Bygga ett eget halvledarrelä
Re: Bygga ett eget halvledarrelä
> Men fasen är ju +/- 230 V medan neutralledaren konstant har en potential på 0V.
Jämfört med vadå ??
Kom ihåg att ingen spänningsnivå ör rellevant i sig själv,
den måste ställas i rellation till någon annan nivå !
Du kan precis lika gärna definiera det du kallar "fasen" som "jord" och säga att
*den* alltid ligger på 0V och då är det plötsligt den andra ledningen som
har +/- 230 V !
Det är lite som när man kopplar ihop två batterier och försöker förklara vad som
är "0V". Säg två st 9V batterier. Man får då tre tänkbara fall.
1. -18V => -9V => 0V
2. -9V => 0V => +9V
2. 0V => +9V => +18V
Är deet någon av dessa "0V" som är mer rätt än någon annan ??
Det är alltså helt upp till dig själv vad väljer att kalla jord/GND och var du lägger 0V...
Jämfört med vadå ??
Kom ihåg att ingen spänningsnivå ör rellevant i sig själv,
den måste ställas i rellation till någon annan nivå !
Du kan precis lika gärna definiera det du kallar "fasen" som "jord" och säga att
*den* alltid ligger på 0V och då är det plötsligt den andra ledningen som
har +/- 230 V !
Det är lite som när man kopplar ihop två batterier och försöker förklara vad som
är "0V". Säg två st 9V batterier. Man får då tre tänkbara fall.
1. -18V => -9V => 0V
2. -9V => 0V => +9V
2. 0V => +9V => +18V
Är deet någon av dessa "0V" som är mer rätt än någon annan ??
Det är alltså helt upp till dig själv vad väljer att kalla jord/GND och var du lägger 0V...
"Följdfråga": en NPN börjar leda när spänningen mellan emitter och bas når runt 0,7V (grovt räknat). Vilken spänning det sedan ger i förhållande till annat punkt har transistorn inte en skit intresse av, det är bara frågan om vad DU väljer att kalla noll.
Du kan tydligen inte släppa att något punkt måste vara "noll" men varför har du den villfarelse?
När man mäter har man ena sladden på ena punkten och andra sladden på andra punkten och instrumentet visar skillnaden mellan dessa punkter. Visst kan du mäta allt mot ett punkt DU definierar som noll men ska du sedan räkna på transistorer måste du subtrahera Ve från Vb och då få fram Vbe eller hur?
Med Vbe menas "spänningen mellan bas och emitter, emitter som noll för mätningen"
Du kan tydligen inte släppa att något punkt måste vara "noll" men varför har du den villfarelse?
När man mäter har man ena sladden på ena punkten och andra sladden på andra punkten och instrumentet visar skillnaden mellan dessa punkter. Visst kan du mäta allt mot ett punkt DU definierar som noll men ska du sedan räkna på transistorer måste du subtrahera Ve från Vb och då få fram Vbe eller hur?
Med Vbe menas "spänningen mellan bas och emitter, emitter som noll för mätningen"
Icecap: Japp, jag har släppt den villfarelsen nu, härligt att jag förstått något nytt idag med.
sodjan: Det där är och var jag med på, det är bara det att jag fått någon missuppfattning i den här frågan när just halvledare kommer in.
Men om vi återgår till grundfrågan och diskuterar kopplingen från Philips i topic. Jag tror inte någon riktigt förstår vad jag egentligen frågar.
1. Säg att fasen ligger längst ner. När fasen är 230V relativt neutralledaren på andra sidan, kommer ju gaten börja leda och triacen latcha genom 1k motståndet? Alltså kommer triacen konstant leda då fasen ligger längst ner? 1k på 230V blir ju hela 0,23A, vilket är mer än nog för att denna triac.
Illustrerat med en bild:
http://a.imageshack.us/img340/7866/latch.jpg
2. När fasen ligger överst är ju den översta terminalen 230V relativt neutralledaren, vilken gaten nu är kopplad till, men gaten börjar ju inte leda "bakifrån"? Alltså att det går en ström från terminalen och ut. Med andra ord kommer triacen fortsätta att blockera tills triggerkretsen går in och ger gaten ström?
Alltså borde det kunna bli olika scenarior beroende på vart man kopplar in fasen?
Se ovanstående mer som en vetgirigs frågor snarare än påståenden.

sodjan: Det där är och var jag med på, det är bara det att jag fått någon missuppfattning i den här frågan när just halvledare kommer in.
Men om vi återgår till grundfrågan och diskuterar kopplingen från Philips i topic. Jag tror inte någon riktigt förstår vad jag egentligen frågar.
1. Säg att fasen ligger längst ner. När fasen är 230V relativt neutralledaren på andra sidan, kommer ju gaten börja leda och triacen latcha genom 1k motståndet? Alltså kommer triacen konstant leda då fasen ligger längst ner? 1k på 230V blir ju hela 0,23A, vilket är mer än nog för att denna triac.
Illustrerat med en bild:
http://a.imageshack.us/img340/7866/latch.jpg
2. När fasen ligger överst är ju den översta terminalen 230V relativt neutralledaren, vilken gaten nu är kopplad till, men gaten börjar ju inte leda "bakifrån"? Alltså att det går en ström från terminalen och ut. Med andra ord kommer triacen fortsätta att blockera tills triggerkretsen går in och ger gaten ström?
Alltså borde det kunna bli olika scenarior beroende på vart man kopplar in fasen?
Se ovanstående mer som en vetgirigs frågor snarare än påståenden.
> 1. Säg att fasen ligger längst ner.
Det finns ingen "fas" eller "nolla". Det är ju det som är hela poängen !
I alla fall inte något som Tricen ser skillnad på.
Det har ingen som helst betydelse vilken ingång du
kallar "0V" eller "230V AC". Det är exakt detsamma...
Om du tittar i din elcentral så kanske du ser skillnad eller kollar
färgerna på de olika kablarna o.s.v, men elektroniken struntar ju
helt i vilken färg det är på isoleringen på kablarna.
Visst, det blir en lite skillnad om du växlar kablarna, alla spänningar
blir 180 grader fasförskjutna, d.v.s att det som händer, händer i lite
andra tidpunkter, sett i absoluta tider. Bortsett från det så blir
resultatet exakt detsamma.
> Jag tror inte någon riktigt förstår vad jag egentligen frågar.
Jorå, det är ju tydligt nog. Men *tänk* för tusan !!
Med ditt resonemang så skulle det bara fungera om man vände
stickkontakten i väggen "rätt", och så kan det ju inte vara...
Det finns ingen "fas" eller "nolla". Det är ju det som är hela poängen !
I alla fall inte något som Tricen ser skillnad på.
Det har ingen som helst betydelse vilken ingång du
kallar "0V" eller "230V AC". Det är exakt detsamma...
Om du tittar i din elcentral så kanske du ser skillnad eller kollar
färgerna på de olika kablarna o.s.v, men elektroniken struntar ju
helt i vilken färg det är på isoleringen på kablarna.
Visst, det blir en lite skillnad om du växlar kablarna, alla spänningar
blir 180 grader fasförskjutna, d.v.s att det som händer, händer i lite
andra tidpunkter, sett i absoluta tider. Bortsett från det så blir
resultatet exakt detsamma.
> Jag tror inte någon riktigt förstår vad jag egentligen frågar.
Jorå, det är ju tydligt nog. Men *tänk* för tusan !!
Med ditt resonemang så skulle det bara fungera om man vände
stickkontakten i väggen "rätt", och så kan det ju inte vara...
Vart går strömmen? Du har ritat två pilar med ström in, men strömmen måste gå ut nånstans också.Kretskort skrev: 1. Säg att fasen ligger längst ner. När fasen är 230V relativt neutralledaren på andra sidan, kommer ju gaten börja leda och triacen latcha genom 1k motståndet? Alltså kommer triacen konstant leda då fasen ligger längst ner? 1k på 230V blir ju hela 0,23A, vilket är mer än nog för att denna triac.
Sen när du har ritat in pilar både för ström in och ström ut så vänder du uppochner på bilden.
Då kanske det klarnar lite.
Fundera över NÄR öppnar triacen? Låtsas att du är triacen, du ser bara de tre benen. Alltså ser du bara spänningarna mellan de tre benen. Du ser alltså:
Uga1, Uga2 och Ua12 (jag kallar de andra benen Anod1 och Anod2 alltså).
Ja jävlar, nu ser jag ju. Om fasen ligger överst kommer ju gaten ha en spänning på 230V relativ fasen under den negativa halvperioden och leda, istället för 230V relativt neutralen om fasen ligger längst ner.
Ofta när man frågar efter saltet vid matbordet så står det helt uppenbart framför näsan på en.
Dock återstår en fråga. Borde inte triacen leda av sig självt med i topic visad uppkoppling?
Är resistorn på 1k dimensionerad för lägre spänningar?

Ofta när man frågar efter saltet vid matbordet så står det helt uppenbart framför näsan på en.

Dock återstår en fråga. Borde inte triacen leda av sig självt med i topic visad uppkoppling?
Är resistorn på 1k dimensionerad för lägre spänningar?
-
Nja, jag skulle inte såga honom så fort och så hårt som ni gör
Det hela beror på om TRIAC´en har tre eller fyrkvadrant triggning.
Om den har fyrkvadranttriggning så stämmer era resonemang fullständigt.
Om den har bara har trekvadranttriggning så måste gaten vara positiv (oftast så iallafall) vissavi S2.

Det hela beror på om TRIAC´en har tre eller fyrkvadrant triggning.
Om den har fyrkvadranttriggning så stämmer era resonemang fullständigt.
Om den har bara har trekvadranttriggning så måste gaten vara positiv (oftast så iallafall) vissavi S2.
Nu har BT138 ju 4-kvadrant-triggning men jag jämför med det schema som blev postat i första inlägget som helt klart behöver en 4-kvadrant triggat TRIAC.
Jag trodde först att gaten hade en diodfunktion, som basen på en transistor. Det rörde till det än mer.
Här hittade jag förresten en kanonsida om TRIACs, som till skillnad från Philips text verkligen förklarade något konkret:
http://knol.google.com/k/max-iskram/ele ... p9zgq0e/26#
En sak förstår jag fortfarande inte dock. Varför 1k motståndet mellan ingående växelspänning och gaten på triacen i schemat jag postade i topic? Det måste ju göra att triacen triggar hela tiden!
Hur viktigt är förresten RF avstörning och brytning då strömmen är noll? Om jag kör PWM på en triac utan att bry mig om detta alls är det då stor risk att TV:n flimrar, WLANet laggar och sånt? Lasten kommer vara en resitiv last på 1000-2000W.
EDIT: Aha! Strömmen genom gaten måste gå genom gaten till MT1. Det förklarar ju isåfall att kretsen i topic fungerar, eureka!
Vad är då 1k motståndet till för? Leda bort överflödiga laddningar?

Här hittade jag förresten en kanonsida om TRIACs, som till skillnad från Philips text verkligen förklarade något konkret:
http://knol.google.com/k/max-iskram/ele ... p9zgq0e/26#
En sak förstår jag fortfarande inte dock. Varför 1k motståndet mellan ingående växelspänning och gaten på triacen i schemat jag postade i topic? Det måste ju göra att triacen triggar hela tiden!
Hur viktigt är förresten RF avstörning och brytning då strömmen är noll? Om jag kör PWM på en triac utan att bry mig om detta alls är det då stor risk att TV:n flimrar, WLANet laggar och sånt? Lasten kommer vara en resitiv last på 1000-2000W.
EDIT: Aha! Strömmen genom gaten måste gå genom gaten till MT1. Det förklarar ju isåfall att kretsen i topic fungerar, eureka!

http://en.wikipedia.org/wiki/TRIACIt can be triggered by either a positive or a negative voltage being applied to its gate electrode (with respect to A1, otherwise known as MT1).
1k motståndet sitter för att AVLADDA så att ingen läckströmmar trigger. Den sitter mellan gate och A1 (a.k.a. MT1) och när spänningen mellan dessa två överstiger triggerspänningen (och kan leverera triggerströmmen) triggs TRIAC'en. Tänk A1 som emitter och gaten som basen, då ser 1k motståndet till att stänga av ordentligt eller hur?
Just så är det i verkligheten också.
I de kopplingar jag har är den dock inte 1k men 220 ohm men det är inte så viktigt för funktionen.
Just så är det i verkligheten också.
I de kopplingar jag har är den dock inte 1k men 220 ohm men det är inte så viktigt för funktionen.
Senast redigerad av Icecap 26 augusti 2010, 22:12:21, redigerad totalt 2 gånger.
> Hur viktigt är förresten RF avstörning och brytning då strömmen är noll?
*Brytningen* är alltid vid nollgenomgång. *Triggningen* är antingen vid nollgenomgång
(om man inte fasstyr) eller mitt i en fas (om man fasstyr).
Triacs ger (speciellt vid fasstyrning) alltid en hel del störningar. Man brukar sätta
lite drosslar och kondingar för att de inte ska gå bakåt tillbaka till nätet. Borde
framgå om man kollar lite Triac scheman.
> Lasten kommer vara en resitiv last på 1000-2000W.
Låter som ett värmelelement eller liknandede. Jag vet inte varför du behöver effektstyra
(fasstyra) det, ofta kör man on/off istället. Det beror ju lite på vad det ska värma.
Med on/off styrning kan man använda ett SSR med nollgenomgångstriggning vilket
just minskar störningarna.
*Brytningen* är alltid vid nollgenomgång. *Triggningen* är antingen vid nollgenomgång
(om man inte fasstyr) eller mitt i en fas (om man fasstyr).
Triacs ger (speciellt vid fasstyrning) alltid en hel del störningar. Man brukar sätta
lite drosslar och kondingar för att de inte ska gå bakåt tillbaka till nätet. Borde
framgå om man kollar lite Triac scheman.
> Lasten kommer vara en resitiv last på 1000-2000W.
Låter som ett värmelelement eller liknandede. Jag vet inte varför du behöver effektstyra
(fasstyra) det, ofta kör man on/off istället. Det beror ju lite på vad det ska värma.
Med on/off styrning kan man använda ett SSR med nollgenomgångstriggning vilket
just minskar störningarna.
Jag har en varmluftspistol som har två lägen. När jag kör på max blir det inga störningar , men om jag kör på halva effekten och mitt nätaggregat står på samtidigt hör man ett förfärligt oväsen från aggregatet. Jag misstänker att den triggar på toppen av varje våg. Hade varit mycket enklare att bara använda en diod - då hade den filtrerat bort halva effekten utan att klippa.
Jag rekommenderar starkt att du triggar vid nollgenomgång. Styr man värme så finns det ingen anledning att inte göra det. MOC 3063 / TLP 3063 (Se ELFA-länk ovan) gör ju det automatiskt.
Jag rekommenderar starkt att du triggar vid nollgenomgång. Styr man värme så finns det ingen anledning att inte göra det. MOC 3063 / TLP 3063 (Se ELFA-länk ovan) gör ju det automatiskt.
-
Om du skickar mig ett PM med din adress så kan jag skicka några Crydom MP240D4 4A 230V nollgenomgångstriggade SSR.
Du driver det direkt från en utgång på valfri Atmel CPU utan några ytterligare komponenter.
http://se.farnell.com/crydom/mp240d4/re ... om+MP240D4
Du driver det direkt från en utgång på valfri Atmel CPU utan några ytterligare komponenter.
http://se.farnell.com/crydom/mp240d4/re ... om+MP240D4
Icecap: Så bra då vet jag! Jag börjar äntligen få lite kläm på triacgåtan.
sodjan: Att den bryter vid nollström visste jag ju, skrev lite slarvigt.
Den ena lasten är ett värmelement som jag med en μC ska styra 0-100% mot en temperaturgivare och inlagda P- parametrar, mest för att lära mig.
Det andra är ett kommande vindkraftverk som jag tänkt varvtalsstyra m.h.a en TRIAC koppling på en elradiator med återkoppling mot en varvtalsgivare.
Vissa TRIAC kopplingar har en massa avstörningskomponenter, andra inte. När jag tänker efter har jag faktiskt en icke avstörd TRIAC dimmer hemma. Ska leka lite med den runt radioapparater och annat för att se om något händer.
Här på forumet har jag läste jag häromdagen om någon som satte en RC krets parallellt över ett SSR med enda följden att kondensatorn orsakade en strömrusning med tillhörande överhettning varje gång reläet slöt. Det får man ju också passa sig för
limpan4all: Hade kunnat vara något om dom inte hade haft för lite effekttålighet för den tänka lasten.
jesse: Jo, det låter ju vettigt.
Varför fasstyr man enfaslaster istället för använda upplägget med PWM och en krets som triggar vid nollgenomgång? Det sistnämnda verkar ju iallafall mycket vettigare ur störsynpunkt.
Förresten, lämpar sig en TRIAC dimmrar till lampor med elekroniska transformatorer?

sodjan: Att den bryter vid nollström visste jag ju, skrev lite slarvigt.

Den ena lasten är ett värmelement som jag med en μC ska styra 0-100% mot en temperaturgivare och inlagda P- parametrar, mest för att lära mig.
Det andra är ett kommande vindkraftverk som jag tänkt varvtalsstyra m.h.a en TRIAC koppling på en elradiator med återkoppling mot en varvtalsgivare.
Vissa TRIAC kopplingar har en massa avstörningskomponenter, andra inte. När jag tänker efter har jag faktiskt en icke avstörd TRIAC dimmer hemma. Ska leka lite med den runt radioapparater och annat för att se om något händer.
Här på forumet har jag läste jag häromdagen om någon som satte en RC krets parallellt över ett SSR med enda följden att kondensatorn orsakade en strömrusning med tillhörande överhettning varje gång reläet slöt. Det får man ju också passa sig för
limpan4all: Hade kunnat vara något om dom inte hade haft för lite effekttålighet för den tänka lasten.

jesse: Jo, det låter ju vettigt.
Varför fasstyr man enfaslaster istället för använda upplägget med PWM och en krets som triggar vid nollgenomgång? Det sistnämnda verkar ju iallafall mycket vettigare ur störsynpunkt.
Förresten, lämpar sig en TRIAC dimmrar till lampor med elekroniska transformatorer?
> Varför fasstyr man enfaslaster istället för använda upplägget med PWM och en krets som triggar vid nollgenomgång?
Har fattar jag inte mycket...
Vad menar du med "PWM" ?
Menar du typ 1 min "på", 2 min "av" o.s.v (vilket ju också är "PWM") eller något annat ?
Har fattar jag inte mycket...
Vad menar du med "PWM" ?
Menar du typ 1 min "på", 2 min "av" o.s.v (vilket ju också är "PWM") eller något annat ?