GPS drift över tid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hubben

Re: GPS drift över tid

Inlägg av hubben »

Åhå, men är inte USA i krig typ jämt?
Svaret var ju på frågan om man inte behövde jättedyr utrustning för att kunna korrigera signalen, och då tror jag det är just scramblingen han var ute efter?

Även om du inte låser till vägarna visar en mobilGPS mycket mer rätt än +- 400m. Jag gjorde en app till min N95:a som skickade mina koordinater via GPRS varje sekund, för att kunna göra googlemaps tracear när jag var ute och körde enduro. De spåren blev helt klockrena, och inga punkter var off så att det märktes (och då snackar vi stigar och skogskörning)...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Icecap, det där låter lite motsägelsefullt. :-)

Om de är i krig så kunde man förvänta sig att det *är* aktiverat !
De *militära* GPS-utrustningarna har ju förmågan att descrabla signalen.

Men, så vitt jag har förstått av en del som är där, så har många med
sig privata/civila GPS utrustningar (separata eller t.ex i telefoner) och
tydligen får de problem med dessa om de aktiverar scramblingen... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De scrambler de minst betydande 4 bit i fredstid så att GPS inte kan användas till överraskelsesangrepp.

När de behöver systemet själv är det rena data som kommer.

Detta var allmän kännedom då jag jobbade i circus militären och även orsaken till att det finns Assisted GPS.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Clinton slog av det pålagda felet (SA-koden) för många år sedan.
Militären kör på en annan frekvens än dom civila med kryptering och bättre precision.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nej det var inte SA jag syftade på, jag syftar på att om du ska ha någon nytta av felreferensen så måste båda mottagarna vara i exakt synk och då duger det inte med NMEA man måste ha rådata ur gpsen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vanlig civil GPS kan störas ut och visa helt galna positioner.
Sådan utrustning är allmänt förekommande hos de som anser sig behöva den.
USA's militär använder som sagt helt annan signalering som (idag) inte
kan störas ut (eller i alla fall inte kan spoofas så att den visas fel positioner).

Det *lär* ha varit leveransproblem med militär GPS utrustning och till viss
del fick man köra med civila mottagare...

> När de behöver systemet själv är det rena data som kommer.

Nja, det är väl för att skapa problem för den "andra sidan" som man scramblar
signalen, så normalt skulle det vara påslaget "under krig", men eftersom de
nu själva var tvungna att delvis använda civil utrustning så...

> Clinton slog av det pålagda felet (SA-koden) för många år sedan.

Och i dag vore det ändå nästan omöjligt att slå på det igen eftersom
alla bilnavigatorer skulle få fnatt.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Helt rätt, så då går det ändå inte att lösa så enkelt...

MEN om du har samma felvärden i båda GPS:erna borde du iallafall komma mycket närmare sanningen med den enkla felkorrigeringen jag beskrev ovan... det verkar ju som att felen vandrar, och inte hoppar fram och åter helt slumpmässigt...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Du skulle nog få bättre resultat med en bunt gpser på samma ställe som pumpar NMEA till något som tar medelvärdet mellan alla parallella resultat (utan att vara insatt gissar jag att ganska många gpser på samma plats kommer att ge olika resultat beroende på tidsfaktorn och vilka paket de väljer att räkna på).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ur WIKI.
En av anledningarna till att EU och ESA utvecklar Galileo är att minska beroendet av det amerikanska systemet GPS, som i grunden är ett militärt system. Dess avsiktliga störningssignal i form av SA, som för närvarande (2009) är avstängt och sedan 19 september 2007 avvecklas, kan när som helst slås på igen enligt gottfinnande av USA:s försvarsministerium (DoD, Department of Defence). Galileo kommer, till skillnad från GPS, att tillgodose de krav på tillförlitlighet och noggrannhet som finns för exempelvis civil luftfart. Det kommer inte att förses med någon SA-liknande funktion. Tvärtom kommer systemet att sända ut en varningssignal, om något oväntat inträffat som gör systemet mindre tillförlitligt, till dess man åtgärdat felet.
Om högre noggranhet är ett krav överväg DGPS,EGNOS.
Vissa WAAS kompatibla GPS'er funkar med EGNOS har jag fått reda på.
Jag vart klart förbryllad själv, när min båt plotter låste WAAS (Som bara täcker nordamerika), men förklaringen var
tydligen att den låste på EGNOS (Systemen verkar således vara lika). Med EGNOS är man inom 7 fot och oftast bättre än så.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon bra positionsmedelvärdes algoritm?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

http://www.huntting.com/sawatch/
Ett gammalt men bra program som visar och beräknar din position om du låter gps:en stå igång länge.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bara en liten parantes om terminologi här:

"Drift" är i mina termer något som "sticker iväg" kontinuerligt, åt ett och samma håll.

Det som sker med GPS är inte "drift" utan "fluktuationer", d.v.s. det fladdrar lite fram och tillbaka men medelvärdet går mot ett fixt värde.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Helt rätt ! :-)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Om jag inte är fel ute har militären tillgång till två frekvenser, då kan man komma undan lite atmosfäriska störningar moln etc. som kan ge upphov till felmätning.
De två frekvenserna kommer ta olika lång tid på sig genom de olika lagren i atmosfären, och eftersom de skickas samtidigt så kan man räkna fram när de sändes med mycket stor precision. Teoretiskt inom en tum har jag för mig (men jag är osäker).

Jag tror det var lite molnigt och troligtvis lite regn.

Ska försöka regnskydda min fartkameravarnare och samköra den med den andra. Men när det blir... Det får den som lever se.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

AntiZ: Månne var det detta system som användes vid anläggningen av bana 3 på Arlanda? Jag "vet" (har fått berättat) att det användes en väghyvel (för justeringen av asfalten) som hade en GPS i var ände av bladet, med en noggrannhet på +-3 mm

Som sagt, detta är vad jag har fått berättat för mig av kollegor som arbetade på Arlanda under bygget av bana 3. En av dessa kollegor är asfaltsläggare.

Om det hela stämmer eller inte vet jag ej.
Skriv svar