Aktivera LEDs med knapptryckningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fransson

Re: Aktivera LEDs med knapptryckningar

Inlägg av Fransson »

Hej.

Det räcker med att bara vända på hela den tidigare kretsen.
D.v.s. från GND räknat: tryckknapp, gren till signal och motstånd, motstånd, lysdiod och +5v från USB. (Bara ett motstånd behövs.)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tänk så korkad man kan vara när man försöker vara smart :doh:

En aning lättare lösning :D
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Kenny, tyckte din lösning verkade bra, men det är bra med enklare lösningar också :doh:

Jag har bifogat ett schema som jag försökt rita upp enligt senaste förslaget från er. :D :tumupp:

Fast enligt mitt schema så verkar ju LEDen vara tänd jämt? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Njaaa... :humm:
Troligtvis inte.
Den läckström som smyger bakvägen genom lysdioden och motståndet in till gamepaden (via signalledaren) borde vara för liten för att tända lysdioden.

Jag är mer orolig för om gamepaden ska ta någon skada av ovan nämnda läckström. Blir liksom +5V in på gamepaden. Tål den det? :oops:

EDIT:
Lagt till och sedan flyttat en tanke till nästa inlägg. (se nedan)
Senast redigerad av Fransson 29 september 2010, 11:59:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Okej, jag fattar varför den inte kommer lysa jämt nu! :)

Har jag inte placerat resistorn fel i mitt senaste schema? Den borde väl vara på LEDens högra sida?

Jag är mer orolig för om gamepaden ska ta någon skada av ovan nämnda läckström. Blir liksom +5V in på gamepaden. Tål den det?
Ja den frågan är intressant. Kan man inte leda bort 5V från signalen då?
BORDE gamepaden klara 5V?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Äsch. Du han före min ändring.

Lägger funderingen här istället.

Lysdioden får förvisso ett spänningsfall på ca 2,5-3V så spänningen in på gamepaden håller sig under ca 2.5V så den klarar sig troligtvis. Är dock lite osäker. Inkopplingen sker helt och hållet på din egen risk. :vissla:

Ordningen på motståndet och lysdioden har ingen betydelse för funktionen i detta fall. Men du kan testa olika varianter för att underlätta kabeldragningen.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Men brinner inte LEDen upp om man inte minskar på 5V-strömmen? I så fall borde ju minskningen (resistorn) hamna på platsen innan LEDen från 5V.

Och borde man inte kunna sätta en till resistor för signalen så att strömmen som smyger in i signalen minimeras ännu mer?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Efter som du är nybörjare ska jag inte komma dragande med Kirchofs (Hyr stavar han?) första och andra lagar (eller om det var Watts lagar :humm: så länge sedan jag pluggade).
I stället ber jag dig tänka dig en enkel krets med ett batteri ett motstånd och en lysdiod. Alla komponenter sitter i en ring och strömmen är den samma över allt i ringen oberoende av i vilken ordning komponenterna sitter eller var i ringen man mäter.

Så för att begränsa strömmen i lysdioden så spelar det ingen roll i vilken ordning lysdiod och motstånd sitter. Men det kan påverka ledningsdragningen. Så ibland gör man på det ena sättet andra gången på det andra efter vad som passar best just för tillfället.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kommer att fungera så som det är ritat nu. Det enda som kanske kan hända är att lysdidoderna lyser svagt pga ström från "signal", men troligtvis gör dom inte det. Inget kan gå sönder om du koppar rätt, så det är bara att prova.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ni är fantastiska! Tack för alla tips och förslag och hjälp!

Jag har börjat skissa på hur jag ska göra när jag väl börjar koppla ihop alla knapparna.

Skissen visar hur jag ska koppla 6st knappar. Men i själva verket kommer det bli totalt 12st knappar. Men tyckte det blev för mycket att rita upp :)

Har köpt resistorer idag! Det var slut på LEDar hos Kjell&Co! Ska bli kul det här!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser bra ut, tänkte bara på en sak, har du ritat det ena benet på varje LED kortare med mening? I så fall är alla vända på fel håll :) Det långa benet (Anoden) ska kopplas till +, och det korta benet (Katoden) ska till GND.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Oooh, jaaa! Just det :) Ja, jag gjorde det mindre av en anledning. Ville visa att jag kunde lite iaf. Men har inte full koll på vilket ben som är vilket. Glömmer det alltid. Så jag hade tänkt kommentera om att jag säkert satt dom på fel håll... viiilket jag tydligen hade :) Tack för påpekningen!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett litet tips för att komma ihåg vilket ben som är vilket, det går åt mer material för att göra ett långt ben, alltså +, samt det går åt mindre material för att göra ett kortare ben, - :)

En annan grej man kan komma ihåg är PANK
Positiv Anod, Negativ Katod.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Hehe...

PANK

Positiv As-lång Negativ Kort

-

Räcker det att jag gör korta 5V-kablar mellan varje Anod istället för att "skarva" en lång kabel som på skissen? Förstår du vad jag menar?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror jag förstår hur du menar, det är inga problem alls.
Skriv svar