Silicontransistor ersättning till germaniumtransistor
Re: Silicontransistor ersättning till germaniumtransistor
Prototypen - Jag fattar ändå inte... I mitt fall är ju leder ju Bas - Kollektor till en switch. Där kan det ju inte gå någon ström alls, det finns ju ingen sluten krets. Så då kan ju inte transistorn leda något, eller?
1. Har läst att NPN germaniumtransistorer var svårare att tillverka.überfuzz skrev:
- Varför PNP - Jag hittade germanium-resistorer i en webshop som du rekommenderat. Det råkade bara vara PNP, jag vet inget just om skillnaderna.
- By-pass av höga frekvenser på volymkontroll - Gammal vana, väldigt vanligt i gitarrförstärkare. Men ok, inget måste i en fuzz-pedal kanske.
- Motståndet på kollektorn - vem vet, kanske jag rent av slår på stort och smackar dit ett till varje kollektor/transistor, jag tror du kallar dem för Q2.
- GGGs fuzz - Du skulle inte kunna länka direkt till det du pratar om. Jag hittar inte.
Om du kolla på tonepad.com så ska det finnas ett fuzz-face projekt som har PNP-trissor men ändå negativ jord.
Detta är väl lite omdiskuterat huruvida det är bra eller ej men kanske värt ett försök om du verkligen vill använda Ge-trissor men inte får tag i NPN.
Däremot, är du säker på att du verkligen vill ha germanium?
Det kan ju vara så att du faktiskt gillar kiseltransistorerna bättre!
2. Jag skulle testa utan först och lägga till den sen så du hör om det blir någon skillnad.
3. Alla transistorer i ditt schema måste nog ha resistorer på kollektorerna.
4. Här har du sju olika varav fem med samma layout:
http://www.muzique.com/schem/fuzzface3.gif
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=82
http://www.generalguitargadgets.com/pro ... fuzz-faces
- prototypen
Den absoluta isolatorn finns inte.
Det läcker lite ström från kollektorn till basen och ju varmare transistorn är desto mer läcker det. Och det blir basström som får transistorn att leda.
INGEN konstruktör av elektronik törs göra en sådan konstruktion om den vill ha kvar jobbet.
Protte
PNP - NPN
Germanium NPN är svårare att tillverka (är visst svårt att få hög strömförstärkning).
Kisel PNP är svårare att tillverka (är visst svårt att få hög strömförstärkning)
Det läcker lite ström från kollektorn till basen och ju varmare transistorn är desto mer läcker det. Och det blir basström som får transistorn att leda.
INGEN konstruktör av elektronik törs göra en sådan konstruktion om den vill ha kvar jobbet.
Protte
PNP - NPN
Germanium NPN är svårare att tillverka (är visst svårt att få hög strömförstärkning).
Kisel PNP är svårare att tillverka (är visst svårt att få hög strömförstärkning)
Spufuz - Ål rajt! Tack för alla länkar. Det verkar som att alla mer eller mindre baseras på Fuzz Face. Söker man Fuzz face schematics hittar man drösvis. Ofta framhävs den man tittar på för tillfället som den enda rätta. I mitt fall blir det nog att anpassa min skiss till FF med silikon och germanium. Det tycks inte vara så stora skillnader mellan dem. Med andra ord, jag tror att jag ska göra mitt lilla trick med möjligheten att välja transistorer mha en switch.
Jag återkommer med en skiss asap.
Jag återkommer med en skiss asap.
Jag antar att anledningen är att du vill snabbt kunna jämföra och växla mellan de båda trissorna.
Det har jag sett folk göra med t.ex. tubescreamers då det debatteras mycket om vilka transistorer som låter "bäst".
Ja verkar som om de flesta baseras på "dallar arbiter fuzz face".
Lycka till med bygget!!
//david
Det har jag sett folk göra med t.ex. tubescreamers då det debatteras mycket om vilka transistorer som låter "bäst".
Ja verkar som om de flesta baseras på "dallar arbiter fuzz face".
Lycka till med bygget!!
//david
- prototypen
Men då bygger man TVÅ stycken och växlar mellan två olika fuzzar, det är inte säkert det låter bra med samma resistanser för olika transistormaterial, arbetspunkterna blir lite olika.
Protte
Protte
Nu är skissen på kretsen uppdaterad.

Senast redigerad av überfuzz 7 september 2010, 11:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Många gör också en hybrid och sätter en kisel på Q1 och en ge på Q2.
Q1 är mer "bias-känslig" och därför säkrare med en kiseltransistor som inte påverkas lika mycket av temperatur t.ex.
Dessutom händer det mesta "göttiga" i Q2. Så ljudmässigt blir den största ljudskillnaden avgjord beroende på vad för trissa du har i Q2.
Q1 är mer "bias-känslig" och därför säkrare med en kiseltransistor som inte påverkas lika mycket av temperatur t.ex.
Dessutom händer det mesta "göttiga" i Q2. Så ljudmässigt blir den största ljudskillnaden avgjord beroende på vad för trissa du har i Q2.
Spufuz - Ok! Har du inga ljudfiler med dina alster? Vore kul att höra.
Jag ska försöka ordna några klipp, absolut!