Bygga gitarrförstärkare - Var finns delarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Bygga gitarrförstärkare - Var finns delarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det ska ju för höge farao sitta oktalrör i en gitarrförstärkare - 6SL7 och 6V6 alt 6L6!!!!!!! JUH! 8)
spufuz

Inlägg av spufuz »

Mjo, men de sitter även noval-socklar och dess rör.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

soundbrigaden - Det finns många förstärkare med el84 i slutsteget som har en given plats i förstärkarnas finare salonger. Själv är jag i färd med att slutföra en förstärkare med 4 el84 i slutsteget. Den hoppas jag på, väldigt mycket. Dock, jag vet inte riktigt vilka slutstegsrör jag ska sikta på, hur de olika ter sig...
Senast redigerad av überfuzz 6 september 2010, 10:42:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

AX84-designen verkar ju intressant nybörjarmässigt. Fast vill gärna ha 6L6 istället för EL84. Ska se lite vad budgeten tillåter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

EL84 är inget dåligt rör, så menade jag inte utan ville abra vara lite obsinat och rabiat ... :badgrin:

AX84 är väl ett grupprojekt vilket kan borga för att det mesta är avlusat. Andra kul projekt är
AMPLI G5 respektive Octal Madness/Octal Fatness.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Soundbrigade - Hur saftiga motstånd behöver jag om jag vill bias-inställa el84 rör. Jag tänkte löda fast 1-ohm:are på katoden. Rören är kopplade så här:
  1. Neg återkoppling
  2. Jord
  3. Glöd
  4. Glöd
  5. Ut traf
  6. Anod 355V
Förresten du, eller någon annan, kanske kan förklara för och nackdelar med push & pull koppling av slutstegsrör?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om motstånden: Rimbo-Lasse (Lasse Ohlsson på ElektroAkustik&Music rekommenderade att man körde 2-Wattare så långt möjligt. Även om motstånden i sig klarade effekten kanske de inte klarade spänningarna. Katodmotståndet som sitter från katod till jord är ju bara på något Ohm och strömmen kanske uppemot 100mA, men .... använd 1-2W ändå.

Ett SE-steg (SingleEnd) arbetar alltid i klassA och det kan pga av sin konstruktion inte ge mer effekt ut än 25% av inmatad effekt. Matar du utgångsröret med 400V och 100mA (= 40W), får du ut som mest 10W i akustisk effekt.
Ett PP-steg (PushPull), kan ju dels arbeta i klassA (med 25% verkningsgrad; samma steg som ovan ger ju då max 20W) eller i klassAB eller i klassB. I klass AB resp B är effekten betydligt större; kanske uppemot 50-80W.

Ett PP-steg är ju lite krångligare att bygga eftersom det kräver fasdelning men i stort är det annars ingen större skillnad.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Soundbrigade:
Mkt intressant, tack!
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Soundbrigaden - Jag läste en elektronikkurs på universitetet för alldeles för länge sedan och jag vill minnas att klass A-förstärkning använde ett steg till både övre och nedre delen av ljudvågens amplitud. I B splittade man ljudvågen och förstärkte en del, upp och ner, var i var sitt steg. Med det du skriver till livs ser jag det som ett avslutat kapitel. Alltså, att konstruera en klass b-förstärkare ligger nog en bit över min kapacitet, nu i alla fall. ;-)

Har du byggt någon klass b förstärkare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju inte riktigt rätt. Med Klass A menar man att de(t) förstärkande elementet(n) aldrig går till bottning, utan det flyter alltid ström genom det även om signalen når respektive max positiva och negativa ändvärden.
KlassB innebär att förstärkarelementen tillåst komma till en punkt där de stängs av helt.
Att ett element INTE stängs av innebär ju bl a att det inte uppstår övergångsdistortion.

Lite mer här: http://sound.westhost.com/class-a.htm

Jag bygger mest singleend-stärkare, vilket betyder klassA. Det slinker nog igenom ett och annat klassAB.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

spufuz - Hur går det för dig, hittar du delar till förstärkaren?
spufuz

Inlägg av spufuz »

Nja, har haft fullt upp med att bygga ett par fuzzar senaste veckan.
En silicon (cb108a) och en germanium (ej klar)...

//David
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Koolers, jag måste bygga en sån också! Du kan väl tipsa mig om bra kretsar. :humm:

Mitt projekt ligger också i träda ett tag. Jag bröt ett gäng revben på träningen nu senast. :doh:
spufuz

Inlägg av spufuz »

Oj då!
Låter inte så kul! :doh:

Jag har byggt det fuzz face projektet som ligger på GGG.
Den är ju en klon på dallas arbiter´n.
Låter riktigt bra.

Nu väntar jag på att en drös Ge-trissor ska ramla ner i postlådan så jag kan experimentera med germanium-bygget också!

//David
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Spufuz - En fråga om Fuzzarna. Det sitter stereo-pluggar i dem med spänning på den döva kanalen. Är det för att spara batteri eller har det någon annan fiffig funktion också? Jag har blivit rätt sugen på att göra en fuzz-pedal nu. Jag tror dock att jag ska göra en kombination av olika transistorer. Har jag tex en dpdt switch kan jag ju knäppa fram olika transistorer. Förresten, hur är det med transistorer, kommer de att fuzza olika..?

Edit, läste just om skillnaden mellan silicon/germanium transistorer. Germanium ger mjukare ljud/fuzz, silicon hårdare.
Skriv svar