Hur mycket vatten ska det vara i batteriet?
-
danielr112
Re: Hur mycket vatten ska det vara i batteriet?
Förmodligen lite syra alternativt så kokade de sista som fans kvar bort. då dör baterier sjukt fort!
Om det är runt 10 Volt även efter laddningen så är en cell död.)ExecutoR( skrev:Tack för alla svar, men det här batteriet verkar ganska kört.
Det verkar som att ena cellen i batteriet, "nr:1", inte fungerar längre. Mäter jag med multimeter mellan syran i de olika cellerna är det nästan ingen spänningsskillnad mellan cell 1 och 2, medan det är runt 2.1-2.2V mellan de andra. Mäter jag nu över hela batteriet när jag kopplar från laddaren ligger det bara på 10.5V. Det som gör mig lite förbryllad är att när jag mätte spänningen över polerna när det var inkopplat i bilen tidigare idag så var det 12.8V (bilen avstängd såklart), så cellen måste ha dött helt nån gång efter att jag börjat mixtra med det nu.
En sak till. Batteriet ser ut att ha svällt på kortsidorna, men jag vet inte om det var så sen tidigare eller om det hänt nu.
Känns som det börjar bli dags att se sig om efter ett annat batteri.
hmm - mätte du genom att sätta ned voltmeterns probarna i hålet ?
gör inte om det på ett friskt batteri då även den lilla doppet löser ut så mycket metalljoner från probarna att det kan förstöra cellerna eller åtm. snabba på åldringen mycket - skall du mäta med elektroder i elektrolyten så måste det göras med blystavar som elektroder.
Det finns orsak till varför batterier måste ha avmineraliserat vatten... då järn, krom, mfl metaller kan övergå i olika reduktionsgrader fram och tillbaka (ferro resp ferri-sulfat) vilket gör att det går en evig spiral mellan batteriplattorna och laddar ur dessa i högre takt.
---
om batteriet börja svälla så har den stått ganska urladdad (< 50% laddningsgrad) under lång tid - minst 6 månader, troligen mer och denna svällning gör att gallerplattorna bryts sönder och bitar kan kortsluta mellan plattorna i cellen - främst efter kärlsidorna och dess botten -troligen det som hände och den sista laddningen fullföljde den ganska dåliga kopplingen i kortisen pga. blysulfat till en bättre mellan blyoxid och ren bly och cellen kortsluter hårdare. det är inte CTEKEN:s fel utan bara som en konsekvens av laddningen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det var ett standardbatteri med skruvkorkar på, och korrekt vätskenivå i alla celler. Både före och efter. Det fungerade ju halvhyfsat innan, dock lite vekt när det var kallt ute.danielr112 skrev:Förmodligen lite syra alternativt så kokade de sista som fans kvar bort. då dör baterier sjukt fort!