Ljudkort som funktionsgenerator. Tips?

Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Re: Ljudkort som funktionsgenerator. Tips?

Inlägg av Zajber »

Nu orkar jag inte starta min windows dator för att rita om schemat. Men, jag har kopplat enligt bilden ovan. Jag har dock ändrat R1 och R2 till 27k Ohm och bytt plats på + och - på op-ampen för att få återkoppling.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

klart att du fortfarande får samma signal om du fortfarande inte har negativ matning.

Det finns annars ett enkelt sätt att kringgå negativ matning - och då använder du en kondensator på ingången och en på utgången för att isolera DC-offset, och sedan skapar du en virtuell "jord" med hjälp av två motstånd (10k + 10k) och en stabiliserande kondensator. "Jorden" kopplar du dels till minusingången (fast nu hade du lagt återkopplingen där) och dels via ett 100k motstånd eller högre till ingången för att skapa en DC-offset på ingången som motsvarar jorden.

Signalen på utgången kommer att svänga runt den virtuella jorden, dvs på ca +6V, men med en kondensator på utgången och ett motstånd till verkliga GND tar du bort DC-delen. Motståndet kan vara på några kiloohm.

(EDIT:stavfel)
Senast redigerad av jesse 30 september 2010, 14:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Ok, ska prova detta med negativ matning efter skolan idag.

Jag vart förvånad över att amplituden på insignalen är exakt samma som utsignalen, trodde åtminstone att den positiva halvan skulle förstärkas.
Skriv svar