Avtryckare till Nikon D300

Berätta om dina pågående projekt.
joelnordh

Re: Avtryckare till Nikon D300

Inlägg av joelnordh »

@ Sodjan: Vissa skillnader på D300 och D3000 ja :) nöjd att jag har den vassare. Det ser ut som du har den enklare modellen att koppla in i kameran. Den har ju helt klart allt som behövs iom att du bara behöver trycka av. Så borde funka att bygga något liknande...

@ erdes: Kan säga att min rigg är inte helt felfri, den missar ganska många droppar (specielt nu när jag lånade filmkameran och skulle filma lite närmare vad som hände, då var det många droppar som gick förbi) Att variera fördröjningen är iofs inte så jätte svårt att ordna. Det som blir problem är att lyckas tima så att den tar så snyggt. Det jag använder ger nog inte tillräkligt lika droppar tror jag.

@ Gimbal: Tanken med insekter har slagit mig också faktiskt. Sätta riggen på vid en blomma en fin dag, sätta sig på en skön solstol och öppna en öl och bara vänta. Finns sämre saker man kan göra :)

@ Nerre: Absolut skulle man kunna göra så, haft samma tanke fast med blixtar (ovädret alltså) att det är mörkt ute lång slutartid rikta kameran mot ovädret och vänta. Ska funka det med. Får kanske testa att bygga om lite så jag triggar blixten istället, helt klart värt att prova. Är ju inte så svårt heller iom att det finns sync kabel och allt till kameran..
Borre

Inlägg av Borre »

Inte vet jag vad som är extremt kort men kameror med slutartid på 1/8000 finns det gott om.

Nästa steg är att skaffa ett luftgevär och fota när du skjuter genom lite saker, kan bli väldigt häftiga bilder då. Men då är det nog nästan ett måste att använda lång slutartid på kameran och trigga en blixt extern.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med korta slutartider på kameror är oftast att slutaren inte öppnar och sen stänger utan att det är en "springa" som sveper över sensor/film.

(Anledningen till det upptäcker man om man börjar räkna på acceleration och rörelseenergi för slutaren. Det är inte utan anledning som slutare på snabba kameror är av titan.)

Normalt är ju den kortaste slutartid som slutaren är helt öppen vid det som anges som kortaste slutartid för blixtsynk. På äldre kameror var det 1/125-del.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Nuså vad filmen klar... Är inte så vass på filmredigering så ni får se den för vad den är...

Skriv svar