Belysning till cnc-maskin - är lysrör ok?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Re: Belysning till cnc-maskin - är lysrör ok?

Inlägg av )ExecutoR( »

Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Mitt kabinett hade inget tak, så jag byggde ett av plexiglas. På det ställde jag 3 dubbelrörs, kapslade IP65 lysrörsarmaturer av billigare slaget från Jem & Fix (ca 100-250kr /st). Monterade även ett 1-rörs kapslat inuti elektronikskåpet. Gör en j:a skillnad när man skall koppla grejor därinne. :D

Fungerar? Ja, helt perfekt, bra allmänbelysning och inga störningar på maskin. Men som Techno säger, man bör ha en halogen-spot att rikta in ifrån sidan direkt mot skruvstycket då man kör bitar. Almänbelysningen når inte in under spindeldockan. Därför lät jag 75W original-spot'en sitta kvar inuti kabinettet.

Egentligen hade jag inte behövt kapslade, för de är skyddade mot stänk av plexitaket. Förresten har det inte kommit mycket stänk upp mot taket hittills. Det finns där för de gånger man åstadkommer ett oväntat splash som skulle spruta långt ut i verkstan. Förr eller senare händer ju sånt också. Murphy ni vet...

Här kan ni se hela bygget.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 2&start=30
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

- håller med cnc viking.
I min Emco cnc sitter orginal lysrör, inga problem med ljuset dock har jag kompletterat med halogen 12v 25w böjbar arm.
som formligen badar i skärvätska utan problem!
Fanns på IKEA (pris ~80 spänn)

samma lamptyp på fräs maskinen
Bild

Halogen i taket + en vid chucken
Bild
Skriv svar