gnista med kondensator?
Re: gnista med condensator?
Och kondensatorn måste laddas upp med en omvandlare till typiskt ett par hundra volt med någon form av blockoscillator (samma typ som sitter i elektronblixtar) och har man sedan en trafo med omsättningen 1:200 så kan du få dina 40000 Volt. och sedan också en brytare som tål mer än 1 gångs förslutning utan att svetsa sig. I biltändsystem så använder man transistorer och kanske tyristorer för detta.
Använder du en MC tändtrafo så måste du först kolla omsättningen så att du vet vilken spännings som krävs på kondensatorn om du tex. skall ha 20000 Volt (ca 2 cm gnista)
och en sak till - det här är inga leksaker - strömstötarna kan vara så höga vid urladdning att det kan störa och i värsta fallet stoppa hjärtat om du får en urladdning genom kroppen....
vill du ha gnista lite snabbt så löser du det snabbast med en klassisk tändspole, brytare och tändkonding tillsammans med ett MC-batteri
Använder du en MC tändtrafo så måste du först kolla omsättningen så att du vet vilken spännings som krävs på kondensatorn om du tex. skall ha 20000 Volt (ca 2 cm gnista)
och en sak till - det här är inga leksaker - strömstötarna kan vara så höga vid urladdning att det kan störa och i värsta fallet stoppa hjärtat om du får en urladdning genom kroppen....
vill du ha gnista lite snabbt så löser du det snabbast med en klassisk tändspole, brytare och tändkonding tillsammans med ett MC-batteri
Jag ska ta och trixa lite grann och se vart jag fastnar, så återkommer jag med fler frågor.
tack så länge
tack så länge
Vad är det för slutresultat som du vill uppnå?
Räcker det med en gnista eller måste den vara kontinuerlig?
Om det räcker att få en gnista per "tryck" så kanske det kan vara värt att kolla på Piezotändare från grillar?

Räcker det med en gnista eller måste den vara kontinuerlig?
Om det räcker att få en gnista per "tryck" så kanske det kan vara värt att kolla på Piezotändare från grillar?

Jag ska tända på en blandning mellan bensin och syre i en cylinder, gasen kommer inte att vara under tryck alls så jag vet faktiskt inte hur många ggr gnistan måste slå. Kanske den får slå 3-4 ggr innan bensinen tar eld? Jag har inte nån aning, men jag får väl kanske testa med en gnista och se om det funkar.
Piezotändaren är en bra idé däremot....
Piezotändaren är en bra idé däremot....
Är det en bra blandning så kommer det troligtvis bara behövas en gnista.
Vad är det för roligt du bygger, låter som någon typ av potatiskanon?
Vad är det för roligt du bygger, låter som någon typ av potatiskanon?
ja typ en potatiskanon
Tror du på en enda gnista? Vad är en bra bensin/syre blandning? Hur är blandningen i bilar?
Du kanske kan köra med en vanlig braständare för 10:-, den går nog att plocka loss själva gnistapparaten ur och modda in i din kanon, eller om du kan göra ett trångt hål i din kanon där du presspassar tändaren (som antagligen fylls med lim så inte explosionstrycket går ut via den), bara ytterligare ett tips.
http://www.forsvarsforbundet.se/profil/ ... re_500.jpg
Ang bensin så är det stökiometriska förhållandet 14,64:1, alltså ett kilo bensin till 14,64 kilo luft, då har man fullständig förbränning (varken fett eller snålt), sen om det är bäst att antända vet jag inte.
mvh /Micke
http://www.forsvarsforbundet.se/profil/ ... re_500.jpg
Ang bensin så är det stökiometriska förhållandet 14,64:1, alltså ett kilo bensin till 14,64 kilo luft, då har man fullständig förbränning (varken fett eller snålt), sen om det är bäst att antända vet jag inte.
mvh /Micke
Har du en bränsle/luft blandning som är bra så ska det inte krävas mer än en gnista.
Frågan är hur du har tänkt få rätt bränsle/luft blandning, speciellt med flytande bränslen kan det vara svårt att mäta, och sedan veta att det har förångats riktigt.
Du tror inte att det vore enklare att köra med gasol eller annat gasformigt bränsle istället, och har du verkligen behov av att köra med ren syrgas då det enligt mig är till mer bekymmer än nytta?
Frågan är hur du har tänkt få rätt bränsle/luft blandning, speciellt med flytande bränslen kan det vara svårt att mäta, och sedan veta att det har förångats riktigt.
Du tror inte att det vore enklare att köra med gasol eller annat gasformigt bränsle istället, och har du verkligen behov av att köra med ren syrgas då det enligt mig är till mer bekymmer än nytta?
Re: gnista med kondensator?
Jo det hade säkert varit enklare med gasol, men då måste man ju skaffa det. Bensin känns lättare och billigare. Plus att med tanke på hur oförsiktig jag är så ska jag inte hålla på med sånt 
Angående syreblandning och insprutning så vet jag inte riktigt hur man ska gå till väga.
Kanske man kan ha en liten pump som spottar över en skvätt till en liten behållare och en luftpump som blåser om det.
Hursomhelst är det gnistan som är mitt problem........just nu
Angående syreblandning och insprutning så vet jag inte riktigt hur man ska gå till väga.
Kanske man kan ha en liten pump som spottar över en skvätt till en liten behållare och en luftpump som blåser om det.
Hursomhelst är det gnistan som är mitt problem........just nu