Problem vid fräsning (nu med film)
Re: Problem vid fräsning
Nja, jag vill nog hävda att runda skär är förträffliga att skrota med om man kör små skärdjup och hög tandmatning.
#En sak kan vi vara överens om, runda skär är kopierplattor,dvs, högst olämpligt att grovfräsa med.
##
Bevisligen rätt.
Vilken metod tycker du är lämplig för att grovfräsa spåret med?
Spåret är 70mm djupt och 200mm brett på bredaste stället. Fräsningen påminner lite om den som Micke_71 filmade.
Dock har jag ingen "refug" på mitten som han har.

Bevisligen rätt.
Spåret är 70mm djupt och 200mm brett på bredaste stället. Fräsningen påminner lite om den som Micke_71 filmade.
60-70 Skärmeter funkar bra i Holdax. Då har jag både använt Seco och Sandvik plattor.
Seco:Mp1500 till lättfräsen
Sandvik 1030 till högmatning
Sandvik 4040 18mm till igelfräsen
Seco:Mp1500 till lättfräsen
Sandvik 1030 till högmatning
Sandvik 4040 18mm till igelfräsen
Tyvärr så skiftar jag och micke_71 ihop med samma maskin.säter skrev:#En sak kan vi vara överens om, runda skär är kopierplattor,dvs, högst olämpligt att grovfräsa med.##
Bevisligen rätt.
1 Ton holdaxspån fick jag skotta upp ifrån golvet fortare än du sa
skärdatatabell

Nåja. hitta rätt skärdata oavsett materialet så går det så det sjunger om det.
Blötjärn(2172 1912 och dyligt),kör vi så det ryker om.

Weldox900 har vi en tandmatning som ligger på 3mm
Noxin:
#Nja, jag vill nog hävda att runda skär är förträffliga att skrota med om man kör små skärdjup och hög tandmatning.#
Det är även min erfarenhet, dock har jag bara kört med Sandvik rundplatta, men det borde funka med Seco också.
Nu har jag bara skrotat med rundplatta i min gamla Cincinnati tidigare.
Den maskinen är väldigt stadig och bra.
Niigatan har jag mindre erfarenhet av. Har inte kört så mycket grovkörning i den, speciellt inte i tuffare material.
Jag har hängt på indikatorklocka på diverse ställen, under fräsning, för att kolla om något rör sig när fräsen bryter igenom.
Men det har varit max ett halvt streck på klockan, det verkar väl ok.
Kanske det är så att maskinen, trots 50-kona, är lite vek?
#Nja, jag vill nog hävda att runda skär är förträffliga att skrota med om man kör små skärdjup och hög tandmatning.#
Det är även min erfarenhet, dock har jag bara kört med Sandvik rundplatta, men det borde funka med Seco också.
Nu har jag bara skrotat med rundplatta i min gamla Cincinnati tidigare.
Den maskinen är väldigt stadig och bra.
Niigatan har jag mindre erfarenhet av. Har inte kört så mycket grovkörning i den, speciellt inte i tuffare material.
Jag har hängt på indikatorklocka på diverse ställen, under fräsning, för att kolla om något rör sig när fräsen bryter igenom.
Men det har varit max ett halvt streck på klockan, det verkar väl ok.
Kanske det är så att maskinen, trots 50-kona, är lite vek?
Jag skulle nog trots allt prova med en Coromill 300, Ø80 med några lämpliga skär och skärdata. Litet ap och hög fz. Sedan skulle jag varit noga med att rulla in i materialet och att köra radier vid riktningsförändringar. Beror lite på hur detaljen sitter uppspänd och så.
(Tänk på att jag är något Sandvikfärgad eftersom de betalar mina räkningar...)
Edit: Torrbearbetning, naturligtvis. Eventuellt kan man pausa och låta vattnet kyla/spola spån. Men inte vatten på fräsen!
(Tänk på att jag är något Sandvikfärgad eftersom de betalar mina räkningar...)
Edit: Torrbearbetning, naturligtvis. Eventuellt kan man pausa och låta vattnet kyla/spola spån. Men inte vatten på fräsen!
#Torrbearbetning, naturligtvis.#
Jag har kört med vattnet på. Får problem med toleranser annars.
Men å andra sidan skulle det kanske räcka att spola på finskäret? Då borde detaljen hinna kallna.
Har du testat om det blir stor skillnad mellan våt och torr fräsning?
Att det är bättre med torr fräsning vet jag, men inte hur mycket.
Jag har kört med vattnet på. Får problem med toleranser annars.
Men å andra sidan skulle det kanske räcka att spola på finskäret? Då borde detaljen hinna kallna.
Har du testat om det blir stor skillnad mellan våt och torr fräsning?
Att det är bättre med torr fräsning vet jag, men inte hur mycket.
Jag förutsatte givetvis att du körde torrbearbetning.
Dessa hastigheter i ett material som detta med vatten.... då kan du inte förvänta dig långa livslängder.
Mina rekommendationer (som du borde prova) är för torra förhållanden. Har du kylning kan du direkt dra av 20% i skärhastighet för pålitlig förslitning.
Dessa hastigheter i ett material som detta med vatten.... då kan du inte förvänta dig långa livslängder.
Mina rekommendationer (som du borde prova) är för torra förhållanden. Har du kylning kan du direkt dra av 20% i skärhastighet för pålitlig förslitning.
Om du kör med vattnet på så får du kamsprickor som ett brev på posten.
Kamsprickor är de som går vinkelrät mot skäreggen om du tittar på skäret i lupp eller liknande.
Vatten är döden för frässkär.
Kamsprickor är de som går vinkelrät mot skäreggen om du tittar på skäret i lupp eller liknande.
Vatten är döden för frässkär.
Jag har haft ett uppehåll i fräsningen på grund av en sönderkörd Crownlockborr, men nu är det igång igen.
Tog en bild på de olika skären.
Från vänster:
1. Lättskärsplatta fron Kyocera.
2. Rundplatta RPKW1204M0T-MD10 MS2500.
3. Rundplatta RPHW1204M0-MD05 F40M. Jag har nu testat att köra torrt, utom på sista skäret, för att kyla av verktyget lite.
Jag tror det vart viss förbättring. Ska göra ett bättre test och redovisa.
Tog en bild på de olika skären.
Från vänster:
1. Lättskärsplatta fron Kyocera.
2. Rundplatta RPKW1204M0T-MD10 MS2500.
3. Rundplatta RPHW1204M0-MD05 F40M. Jag har nu testat att köra torrt, utom på sista skäret, för att kyla av verktyget lite.
Jag tror det vart viss förbättring. Ska göra ett bättre test och redovisa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har det problemet ibland också. Dvs att man vill köra torrt för att skären skall hålla. Det leder ju ofelbart till att allting blir jättevarmt och måtten ändras hej vilt. Sen tar det en bra stund innan allting har svalnat. Men vad jag förstår så är det farliga när det kommer skärvätska direkt på skären precis när de kommer ur ingrepp med glödande spånor framför. Det bildas ju väldiga spänningar inuti skäret när rumstempererad skärvätska kommer mot skärspetsen precis då. Du kanske kan prova att spola bara på detaljen för att hålla den någorlunda sval och undvika att det stänker på skären. Man kanske också kan stanna till en liten stund mellan skären och spola av fräsen så att den och frässpindeln svalnar av lite.
Av fotot att döma så är det solklara kamsprickor (pga kylvätska) på skäret i mitten.
Nu har jag gjort nytt test. Exakt samma förutsättningar bortsett att det ena testet är med vatten det andra utan.
Båda skären har gått 1.5 detaljer, = 68kg bortfräst matr.
Skäret till vänster med vatten, det högra torrt Jag trodde aldrig det skulle vara så stor skillnad.
Det eldar ganska duktigt när man kör torrt med något slitna skär, men det verkar fungera säkert ändå.
Jag har en fundering om det kan vara som så, att dom kapade ändarna på stången är hårdare än materialet i övrigt?
Nu när jag bara fräser spåret med rundplatta håller dom hyggligt. Men då är ut- och ingångarna på bearbetade ytor och inte sågat.
Båda skären har gått 1.5 detaljer, = 68kg bortfräst matr.
Skäret till vänster med vatten, det högra torrt Jag trodde aldrig det skulle vara så stor skillnad.
Det eldar ganska duktigt när man kör torrt med något slitna skär, men det verkar fungera säkert ändå.
Jag har en fundering om det kan vara som så, att dom kapade ändarna på stången är hårdare än materialet i övrigt?
Nu när jag bara fräser spåret med rundplatta håller dom hyggligt. Men då är ut- och ingångarna på bearbetade ytor och inte sågat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det beror nog på hur dom är kapade. Kan nog bli hårda om dom blir väldigt varma vid kapning och sedan kyls ner snabbt.
Om dom har sågats så är det nog inte så troligt att dom blivit härdade.
Om dom har sågats så är det nog inte så troligt att dom blivit härdade.
Det där som Noxin skrev om i ett tidigare inlägg med exemplelfilmerna från Sandvik tror jag också gör en hel del skillnad. Rullande ingångar så att man aldrig avslutar skäret med en tjock spåna. Det kanske inte alltid låter sig göras men fundera på om det går att tillämpa i det här fallet.
Sen finns det ju andra sätt också. T.ex mastercam, men säkert också andra camsystem har en fräsmetod som kallas "peel mill" eller nåt liknande. Det har jag aldrig testat men det kanske är nåt att fundera på?
edit: Jag glömde kommentera skillnaden med torrt och vått. Det där har jag sett flera gånger. Man tror inte att det skall vara sån skillnad som det är. Och många gånger är det så att man inte tror att de skärdata och tips man får från frästillverkaren är möjliga att använda. Det känns inte klokt att köra så fort. Men vågar man väl testa så är det ofta nånstans i närheten som det fungerar bäst.
Sen finns det ju andra sätt också. T.ex mastercam, men säkert också andra camsystem har en fräsmetod som kallas "peel mill" eller nåt liknande. Det har jag aldrig testat men det kanske är nåt att fundera på?
edit: Jag glömde kommentera skillnaden med torrt och vått. Det där har jag sett flera gånger. Man tror inte att det skall vara sån skillnad som det är. Och många gånger är det så att man inte tror att de skärdata och tips man får från frästillverkaren är möjliga att använda. Det känns inte klokt att köra så fort. Men vågar man väl testa så är det ofta nånstans i närheten som det fungerar bäst.