Kombination av manuell och automatisk växellåda

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andy

Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda

Inlägg av Andy »

Nä, dom är knappast först med principen men de ligger långt fram i utvecklingen när det gäller effektivitet, storlek och vikt.
Den här typen av växellåda har funnits i bl a rallybilar i minst två decenium.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Vilken funktion är det du vill ha ut av momentomvandlaren egentligen ?#
Den enda funktion jag vill åt hos momentomvandlaren är kunna starta mjukt vid t.ex. bogsering.
För normal körning ska den vara bortkopplad med lockup.

Obs. jag vill inte ha automatlåda, utan manuell med turbin + lockup.
Jag tror inte på idén att ha automatlåda med manuellt ventilhus. Tror det blir för hårda påkänningar för lådan att växla med lockup i konstant.

Man skulle kunna bygga en lösning likt Volvolådan på bilden.
Det jag tycker är konstigt med den lösningen är att turbinen sitter efter lamellkopplingen.
Borde bli stor svängmassa att bromsa ner för synkroniseringen i växellådan.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Momentomvandlare är extremt mycket bättre än koppling vid start från stillastående, speciellt om man har tung last.
Men när man sen rullar i marschfart så håller jag med dig, manuellt är att föredra.
hh

Inlägg av hh »

De (icke-ryska) treaxliga lastbilarna vi hade i det gröna hade momentomvandlare, vilket var mycket trevligt då man skulle köra i svår terräng (och jag antar också om man skall dra tungt, men sånt pysslade jag inte med). Först bromsa (eller låta handbromsen vara på), släppa upp kopplingen så bilen "niger" och sedan använder man bromsen som koppling.
När man sedan kör i högre hastigheter använder man kopplingen som vanligt.

Jag är inte säker men jag tror systemet antingen hette eller var tillverkat av Transmatic.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hh:
Det låter som det jag är ute efter, fast i mitt fall rör det sig om liten pickup bara.
Er växellåda var alltså helt manuell, ej automat? Hade den även lockup?

Har ni några synpunkter på att ha hela turbinens svängmassa på ingående axel?
Det är ju bra mycket mera än bara en lamell.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Av ren nyfikenhet, varför vill du absolut inte ha en automatlåda?

Jag har ganska mycket erfarenhet att dra tungt (ca 5 ton) med pickup med automatlåda (Cheverolet Silverado 2500HD), samt med manuell (dock utan momentomvandlare), och jag föredrar automat, inte enbart p.g.a. att det är enkelt att starta mjukt och fint utan att bränna koppling (vilket ju skulle bli vinsten med momentomvandlare med lock-up på en manuell). T.ex. när man drar uppför en backe och accelererar tycker jag automaten är bättre (främst bekvämare) än manuellt, speciellt vintertid när det är halt.

Jag har ett bogseringsläge som aktiveras med en knapp, då växlar lådan lite annorlunda för att få ur mer vrid, samt att överväxeln deaktiveras. Lock-upen går också in tidigare, vilket tydligt märks då bilen motorbromsar i nedförsbacke och drivlinan känns mer "stum". Sedan kan ju lådan såklart köras "halvmanuellt" också, d.v.s. man väljer högsta växeln den ska använda, om man t.ex. inte vill att den ska växla upp i en brant backe när det är halt. (Ibland vill man det, ibland inte :) )

Bara mina tankar och åsikter :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Av ren nyfikenhet, varför vill du absolut inte ha en automatlåda?#
Jag har automatlåda i nu. Bilen är något undermotoriserad, och det i kombination med automat blir lite jobbigt.
Den blir mest att gå på fullrus ungefär som man kan höra sopbilarna låta. :D

Om du menar att ha automat med konstant lockup, så tvivlar jag på att det hälsosamt för lådan.

Däremot har jag en gammal Cadillac med GM 6.2l diesel och TH400-låda, det fungerar kanon.
Men då är det kraftigare motor.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag förstår inte heller varför du inte vill ha automat! Du kan ju stänga av lockupen vid växling. på en 4l80e låda från gm så styrs lockupen med pwm, vilket betyder att man kan få lockupen att slira lite... sanningen är den att standard så är det just så: vid full lockup så har man 75% pwm. Men att det är bättre vid t.ex bogsering med manuell, det köper jag inte riktigt... ryckiga upp och nerväxligen gör väl ingen bogsering trivsam??
Johanb

Inlägg av Johanb »

Glenn skrev:Vilken funktion är det du vill ha ut av momentomvandlaren egentligen ?

Personligen hatar jag momentomvandlare, ineffektiva och felbenägna.

En robotlåda är ju överlägsen på allting typ, DSG är bara VAG's namn på det hela, dom är varken ensamna eller först med sådana lådor, däremot tror jag den typen kommer att ersätta momentovandlarlådor helt i framtiden.
Överlägsen på allting? Är det inte bara dubbla (slirande) kopplingar med växellåda som styrs elektroniskt? TS var väl ute efter att slippa just kopplingsslir oavsett om det sker manuellt eller automatiskt. För övrigt finns det goda poänger med momentomvandlare när man kör i terräng och behöver smyga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Och om det slirar i en vanlig koppling eller i själva automatlådan spelar vilken roll ? dessutom är jag av den fasta övertygelsen att slir ska undvikas i största möjliga mån, det är ineffektivt, producerar värme och sliter på grejerna.

Och i terräng använder man lågväxel, att försöka köra i terräng med en vanlig automatlåda är som att be om att den går sönder. dessutom får bilen ett väldigt oförutsägbart beteende när det släpper, vilket nog alla som kört automat på vintern känner till.

Varföär tror du nästan alla "riktiga" terränggående bilar är manuellt växlade med lågväxel och diffspärrar ?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag missade detdär med att bilen kändes undermotoriserad... Då tror jag du ska skippa momentomvandlare faktiskt... Men vad sägs om att försöka bygga en elektronisk styrd normal lamellkoppling som automatiskt slirar vid start när du vill det? :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Glenn skrev:Och om det slirar i en vanlig koppling eller i själva automatlådan spelar vilken roll ? dessutom är jag av den fasta övertygelsen att slir ska undvikas i största möjliga mån, det är ineffektivt, producerar värme och sliter på grejerna.

Och i terräng använder man lågväxel, att försöka köra i terräng med en vanlig automatlåda är som att be om att den går sönder. dessutom får bilen ett väldigt oförutsägbart beteende när det släpper, vilket nog alla som kört automat på vintern känner till.

Varföär tror du nästan alla "riktiga" terränggående bilar är manuellt växlade med lågväxel och diffspärrar ?
Om bilen beter sig oförutsägbart beror det nog mer på förarens övertro på sin förmåga alternativt usel hjulupphängning (jodå jag har både automat och manuell).
Jag har aldrig heller sett någon statistik över hur "riktiga" terrängbilar levereras transmissionsmässigt, definiera gärna "riktig" terrängbil.
Vad har lågväxel och diffspärr att göra med automat/manuell? Helt irrelevant.
Att man har lågväxel i terräng trodde jag var underförstått, nåja det finns massvis av folk som gladeligen kör i terräng med automater.
Vad kör du själv i terrängen förresten?
Själv har jag nog upplevt de trevligaste terrängstunderna i just automatväxlade fordon tex Tgb30/40 och Bv206. Riktigare än så blir det nog inte och det verkar fungera bra. Sista skogsvändan var i en Tgb13 och visserligen väldigt roligt men bra mycket mer jobb än i 30-bilen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bosen:
#Men att det är bättre vid t.ex bogsering med manuell, det köper jag inte riktigt... ryckiga upp och nerväxligen gör väl ingen bogsering trivsam??#
Tja, det var inte den typen av bogsering jag menade.
Jag menade mer när man ska dra loss något som sitter fast + trängkörning och liknande.
Det var heller inte den manuella lådan viktigast, utan turbinen.

#Men vad sägs om att försöka bygga en elektronisk styrd normal lamellkoppling som automatiskt slirar vid start när du vill det? :)#
Njä, slirande lamellkopplingar tycker jag låter som en dålig idé. Jag tror faktiskt en turbin är överlägsen när det gäller att tåla stryk.

Glenn:
#slir ska undvikas i största möjliga mån, det är ineffektivt, producerar värme och sliter på grejerna.#
Ineffektivt är det absolut. Det är därför jag vill kunna "steloperera" vid normal drift.
Att det skulle slita på grejerna med en slirande turbin, håller jag inte med om, tvärtom.

Johanb:
#För övrigt finns det goda poänger med momentomvandlare när man kör i terräng och behöver smyga.#
En körteknik som fungerar bra är att gasa ordentligt, och reglera dragkraften med bromspedalen.

#Själv har jag nog upplevt de trevligaste terrängstunderna i just automatväxlade fordon tex Tgb30/40#
Fin grej den där terrängbromsen.

Automatlådan jag har nu saknar lockup(Mercedes), hur brukar den vara konstruerad?
Är det ytterligare ett lamellpaket i automaten som sköter den, eller är det en separat koppling?
Går det överhuvudtaget att konvertera en äldre turbin till lockup?

Jag tycker annars att Volvo-konceptet verkar vettigt, bortsett att skulle vilja byta plats på lamellkoppling och turbin.
laban12

Inlägg av laban12 »

Motsvarande DSG lådan har flera tillverkare, somsagt, tror nya Ford Mondeo kör med sådana lådor...

Citroën kör ju någon automatlåda (kallar de den för MPS?) som är en "manuell låda med automatisk koppling" enligt beskrivning - hur fungerar den?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Många har idag automatväxlade vanliga växellådor, liknande DSG. T.ex lilla Aygo med flera. Men frågan är hur många av dem som har just dubbelkoppling som DSG har? Dom flesta jag sett har bara enkel koppling. Skillnaden blir i växlingshastighet. Med bara enkel koppling så är det svårare att få snabba växlingar.
Skriv svar