Bra beskrivning på svenska av RS232 önskas?
Re: Bra beskrivning på svenska av RS232 önskas?
Ingen RS232-krets klarar sig utan kondingar eftersom dessa behövs för att omvandla +5 volt till +/- 10 volt. (Sid 17 i databladet till den krets du hänvisade till visar att den behöver 5 st kondingar. minst.)
Men man kan faktiskt klara sig utan RS232-krets helt och hållet om man fuskar lite och tar den negativa spänningen från PC:ns RS232-kontakt. Då tror jag det räcker med något motstånd och nån diod eller så (vet att det lagts upp ritningar på det här på forumet tidigare), fast man behöver antingen en transistor eller en inverterare för att få signalen rätt.
Det finns dom som avråder från att göra så, men det av endast en anledning: Det förutsätter att man inte gör en likadan fusk-krets i andra änden av linan: då blir det ju givetvis ingen negativ spänning! Men i en PC finns garanterat en riktig RS232-krets så det problemet uppstår antagligen inte.
Men man kan faktiskt klara sig utan RS232-krets helt och hållet om man fuskar lite och tar den negativa spänningen från PC:ns RS232-kontakt. Då tror jag det räcker med något motstånd och nån diod eller så (vet att det lagts upp ritningar på det här på forumet tidigare), fast man behöver antingen en transistor eller en inverterare för att få signalen rätt.
Det finns dom som avråder från att göra så, men det av endast en anledning: Det förutsätter att man inte gör en likadan fusk-krets i andra änden av linan: då blir det ju givetvis ingen negativ spänning! Men i en PC finns garanterat en riktig RS232-krets så det problemet uppstår antagligen inte.
Om du läser databladet, ser du att den också behöver kondingar.choppertony skrev:Tackar!!!Hittade en massa olika MAX232 i elfa. En del krävdes det kondingar. Men jag hittade en som ser ut att klara sig utan. 73-023-34 lite dyrare kanske.
Det finns inga kretsar som inte klarar sig utan dem. (vissa undantag tydligen, dock med kraftiga begränsningar)
-
Fel av mig igen.... Skriver man snabbare än man läser så tappar man klockfrekvensen och informationen blir fel. Det finns så många olika så med samma namn o så olika priser. Även om de heter Max232 så skall de ändå ha så olika kondensatorer. Jag gissar att tar man bara en i högen så blir det ju fel. Vilken skall man ta?
Att RS232-drivkretsar alla behöver kondensatorer för att skapa spänningarna som behövs är skitsnack! Sedan urminnes tider finns det drivkretsar som fungerar utan dessa kondensatorer, de ska dock ha matning i form av +5V, +12V och -12V och då är det plötsligt inte lika enkelt som en "självgenererande". Kolla på 73-798-70 & 73-149-25 eller 73-288-59.
Sedan finns det MAX-kretsar (och kloner) som har dessa charge-pump-kondensatorer inbyggda, smidigt i produktion och användning men billiga är de inte.
Sedan finns det MAX-kretsar (och kloner) som har dessa charge-pump-kondensatorer inbyggda, smidigt i produktion och användning men billiga är de inte.
Du skulle kunna bit bang:a spi över en rs232, blir inte snabbt men går.
* TX till CS (se till att idle är låg, då är det bara att skicka en bokstav för köra deselect och sedan select igen)
* RTS, DTR till SCLK och MOSI
* CTS till MISO
detta kan du enkelt komma åt från c# t.ex.
* TX till CS (se till att idle är låg, då är det bara att skicka en bokstav för köra deselect och sedan select igen)
* RTS, DTR till SCLK och MOSI
* CTS till MISO
detta kan du enkelt komma åt från c# t.ex.
Micke_s: nej, det kan man inte!
RS232 är INTE ett protokoll, det är spänningsnivåer, inget annat! '0' motsvaras av +3V till +12V, '1' motsvaras av -3V till -12V.
SPI-kretsar kör med rena digitala nivåer, '0' = GND (nära iaf.) och '1' = VDD (nära iaf.)
Att man sedan kan bitbang'a SPI på en UART-port kan nog vara rätt men vad har UART'en med det att göra?
Själv kör jag SPI via bitbang på ett antal projekt, fungerar skitbra.
RS232 är INTE ett protokoll, det är spänningsnivåer, inget annat! '0' motsvaras av +3V till +12V, '1' motsvaras av -3V till -12V.
SPI-kretsar kör med rena digitala nivåer, '0' = GND (nära iaf.) och '1' = VDD (nära iaf.)
Att man sedan kan bitbang'a SPI på en UART-port kan nog vara rätt men vad har UART'en med det att göra?
Själv kör jag SPI via bitbang på ett antal projekt, fungerar skitbra.
menar uart så klart. Han nämde dator och max232, då blir det logiska att det är en uart.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
jesse: Imponerande klara och tydliga svar!
icecap: Imponerande sakkunskap, som vanligt.
(En likhet mellan asynkron seriell dataöverföring, typ det som ofta (kanske felaktigt) kallas RS232, och synkron seriell dataöverföring, till exempel SPI, är ju just att de är seriella. Överförda bitar kommer efter varandra på en lina.)
choppertony: Jag är också nybörjare, relativt sett, och kanske jag kan ge några praktiska tips.
Vill du kunna få en dator att prata seriellt på TTL-nivå, 0V och +5V, till exempel med en UART-port på en mikrokontroller, är nog det absolut enklaste att skaffa en USB-UART-adapter. En enkel och bra sådan är Sparkfuns FTDI Basic Breakout - 5V (länk till Lawicel, knappt 125 kronor med moms, utan frakt).
Behöver du kunna använda SPI borde du kunna använda FTDI:s FT4232H Mini Module (Lawicel, 186,25 kr på utförsäljning) som har fyra UART varav två kan kombineras för SPI, I2C, JTAG med mera. Även denna ansluts till datorn med USB. Jag vet inte hur krångligt det är att konfigurera och använda den. FTDI har datablad, DLL-filer för Windows och kodexempel som du hittar genom denna sida.
Ett alternativ som jag förordar är annars att börja med Arduino (Arduino Duemilanove, Arduino Pro 328 - 5V/16MHz, Arduino Pro Mini 328 5V/16MHz, eller min egen favorit Seeeduino Mega). Det var på den vägen jag kom in på detta med elektronik. En enkel och öppen hårdvaruplattform med mikrokontroller (Atmel AVR) som enkelt programmeras från datorn över USB. Det finns färdiga bibliotek för att arbeta med SPI med mera.
icecap: Imponerande sakkunskap, som vanligt.
(En likhet mellan asynkron seriell dataöverföring, typ det som ofta (kanske felaktigt) kallas RS232, och synkron seriell dataöverföring, till exempel SPI, är ju just att de är seriella. Överförda bitar kommer efter varandra på en lina.)
choppertony: Jag är också nybörjare, relativt sett, och kanske jag kan ge några praktiska tips.
Vill du kunna få en dator att prata seriellt på TTL-nivå, 0V och +5V, till exempel med en UART-port på en mikrokontroller, är nog det absolut enklaste att skaffa en USB-UART-adapter. En enkel och bra sådan är Sparkfuns FTDI Basic Breakout - 5V (länk till Lawicel, knappt 125 kronor med moms, utan frakt).
Behöver du kunna använda SPI borde du kunna använda FTDI:s FT4232H Mini Module (Lawicel, 186,25 kr på utförsäljning) som har fyra UART varav två kan kombineras för SPI, I2C, JTAG med mera. Även denna ansluts till datorn med USB. Jag vet inte hur krångligt det är att konfigurera och använda den. FTDI har datablad, DLL-filer för Windows och kodexempel som du hittar genom denna sida.
Ett alternativ som jag förordar är annars att börja med Arduino (Arduino Duemilanove, Arduino Pro 328 - 5V/16MHz, Arduino Pro Mini 328 5V/16MHz, eller min egen favorit Seeeduino Mega). Det var på den vägen jag kom in på detta med elektronik. En enkel och öppen hårdvaruplattform med mikrokontroller (Atmel AVR) som enkelt programmeras från datorn över USB. Det finns färdiga bibliotek för att arbeta med SPI med mera.
-
Tackar för tipsen! Hittade lite intressanta saker hos Electro:kit oxå bl,a artnr 41002889. Vet inte om man kan sända något med hyperterminalen eller det finns något annat litet program man kan ladda hem någon stans ifrån. Det finns massor att läsa här på forumet oxå om 232 så jag skall försöka läsa lite mer. Får väl försöka leta upp min picKit2 igen så jag får igång den igen för kommande tester.
Tittade lite på 41003682 hos electroKit oxå. Skall man skicka kommando till den med programmspråket Basic?
Tittade lite på 41003682 hos electroKit oxå. Skall man skicka kommando till den med programmspråket Basic?
Varför vill du så gärna omvandla data från din PC till SPI? Visserligen är det lättare om du bara ska shifta ut data till ett shiftregister med lysdioder, men jag tror det blir enklare med UART på sikt om du tänker börja pyssla med microcontrollers. Det är i alla fall det vanligaste sättet att kommunicera på.
SPI kanske man inte hittar på ett moderkort men däremot SMBus som är en I2C variant. Har sett en del moderkort som har header för SMBus:en. Annars får man göra ett fulhack.

Minnesmodul
Kör man linux är det ganska enkelt att skicka egna kommandon på SMBus:en, har inte en aning om det finns något smidigt API för windows att göra motsvarande.
Varning!
På SMBus:en hämtar bland annat BIOS information om installerad hårdvara, om man skadar/blockerar bussen så resulterar det med största sannolikhet i en obrukbar dator.

Minnesmodul
Kör man linux är det ganska enkelt att skicka egna kommandon på SMBus:en, har inte en aning om det finns något smidigt API för windows att göra motsvarande.
Varning!
På SMBus:en hämtar bland annat BIOS information om installerad hårdvara, om man skadar/blockerar bussen så resulterar det med största sannolikhet i en obrukbar dator.
Jag fick ett supportärende på halsen för ett tag sedan, där en tekniker på ett larmföretag hade lyckats koppla ihop 3 enheter med ESPA 4.4.4 via RS-232 och en specialbyggd kabel. Han kopplade ihop alla nio pinnar TX mot TX, RX mot RX och så vidare. Sedan klippte han av GND och några andra ledare på måfå - och fick det att fungera...! jag hade stora problem att förklara att man inte kan göra så... "men det funkar ju!"Icecap skrev:En utgång kan sända till fler ingångar, javisst. Men fler utgångar kan inte utan en del fibblande sända till en ingång.

Ja... vad kan man säga...
Nåja, bara en okunnig skulle försöka...
Nåja, bara en okunnig skulle försöka...
Ja ibland undrar man om det är värt besväret att ha kunder 

- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
SPI shortcut USB-SPI interface använder du ett terminalprogram för att prata med. Det finns bruksanvisning hos tillverkaren, Sparkfun.choppertony skrev:Tittade lite på 41003682 hos electroKit oxå. Skall man skicka kommando till den med programmspråket Basic?
Kan du programmera något skulle jag ändå rekommendera att du satsar på en Arduino, sparar en femtiolapp och får möjlighet att göra mycket mycket mer.