förorsakar en oregelbunden strömkurva.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Det har granskats från flera håll. Inget tyder på att priset manipuleras.
Tror du på det själv?

http://www.e24.se/business/ovrig-indust ... 790729.e24

http://www.e24.se/business/ovrig-indust ... 791203.e24
Nerre

Inlägg av Nerre »

Marta skrev: Är det genom multiplikation av samtidiga momentanvärden för spänning och ström, eller mäter den effektivvärden och fasskillnad för att beräkna effekten ur dessa?
Jag vet inte exakt hur de mäter, men kraven på hur de skall klara övertoner och konstiga former på strömmen är i alla fall rätt stränga så det är mest troligt att det handlar om det förstnämnda sättet.

De gamla snurrande elmätarna hade väl i princip en elektromagnetiskt multiplikator i form av själva "motorn"?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Petitess kanske, men det är väl energiförbrukning som elmätaren mäter?

Angående att de nya mätarna lättare hittar eltjyvar så är jag inte så säker på att det stämmer. Jag känner till två fall där det tjyvas el utan att elbolagen har märkt någonting, trots nya moderna mätare installerade sedan flera år. Dock har tjyveriet i båda fallen börjat i samband med byte av uppvärmningssätt, vilket har medfört att den redovisade förbrukningen knappast har ändrats. Men det nämns att de kan läsa av skillnaden mellan total redovisad förbrukning och faktisk förbrukning för t.ex. en by, men sker detta verkligen? Kan nån nämna ett enda fall där en eltjyv har ertappats tack vare att elbolaget har mätt upp orimligt hög förbrukning i förhållande till redovisad förbrukning?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag litar inte på de moderna mätarna, det känns helt enkelt tveksamt. Om det nu är multiplikation av momentanvärden, hur sker detta? Analogt eller digitalt? I det senare fallet, hur samplas delvärdena? Sampelrate och filtrering? Kan t.ex. en kort återkommande "tagg" lyfta värdet på en timeslice och orsaka för hög registrering?

Om jag vill kontrollmäta, vad finns det för alternativ att få till en dräglig kostnad? Givetvis utan krav på att det skall vara kontrollerat och plomberat, utan bara för att själv få veta. Analoga multiplikatorer med hög noggrannhet brukar vara en aning dyra. Går det att få tag i en begagnad mekanisk mätare och kan denna i så fall kalibreras hemma genom att mäta en resistiv last?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

danei skrev:Det har granskats från flera håll. Inget tyder på att priset manipuleras.
Det är lika klyftigt att anklaga elbolagen för prismanipulation som att anklaga en bilförare för fortkörning för att bilen går att köra fortare än 120km/h. Man måste ha något att hänga upp anklagelsen på. Uppenbarligen är inte priset för högt efter som efterfrågan är högre än vad som produceras till det priset. Sätt igång att producera om det nu är så lönsamt. Det funkar som alla marknader, möjligtvis något bättre efter som man inte kan mångdubbla priset bara för att det är rätt märke på elen. En utmärkt marknads ekonomi.

Jag kan hålla med om att det skulle vara trevligt med fler producenter. Men jag tror inte att det skulle göra marknaden bättre.
Jag har avvikande uppfattning i flera av dina påståenden

Resonemanget att "priset inte är för högt" med motivet att "folk köper ju", är ett av dom.
Det är tur att vi inte behöver köpa våran luft på samma sätt som EL, med det sättet att resonera

Poängen är just att marknaden inte verkar fungera.

För övrigt är möjligheten att som privatperson producera EL för försäljning i praktiken en rätt ny företelse då inmatningsabbonemang tidigare var förknippad med diverse olika kostnader för anslutning och tillhörande godkännanden. Om man inte satt på ett privat kärnkraftverk gick det inte att få vinst i det.

Nu har detta blivit både lättare och vanligare, men det är fortfarande svårt att få ekonomi på det då ersättningen rätt medioker.
Kraftvärme 3,8 öre, Vattenkraft 3,5 öre och vindkraft 0,5 öre (Lite varierande per lev.)

Denna EL försäljs sedan vidare till ordianrie pris och rent matematiskt borde "någon" göra vinst även på detta.
Så min slutsats är att om man producerar EL så gör elbolagen vinst även på den, men det ligger ingen vetenskap i påståendet.

Om man har hus och vintern kommer måste man ju värma upp det på något sätt, det går liksom inte att "sluta använda eller vänja sig av med".
Visst kan man sänka sin förbrukning och köpa energi effektivare lösningar, men det innebär ju lån och motsvarande utgifter det med.

Jag är övertygad att om vi sänker förbrukningen kommer priset öka, för jag vägrar tro att elbolagen kommer ha minskade avkastningskrav (eller vill avstå från bonusar för VD'n).

Men jag antar att vi nu får se svaret svart på vitt, det vill säga 15% lägre pris i och med de nya mätarna.
Jag avser dock inte "planera för denna sänkning i min hushålsbudget" men sen är ju jag en av dom som "inte tänker själv" oxo :?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Walle skrev:Kan nån nämna ett enda fall där en eltjyv har ertappats tack vare att elbolaget har mätt upp orimligt hög förbrukning i förhållande till redovisad förbrukning?
Jag har en kompis där det gick till exakt på det viset. Visserligen med den gamla typen av mätare, men det gör ju ingen skillnad.
Steg två vart att elbolaget hängde på ytterligare en mätare, enbart på kompisens matning.
Han blånekade på rättegången, men vart dömd mot sitt nekande.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Intressant att höra, säter! Det var första gången jag hörde om att det har gått till på det sättet, annars har det alltid varit att "elkillarna" har upptäckt tjyvkopplingen när de har varit ute för att fixa nåt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är väl som så, att jag kan inte i min vildaste tänka mig att elbolagen rutinmässigt kollar sådant här.

I det här fallet misstänker man väl att någon har "tjallat".
Även du Walle, visste ju om 2st som "lånar" lite ström. När det ligger till så kan man aldrig vara 100% säker.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, det har du nog rätt i att det nog är den vanligaste orsaken till att folk åker dit. De kanske berättar det för grannen när de är lite på fyllan och tror att de kan lita på honom, eller liknande :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

I det här fallet var det nog hans fd kärring som var förste misstänkt.
Hon blev personlighetsförändrad efter att hon vart fd. :badgrin:

Elbolaget kom tillslut på "husrannsakan". Allt var då återställt, men de hittade själva "tjyvadaptern" bakom oljetanken. 8)
Den kabeln, plus att elmätarna visade olika, fick han svårt att förklara på rättegången. :humm:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

ToPNoTCH: Kolla med ditt elbolag om dom har något som kallas "bundet elpris"? Ofta finns det med 3 månader upp till flera år.

Sen kan du starta ett eget el-bolag och tillverka din egen el. Visst är det ganska mycket jobb men du kan alltid anställa några personer som hjälper dig. Så kostar ju kraftverken ganska mycket att bygga men det går ju att lösa med lån.

"När du är klar bör du inte sälja till marknads pris utan bara exakt på vad det kostar dig ... utan att du får lön, vi vill ju inte att du ska tjäna något på jobbet, det är orättvist mot oss som bara vill ha billig el."
Skriv svar