Ingrator med OP som inte integrerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fransson

Re: Ingrator med OP som inte integrerar

Inlägg av Fransson »

Hmm... :humm:

Jag famlar lite efter halmstrån här... Någon mer erfaren får bekräfta eller dementera om jag har rätt.

Blir resultatet det samma om du simulerar med "ideala" komponenter som om du simulerar med "verkliga" komponenter.

Det enda jag kan komma på är att "icke ideala" komponenter har ett "fel" som skapar detta.

Det vill säga:
1. C2 har ett "läckage" dvs. laddar ur sig självt.
2. OP-Ampen har en intern offset. (Har du förvisso trimmat)
3. "Läckström"/bias ström på OP-Ampens ingång.

Prova att byta C2 till något bättre. (Mina kunskaper här är dåliga. Kanske högspänningskondensatorer (kV klassen) av plastfilm.)
Prova att byta OP-Ampen till något med FET-ingångar och trimma offsetten.

Om du låter integratorn gå och noggrant mäter utspänningen medan du trimmar offsetten; kan du då få integratorn att "stanna"?

Till slut kanske du ska fråga dig själv hur lång tid behöver du "lagra" spänningen? Kan du läsa av den oftare, och kanske summera i en μC?

Edit1: rehnmaak hann före.
Edit2: Tillägg om hur trimma offsetten.
Edit3:
rehnmaak skrev:EDIT: Med den kopplingen kommer även input offset att driva en ström genom R1+R2 vilket bidrar till felet.
För att ytterligare förbättra borde du således utesluta R1 också. (Utöver mina förslag ovan.)

PS. Till alla paragrafryttare: Starta inget "flame" nu. jag vet att det är emot reglerna att citera föregående inlägg. Men jag tycker att det blir tydligare i det här fallet.
Och JA! JAG HAR LÄST FLERA STORMAR I ÄMNET TIDIGARE!!!
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hmm... :humm:

Vid närmare eftertanke...
Om du tar bort R1 har bias-strömmen ingen stans att "ta vägen" alternativt "komma ifrån", vilket skulle förvärra problemet.
Eventuellt kan man sätta ett "balanseringsmotstånd" på plus ingången. Resistansen skulle i så fall vara R1+R2 -> 0,4M + 1,1M = 1,5M.
Resterande obalans får trimmas med offsettrimmen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den bästa funktionen får man om man skippar R1 och R2. Sedan behöver du en JFET-op med extremt låg bias ström. Eventuellt kan man ha ett högohmigt motstånd parallellt med C2 för att kompensera för biasströmmen. Men då blir funktionen en AC-förstärkare eftersom det motståndet kommer att ladda ur C2. Dock blir tidskonstanten väldigt lång om du väljer tex 2Gohm.

Förstärkningen blir då C1/C2 dvs 50 ggr i ditt fall.

Så frågan är, spelar det någon roll om dc-nivån varierar lite över tiden om du kör med en extern referens? Biasströmmen kommer också bidra till en dc-offset som blir ganska stor efter en stund.

Nu vet jag inte vad det är för givare du har men många givare som har 2.5V referens brukar vara matningspänningen/2 och då kan du ju helt enkelt köra dc-kopplat och använda en trimpot för att justera bort 2.5V offseten. Variationerna i matningsspänningen kommer då automatiskt att kompenseras bort.
Skriv svar