Analog ingång låst till nästan Vcc eller 0
Re: Analog ingång låst till nästan Vcc eller 0
Jfri
Jag förutsätter att pin4 på OP:n är kopplad till 0 V. (Det syns inte på din ritning!)
Det saknas avkopplingskondensator på OP:ns matningsspänning . Sätt dit en 100nF keramisk så nära OP:n som möjligt.
Vad har du för värde på offsetjusteringens potentiometer?
Hur har du justerat denna potentiometer?
Ett tips för justering är att du matar in 5mV på OP:ns ingång och justerar offsetpoten så att det blir ca 2,5 V på OP:ns utgång.
Om man har tänkt att mäta en 10 mV spänning är det olämpligt att använda en OP med offset i samma storleksordning som denna spänning vilket CA3130 har. Det finns mycket modernare varianter av OP med offset på 0.1 mV eller lägre vilket kan göra offsetjustering onödig. Se t ex Microchips hemsida.
Då jag för ca 20 år sedan använde CA3130 och systerkretsen CA3140 gick flera av dem sönder förmodligen p g a statisk elektricitet. Eftersom jag varken före eller efter detta har haft problem med att kretsar gått sönder p g a statisk elektricitet misstänker jag att dessa kretsar har ett sämre ESD-skydd än de flesta andra kretsar. Det kan alltså vara så enkelt att din CA3130 har brunnit upp p g a statisk elektricitet.
Jag förutsätter att pin4 på OP:n är kopplad till 0 V. (Det syns inte på din ritning!)
Det saknas avkopplingskondensator på OP:ns matningsspänning . Sätt dit en 100nF keramisk så nära OP:n som möjligt.
Ett tips för justering är att du matar in 5mV på OP:ns ingång och justerar offsetpoten så att det blir ca 2,5 V på OP:ns utgång.
Om man har tänkt att mäta en 10 mV spänning är det olämpligt att använda en OP med offset i samma storleksordning som denna spänning vilket CA3130 har. Det finns mycket modernare varianter av OP med offset på 0.1 mV eller lägre vilket kan göra offsetjustering onödig. Se t ex Microchips hemsida.
Då jag för ca 20 år sedan använde CA3130 och systerkretsen CA3140 gick flera av dem sönder förmodligen p g a statisk elektricitet. Eftersom jag varken före eller efter detta har haft problem med att kretsar gått sönder p g a statisk elektricitet misstänker jag att dessa kretsar har ett sämre ESD-skydd än de flesta andra kretsar. Det kan alltså vara så enkelt att din CA3130 har brunnit upp p g a statisk elektricitet.
Upptäckte att AN4 konfigureras med TRISC istället för TRISA. Har också kopplat 1 k motstånd mellan OP utgång och ADC4 på PICen. Nu blir utgången bara 0 mV även med 18 mV in.
jag hade nog satt ett motstånd på ca 1k direkt på utgången på OP:n - därefter återkopplingen och ingången till ADC. Då kan du mäta över motståndet om det eventuellt går en stöm - dessutom blir den kapacitiva lasten minimal.
> Upptäckte att AN4 konfigureras med TRISC istället för TRISA.
Vad menar du med "upptäckte" ?
Vad trodde du att den annars var och varför trodde du det ?
Vad är det mer som du har slarvat med ?
Problemet består av två delar. En opamp-koppling som du inte verkar
helt säker på och en PIC med lite kod där du verkar slarva en del.
Ta en sak i sänder och fokusera på det. Om du inte får de spänningar du vill
från opamp'en så spelar det ju ingen som helst roll om det är TRISA eller
TRISC som hör till AN4.
Vad menar du med "upptäckte" ?
Vad trodde du att den annars var och varför trodde du det ?
Vad är det mer som du har slarvat med ?
Problemet består av två delar. En opamp-koppling som du inte verkar
helt säker på och en PIC med lite kod där du verkar slarva en del.
Ta en sak i sänder och fokusera på det. Om du inte får de spänningar du vill
från opamp'en så spelar det ju ingen som helst roll om det är TRISA eller
TRISC som hör till AN4.
Ja pin4 jordadghu skrev:Jfri
Offsetpotentiometer är på 100k
Jag ställde in 0 V in och justerade tills punkten där 0 V ut erhölls
Försökte med 5 mV in och justera offset pot för cirka 2,5 V ut. Då kan jag variera utspänningen men kan inte få den att gå ner till 0 V vilket jag skulle önska
>Försökte med 5 mV in och justera offset pot för cirka 2,5 V ut. Då kan jag variera utspänningen men kan inte få den att gå ner till 0 V vilket jag skulle önska
Då fungerar OP:n precis som den ska!
Då OP:n försöker driva utspänningen mkt nära noll, d v s några få mV, sjunker dess förstärkning vilket gör att den uppför sig långt från en ideal OP.
Det går inte att med offsetjustering få ner utspänningen till "exakt 0 V" med bibehållen funktion hos OP:n såsom du försöker, om du vill göra det måste du använda dubbel matningspänning till OP:n d v s t ex +/- 5 V. Hur nära 0 V kommer utspänningen då du offsetjusterar med mitt förslag?
Justera offsetpotentiometern såsom jag föreslagit med 5 mV inspänning. Sedan får du leva med att utspänningen från OP:n inte blir "exakt 0 V" då du har 0 V som inspänning. Kan du inte kompensera för detta i programvaran i PIC-processorn?
Man kan minska problemet med att utspänningen inte går ner till "exakt 0 V" genom att använda flera OP steg med lägre förstärkning i varje steg men du kommer aldrig att få utspänningen till "exakt 0 V" om du inte har dubbel matningsspänning
Då OP:n försöker driva utspänningen mkt nära noll, d v s några få mV, sjunker dess förstärkning vilket gör att den uppför sig långt från en ideal OP.
Det går inte att med offsetjustering få ner utspänningen till "exakt 0 V" med bibehållen funktion hos OP:n såsom du försöker, om du vill göra det måste du använda dubbel matningspänning till OP:n d v s t ex +/- 5 V. Hur nära 0 V kommer utspänningen då du offsetjusterar med mitt förslag?
Justera offsetpotentiometern såsom jag föreslagit med 5 mV inspänning. Sedan får du leva med att utspänningen från OP:n inte blir "exakt 0 V" då du har 0 V som inspänning. Kan du inte kompensera för detta i programvaran i PIC-processorn?
Man kan minska problemet med att utspänningen inte går ner till "exakt 0 V" genom att använda flera OP steg med lägre förstärkning i varje steg men du kommer aldrig att få utspänningen till "exakt 0 V" om du inte har dubbel matningsspänning
att mäta sådana låga spänningar är ofta svårt, om de ligger precis på/runt GND. Visserligen säger databladet att den klarar insignaler lägre än GND, men som ghu påpekar så kan utgången aldrig bli exakt 0V. Därför, om man vill ha noggrann mätning runt 0V bör man lägga mätspänningen på en nivå över GND. Frågan är om dina mätingångar måste vara kopplade till GND - annars kan du höja upp dem till ca 2 volt (virtuell jord).
Men problemet tycks vara något annat. Att utgången inte kan dra ner till exakt 0V kan inte orsaka att den istället låser sig på 5 volt, så något lurt är det ju. Att byta ut OP:n mot en modernare är ju en bra början.
Med förstärkning 455 får jag då 0.75 volt på utgången. Det ska alltså inte gå att dra ner till noll, om offset är noll. Men du kanske vill använda offsetjusteringen för att ta bort detta "fel"? Fungerar det inte då?
Max spänning på utgången (5.0 volt) motsvarar på ingången ca 11 mV. När du dragit 100k poten till 0Ω får du 12V * 15/(6k8+2k2+15) = 20 mV.... så på ungefär halva skalan kommer du alltid att få 5 volt ut.
Men problemet tycks vara något annat. Att utgången inte kan dra ner till exakt 0V kan inte orsaka att den istället låser sig på 5 volt, så något lurt är det ju. Att byta ut OP:n mot en modernare är ju en bra början.
Nja, men det beror väl på spänningsdelaren på ingången. När jag räknar på den så får jag lägsta inspänning till 12V * 15/(100k+6k8+2k2+15) = 1.65 mVFörsökte med 5 mV in och justera offset pot för cirka 2,5 V ut. Då kan jag variera utspänningen men kan inte få den att gå ner till 0 V vilket jag skulle önska
Med förstärkning 455 får jag då 0.75 volt på utgången. Det ska alltså inte gå att dra ner till noll, om offset är noll. Men du kanske vill använda offsetjusteringen för att ta bort detta "fel"? Fungerar det inte då?
Max spänning på utgången (5.0 volt) motsvarar på ingången ca 11 mV. När du dragit 100k poten till 0Ω får du 12V * 15/(6k8+2k2+15) = 20 mV.... så på ungefär halva skalan kommer du alltid att få 5 volt ut.
> Nja, men det beror väl på spänningsdelaren på ingången. När jag räknar på den så får jag lägsta inspänning till 12V * 15/(100k+6k8+2k2+15) = 1.65 mV
Detta är inte korrekt. När "slidern" på 100 kohms poten vrids ner mot 0 V kommer inspänningen till OP:n att vara 0 V.
>att mäta sådana låga spänningar är ofta svårt, om de ligger precis på/runt GND. Visserligen säger databladet att den klarar insignaler lägre än GND, men som ghu påpekar så kan utgången aldrig bli exakt 0V. Därför, om man vill ha noggrann mätning runt 0V bör man lägga mätspänningen på en nivå över GND. Frågan är om dina mätingångar måste vara kopplade till GND - annars kan du höja upp dem till ca 2 volt (virtuell jord).
Man måste skilja på vad OP.n klarar för spänningsnivåer på ingången respektive på utgången!
CA3130 kan utan problem hantera inspänningar runt 0 V även med enkel matningsspänning. Enligt databladet klarar den t o m -0.5 V på ingången. På utgången ligger det lite annorlunda till som jag har beskrivit ovan
Detta är inte korrekt. När "slidern" på 100 kohms poten vrids ner mot 0 V kommer inspänningen till OP:n att vara 0 V.
>att mäta sådana låga spänningar är ofta svårt, om de ligger precis på/runt GND. Visserligen säger databladet att den klarar insignaler lägre än GND, men som ghu påpekar så kan utgången aldrig bli exakt 0V. Därför, om man vill ha noggrann mätning runt 0V bör man lägga mätspänningen på en nivå över GND. Frågan är om dina mätingångar måste vara kopplade till GND - annars kan du höja upp dem till ca 2 volt (virtuell jord).
Man måste skilja på vad OP.n klarar för spänningsnivåer på ingången respektive på utgången!
CA3130 kan utan problem hantera inspänningar runt 0 V även med enkel matningsspänning. Enligt databladet klarar den t o m -0.5 V på ingången. På utgången ligger det lite annorlunda till som jag har beskrivit ovan
Har gjort lite ändringar i kopplingen. 1M motståndet bytt mot 820k. 100k offset potentiometern bytt mot en 50k (att justera offset var väldigt känsligt). 220pF kondensator inkopplad mellan st 1 och st 8. Nu kommer jag ner till cirka 0.3 V. Att justera värdet med offset potentiometern är mycket känsligtghu skrev:>Försökte med 5 mV in och justera offset pot för cirka 2,5 V ut. Då kan jag variera utspänningen men kan inte få den att gå ner till 0 V vilket jag skulle önska
Det ska gå bra att använda en 10 kohms pot för offsetjustering av CA3130. Inställningen ska då bli "5 gånger mindre känslig" än om man har 50 kohms pot.
Det bästa är om du använder en 10-varvig trimpot.
En alternativ metod för offsetjustering som kanske ger bättre resultat än den jag föreslagit tidigare.
Ställ in inspännning till OP till 0 V.
Justera offsetpot så att utspänningen från OP:n blir 1.00 V
Nu kommer alla inspänningar >0 V att ge utspänningar > 1.00 V från OP:n.
När du gör AD omvandling med PIC processorn får du i programmet ta hänsyn till denna förskjutning med 1.00 V.
Det bästa är om du använder en 10-varvig trimpot.
En alternativ metod för offsetjustering som kanske ger bättre resultat än den jag föreslagit tidigare.
Ställ in inspännning till OP till 0 V.
Justera offsetpot så att utspänningen från OP:n blir 1.00 V
Nu kommer alla inspänningar >0 V att ge utspänningar > 1.00 V från OP:n.
När du gör AD omvandling med PIC processorn får du i programmet ta hänsyn till denna förskjutning med 1.00 V.