Ja gemensam GND. Demoprogrammet ifråga är LPC Demo board Lesson 4 Analog to Digital. Det är två helt olika PIC16F690 (har köpt en extra för att slippa byta). En annan sak jag glömde angånde använda stift. Mit prototyp kort är kopplat till PICkit 2 på precis samma sätt som på Low Pin Count Demo kortet. Denna är ju ansluten till AD0 (RA0). Kan detta orsaka spänningsfallet över 1 k motståndet? (nej det är inget 1M motstånd utan brun svart svart brun brun).sodjan skrev:> inga andra pinnar förutom Vcc och GND används
OK. Du bör genrellt inte ha oanslutna pinnar som ingångar.
Inte säkert (eller end sannolikt) att det är problemet, men
gör det til en vana. "Open CMOS inputs" är en no-no.
> Poten är på 100 k men AD ser väl 2.2K motståndet så spelar dess värde någon roll?
Osäker på hur impedanser beräknas i det fallet. Men jag tror inte att det är det.
> Så +5V och +12V är helt separata.
Men med gemensan GND hoppas jag.
> Då jag har en PICkit 2 med ett demo kort (Low Pin Count Demo) som använder AN0 och
> som också har ett bifogat demo exempel för att visa ADC. Jag körde helt enkelt detta
> demo program som läser AD0 och även här sker ett signifikant spänningsfall över 1 k resistorn.
OK. Nu börjar det likna något!
Vilket av demo programmen var det ?
Jag kan köra samma på kontoret så får vi se...
> Så är verkligen spänningsfallet över motståndet som kopplas till ADC onormalt?
Ja, jag tycker nog det. ADC-ingången ska inte dra någon större ström. Och om det
sitter ett 1 k motstånd även på PICkit2 kortet så, tja...
En fråga, är det samma 16F690 som du kör både i din egen koppling
och på PICkit2 kortet ? Och i så fall, har du någon extra 16F690 ?
Nu har jag gjort ytterligare ett test. Modifierade Lesson 4 demoprogrammet genom att lägga till kod för att skriva ut erhållet ADC värde. Och nu verkar avläst ADC värde stämma bättre med teoretiskt förväntat. Men det flukturerar fortfarande en del (betydligt mer än med Low Pin Demo kortet). Det blev lite bättre när jag kopplade in en 0.1 uF kondensator före 1 k motståndet.
Slutligen en bild på hur prototyp uppkopplingen ser ut
[img] [/img]