Balanseringskrets (audio)
Re: Balanseringskrets (audio)
Sitter och tokläser praktisk analogteknik av Anders Gustavsson =) men man lär sig inte mycket av att läsa har jag märkt..learning by doing !!
- prototypen
Det du håller på med är SÅÅÅÅÅ Basic så det finns ingen förklaring till att det inte fungerar, kan inte vara annat än SBS (ursäkta men jag tror så enkelt att du gjort en dundertabbe och glömt att ansluta något eller tagit fel på 3 tiopotenser)
Plocka isär och bygg nytt, ibland blir man blind på öronen och döv på ögonen.
Protte
Protte
Som protte säger.
Snälla, gör så här:
I nuläget är det faktiskt fullständigt omöjligt då vi inte vet vilken typ av signal du matar in, och ej heller vad du får ut.
Snälla, gör så här:
Då blir det betydligt enklare att hjälpa dig.Jag lägger X,x V TT X,x kHz (Sinus/Fyrkant) på ingången, överlagrat på (+/-)x,x V DC (se bifogat Oscilloskopsfoto/skärmdump)
På utgång Y mäter jag då X,x TT V överlagrat på (+/-)x,x V DC (se bifogat Oscilloskopsfoto/skärmdump)
På utgång Z mäter jag då X,x TT V överlagrat på (+/-)x,x V DC (se bifogat Oscilloskopsfoto/skärmdump)
I nuläget är det faktiskt fullständigt omöjligt då vi inte vet vilken typ av signal du matar in, och ej heller vad du får ut.
Fast den boken tar ju knappast upp något om operationsförstärkare vad jag vill minas. Kolla istället i Analog elektronik av Molin, B eller ännu bättre Microelectronic Circuits av Sedra, A. S. och Smith.Havsskata skrev:Sitter och tokläser praktisk analogteknik av Anders Gustavsson =) men man lär sig inte mycket av att läsa har jag märkt..learning by doing !!
jo jag vet att det är basic, håller på så sällan bara. tror jag lägger pussel varje gång men så lätt är det ju inte jämt tyvärr. det här kortet har jag etsat själv så felet kanske sitter där, kan inte se nå fel i alla fall .
Jo den tar upp vanligaste kopplingarna, har molins bok nånstans.ska kolla.psynoise skrev:Fast den boken tar ju knappast upp något om operationsförstärkare vad jag vill minas. Kolla istället i Analog elektronik av Molin, B eller ännu bättre Microelectronic Circuits av Sedra, A. S. och Smith.Havsskata skrev:Sitter och tokläser praktisk analogteknik av Anders Gustavsson =) men man lär sig inte mycket av att läsa har jag märkt..learning by doing !!
så pinsamt ! kortet består av 4 kanaler och jag jobbade med fel motsånd därför blev det ingen ändring och jag började prova alla knepiga galenskaper, nu funkar kretsen fin fint
Tack för vägledning !!
- prototypen
prototypen skrev:Det du håller på med är SÅÅÅÅÅ Basic så det finns ingen förklaring till att det inte fungerar, kan inte vara annat än SBS (ursäkta men jag tror så enkelt att du gjort en dundertabbe och glömt att ansluta något eller tagit fel på 3 tiopotenser)
Protte
Det var väl det jag skrev lite längre upp på sidan.
rör ihop det nu, ska gå andra vägen ifrån +4dbu till -10dbv alltså en förminskning med -14
Någon matematiker kanske kan fylla in, dom negativa talen gör mig förvirrad
-14=R5/10K vad blir R5 ?

Någon matematiker kanske kan fylla in, dom negativa talen gör mig förvirrad
-14=R5/10K vad blir R5 ?

En sänkning med 14 dB är inte samma sak som en förstärkning på -14 gånger....
Om jag nu inte räknar helt fel (trött i skallen) så handlar det om att du vill sänka signalen med en faktor 25. Det behöver du ju ingen förstärkare för utan en dämpsats bara. Du får alltså ut en signal som är insignalen delat med 25.
Om jag nu inte räknar helt fel (trött i skallen) så handlar det om att du vill sänka signalen med en faktor 25. Det behöver du ju ingen förstärkare för utan en dämpsats bara. Du får alltså ut en signal som är insignalen delat med 25.
Har provat att balanserat signalen med en that 1646 http://www.thatcorp.com/datashts/THAT_1 ... asheet.pdf
men den har max gain 6db och jag skulle behöva få ut ytterligare 8db, hur förstärker man enklast en balanserad signal med ett bra resultat ?
men den har max gain 6db och jag skulle behöva få ut ytterligare 8db, hur förstärker man enklast en balanserad signal med ett bra resultat ?
- prototypen
Vad jag kan se i databladet så är det fast förstärkning bestämt av motstånden 5+10 K se fig 2
Förstärk 8 dB före balanseringen.
Protte
Förstärk 8 dB före balanseringen.
Protte