Täljsten vs koppar!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Täljsten vs koppar!

Inlägg av Mizzarrogh »

VS granit är det väl såvitt jag fattat mer att den inte spricker lika lätt i hetta, därför kan den användas som foder direkt vilket inte går med granit, att hetta upp granit med direktkontakt med het eld är direkt farligt... (Hovewer, tror man bör isolera även täljsten litetgrand så håller den bättre men den spricker inte av hettan på samma vis) Däremot finns det ju ett svenskt(?) företag som tillverkar ett slags kakelugnar i slipade grantiblock. (prisklassen blir dock en helt annan, ca 2-10 ggr priset för en täljstenskamin trots billigare material då arbetsinsatsen blir enorm i jämförelse).

Vattenmantlade kaminer har som regel god verkningsgrad, ibland jämförbar med en riktig värmepanna.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag funderar på att bygga en processor kylare av täljsten och kanske blanda in koppar med för kolsyre is/Ln2 till svenska sm i dator överklockning :) Täljsten är väääääldigt mycket billigare/lättare än koppar och mer lätt bearbetad så det skulle vara kul och testa hur långt man kan komma med en sådan kyltub :)

Men om man gör såhär då! Vi tar dom två bitarna och kyler ner dom till 150 minusgrader sen sätter dom på varsin processor som är i gång och avger 100 watt vilket plock kommer hålla sig kallast längst?

Testade kyla ner en bit till 5 minusgrader i frysen och den fick sen stå i ett rum där det var 20 grader och efter 2 tim var blocket 14 grader varmt. biten var 250x100x60.

Det är bara kanske en dum idee man fått för sig att de kan tänkas funka ;)

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

kanske, men den har nog för hög isolationsförmåga, mhs värmeöverföringen blir troligen markant sämre även om den har bättre akumulationsförmåga.
Så, tyverr är det tveksamt om det fungerar med täljsten direkt mot.

Edit: Har möjligen någon liten spillbit om du vill prova.
Edit: Aha, nu såg jag hur du tänkte, svårt att säga, men med en kopparplatta under kanske...

Edit: Täljstenen fungerar ungefär som en kyl/värmeklamp, om du förstår hur jag menar.
Terho

Inlägg av Terho »

Typ såhär då....

Koppar: Kopparen kyler ner processorn mycket alltså för över kylan till processorn så den blir väldigt kall tex 50 minus tills det börjar gå bakvägen så blocket blir varmt ist och det går väldigt fort då kopparen leder bra.

Täljstenen: Täljstenen kyler processorn ner till kanske ca 10 minus men håller kylan mycket längre innan det börjar gå åt andra hållet....

Är det så du menar?

Mvh Terho.
Borre

Inlägg av Borre »

Hm, värmen går alltid från processorn till blocket, "kylan" kan inte flyttas till processorn.
Terho

Inlägg av Terho »

När jag kör min koppartub med LN2 och håller ca 100-180 minus så har jag ca 20 minus på baksidan på moderkortet innanför isoleringen så processorn måste vara ca 50 minusgrader kall.... och processorn ger i från sig runt 250-300 watt värme från kärnan datorn egna processor sensor säger 10 minus men den låser sig där då den inte går längre ner i grader.

Men jag är inte ute efter att kyla ner den extremt utan mer att tuben ska hålla temperaturen länge ist för att behöva hälla i LN2 konstant.

De jag tänkte med Täljstenen är att för kyla ner den till den temperaturen jag vill ha sen starta systemet sen när den börjar sjunka sakta ska jag kunna hälla i LN2 men inte lika ofta då den håller kylan bättre eller det kanske inte kommer funka? Troligen kommer inte de bli så kallt i kärnan som med koppar tuben men jag är ute efter med konstant och stabil kyla.
Senast redigerad av Terho 24 september 2010, 17:41:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Väggarna på tuben torde vara rätt tänkt, men vet ej om det gör någon märkbar skillnad.
En vanlig thermos med vacumväggar fungerar bättre om man kunde göra en kopparbotten ((Edit: Kvävereummet) skall då givetvis inte vara helt tät).
Terho

Inlägg av Terho »

Vist kan jag ta en stor koppar klump och göra en tub med mycket koppar massa i som kan hålla en stabil temperatur men det kommer kosta med ;)

Täljstenen är mer för att kunna göra de samma men mycket billigare! Vist finns aluminium med men nu är det lite coolhets faktor och ge täljstenen en chans och kyla!

Nå ska jag kasta ideen i sjön eller ge det en chans?

Kommer det funka till en viss del iaf eller vad tror ni?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mängden LN2 kommer du inte undan då det är den som tar all värme oavsett om det är koppar eller täljsten.

täljsten fungerar i ditt fall lite som att sätta en filt mellan processorytan och kopparen - dvs minska värmeledningsförmågan en del och det blir högre temperaturdiff mellan processorn och där LN2 kokar - dock är det alltid LN2 som bortför värmemängden med ca 199 kJ per uppkokad kg LN2 - dvs varje kg LN2 kan absorbera 55 Wh vilket innebär ca 6 kg (eller ca 7 liter) uppkokad LN2 per timme vid 300 Watt...

skall du ha så lite temperatursänkning som -10 grader C så låter det bättre med en större fryskompressorlösning om du vill ha uthållighet
Terho

Inlägg av Terho »

Okej :) Inte mängden LN2 jag vill minska utan slippa hälla i konstant hela tiden. Vill ha ett material som kan lagra kylan mer/ längre men behöver inte ge ifrån sig den lika snabbt :)

Jag har kompressorkylning med men inte det jag är ute efter nu.... Nu ska det vara kolsyre is eller LN2 som gäller ;)
Terho

Inlägg av Terho »

Men om vi görsåhära då!

Men om jag gör såhära! om jag håller i aceton i tuben sen häller jag i LN2 i tuben så acetonet fryser! Skulle det inte kunna hålla temperaturen stabilare då det är fryst och tar ett tag och tina? Aceton ftyser väl vid ca 90 minus?

Lite bollande med ideer nu ha ha ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

alltså för över kylan till processorn så den blir väldigt kall tex 50 minus tills det börjar gå bakvägen så blocket blir varmt
Intressant resonemang. Det fanns en vetenskapsman (kan det ha varit på 1600-talet) som trodde att kylan var en substans som kunde överföras mellan olika objekt. Det höll nästan på att bli en vetenskap (fast ganska mycket kritiserad sådan) tills någon kom på idén med värme. Då dog kyla-teorin snabbt ut.

Jag tror, att om man ska förstå vad som händer så får man tala om antingen kyla eller värme. Blandar man begreppen kan det nog bli svårt. Sen är det ju så att det sker ju inte två helt olika processer: först en som överför kyla, sedan en som överför värme! Allt är samma process. Värmen utjämnas mellan objekten. Termisk resistans kan man studera t.ex. Sen när du konstaterar att "blocket är 14 grader varmt".. Hur vet du det? Det är ju bara på ytan du kan mäta temperaturen, om du inte borrar ett hål och mäter i mitten. Där kanske fortfarande är -50 grader?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Josty Kid skrev:Då blir det blir ju både billigt och bra om man gör sin kamin av fruset vatten. :humm:
Is har betydligt lägre värmekapacitet, 2kJ/kgK, vill dock minnas att den varierar med temperaturen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Värmekapaciteten säger egentligen inte nånting, vad som är viktigt är värmekonduktiviteten, dvs förmågan att leda värme, samt den termiska resistansen vid gränsytan.
Gissar att med täljsten så får du problem med att åstadkomma en tillräckligt slät yta för att minimera den termiska resistansen.

Dessutom så leder koppar värme ca 50ggr bättre än täljsten (enligt de uppgifter jag hittat).

Koppar 398 W/mK.
Täljsten 6,4 W/mK
Med dessa siffror så är det helt klart vilken som är den bästa kylaren, Koppar.
Även om Täljstenens Värmekapacitet är högre, så på grund av den låga konduktiviteten så lär du inte kunna utnyttja den, värmen transporteras inte tillräckligt effektivt.
Terho

Inlägg av Terho »

Då var det kört med den ideen då men kul och bolla med ideer hur som haver ;) Är väl koppar eller aluminium som gäller då när jag ska göra den nya tuben :)
Skriv svar