Dechaine´s Tricopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Dechaine´s Tricopter

Inlägg av PeterH »

Har du tips på något projekt/sida som nyttjar denna metod?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle ju kunna fungera till viss del omman inte rör den så mycket men som sagt den är som sagt inte låst till objektet, men värt att pröva.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Denna kör visserligen bara ett gyro, men principen blir ju den samma
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har ett kamerastativ här i källarn med 2 gyron som håller kameran rätt. Tänkte även köra så på kamerastativet jag bygger till min quad. Dock är det inte helt lätt då gyron har en tendens att driva lite, och då tappar den målet... men det är rätt häftigt när man viftar omkring med den och kameran står i stort still...

Det finns ett gyro som är speciellt utvecklat för detta och som fungerar riktigt bra som heter "Piclock", men de är inte gratis....
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

dechaine:

1. Med "Paparazzi" ska man kunna programmera kamerans rörelser tillsammans med waypoints mycket avancerat och även låsa kameran på en koordinat samtidigt som "planet cirklar". Tydligen har dom tävlingar där planet ska flyga flera kilometer och samtidigt filma stora bokstäver på marken. Den som snabbast kan göra rutten och samtidigt få en lyckad film/foto av bokstäverna vinner.

2. Du har gyron av 2 olika typer. Varför? Är någon sort bättre än någon annan och finns det någon som har testa olika gyron mot varandra?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Olika prisklass på gyron har olika funktioner och de där 3 lite dyrare är headlock gyron och kan lite mer än det billigare E-sky gyrot kan och är således att välja för en lite mer stabilare flygning. Det billigare gyrot är för själva vridningen och behöver inte vara lika petigt. Om nu detta är orsaken till olika gyron i detta fall vet jag dock inte.

Edit: äh det var ju inte den andra liknande tråden jag var i, jaja det får stå kvar.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Ett snabbt inlägg på frukostrasten...

Jag har oxå funderat lite på HHgyron... Borde man inte kunna styra tilt-gyrot/ servot med hjälp av en microkontroller som får signal från en höjdmätare som finns till olika kontrollerkort och på så vis få en något så när god precision? Alltså i stället för att styra tilten med en signal från sändaren, så fixar man en signal som är en funktion av höjden med hjälp av höjdsensor och uC...

Ju högre man flyger, desto mer tiltar kameran neråt..
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Absolut, det vore ett kul projekt. Hur man får den att låsa på en x-y koordinat så att den vrider stativet om man flyger runt den kanske är knepigare att fixxa?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Då kan man få den att automatisk fälla ut landningsstället när man kommer nära marken. Det ser ju mycket coolare ut med det uppe.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Någon uppdatering i detta projekt? :)
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Det har inte blivit så mycket mer än några fler provflygningar med goda resultat... Ska försöka fixa en liten film när jag får en stund över.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Aha skoj! Men.. inte liten film, jag vill ha widescreen, 1080p, surroundljud 7.1.. men framförallt..
Mycket filmande på farkosten! :D
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Vad är det för landningsställ och kropp du använt dig av?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

@ jonnorberg
Kroppen är fräst i plexi. Jag ville bara ha en snabb prototyp så det är fasta bommar alla tre. På nästa version blir de två främre bommarna vikbara. Denna tricopter försökte jag bygga av så mycket färdiga delar som möjligt till ett bra pris vilket jag lyckades med. Landningstället är ett reservställ till min raptor 50.

Har varit dåligt med både flygning och uppdateringar på tricoptern, men det blir nog en µC ombord så småningom. Stabiliteten är bättre än på min lilla 450 heli, men jag vill ha "hands off" stabillitet... Det ultimata skulle vara en autopilot så att man kan låsa tricoptern i en viss position och höjd och kunna koncentrera sig på att styra en kamera för fotografering.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Testflög precis.. Den flyger underbart!

Har buntat ihop allt lite snyggare, ändrat om landningsstället lite provisoriskt samt satt på en huv..

Beställde ett KK-kort för ett par dagar sedan, men efter denna flygningen undrar jag om jag i stället låter tricoptern vara som den är och bygga en till att montera KK-kortet på..

Det är på tiden att fixa en video oxå... :oops:
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar