Förlängning av ISA-bussen, tips och idéer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Re: Förlängning av ISA-bussen, tips och idéer?

Inlägg av Ac3T »

Med andra ord tycker du alltså att jag ska slopa hela idén med att förlänga ISA-bussen...
Var lite halvkryptiskt och det tog några omläsningar och funderingar innan jag fattade vad du menade där.

Jo, jag tänkte så jag också, men ska jag använda flatbandskablar blir det dyrt. Inte fruktansvärt dyrt, men inte gratis heller.

Först ut är det ett rätt häftigt meterpris, iofs beroende på ifall jag väljer 50-polig eller 10 (Och kör flera såna längder=mer trassel=Bara extra jobbigt!), IDC i båda ändarna är rätt billigt, men mycket kontaktpressning och jobbigt att sulla med polygriper och lätt att knäcka dem. Kan komma att innebära olika längder.

Jag ska nog labba lite sen när jag har lust, tid och ork...

Någon som vet lite mer i detalj hur det funkar på ISA-bussens två Read resp. Write, om man nu tänker sig att jag tänkte använda 245:or på bussen, just för riktningens skull?

Själv hade jag en halv tanke om man skulle gjort en and/or-grunka så att det måste vara antingen eller, men en snabb tanke var att det borde räcka med bara ena av dessa bitar, men jag känner mig lite skeptiskt till det... Eller använder man sig bara av den där "I/O Ch ready" på pin B10 (Till höger?)?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, för du har ju även andra problem, som att du matat In störningar i bussen, hur kul är det med strulande dator?

bara tänk på standard pci , där det inte går så mycket snabbare, do m har problem med längen på bussen på moderkorten
kort som bara funkar om dom är närmast moderkortet o.s.v

kontaktering av flatkabelskontaker gör man i skruvstycket utan beymmer
polygrip är eländingt
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ac3T skrev: Någon som vet lite mer i detalj hur det funkar på ISA-bussens två Read resp. Write, om man nu tänker sig att jag tänkte använda 245:or på bussen, just för riktningens skull?

Själv hade jag en halv tanke om man skulle gjort en and/or-grunka så att det måste vara antingen eller, men en snabb tanke var att det borde räcka med bara ena av dessa bitar, men jag känner mig lite skeptiskt till det... Eller använder man sig bara av den där "I/O Ch ready" på pin B10 (Till höger?)?
Jag vet bara om andra konstruktioner som man kan studera och försöka lura ut hur det fungerar.
http://mtech.dk/thomsen/electro/isa.php
http://memebeam.org/acarrico/thesis/the ... #id2794347
http://www.cryogenius.com/hardware/isacard/
http://www.electronicsteacher.com/circu ... isapic.gif
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Detta är essentiellt:

cryogenius.com/hardware/isacard/:
"One important control line I've neglected to mention is AEN, or Address Enable. The I/O adapter card needs to wait until AEN is low before it becomes active and thinks the address on the address bus is selecting it, or else it will find itself being erroneously selected by ongoing DMA activity, which also uses the ~IOR line, but not in conjunction with an address. This may sound confusing, but it's pretty straightforward: When a DMA transfer is occurring and ~IOR is low, ~MEMW is also low and the address bus contains a memory address, not an I/O port address. This is how DMA moves a word of data from a hard disk controller's data port to a memory address in one shot, for example."

ISA bussens pinout:
pinouts.ru/Slots/ISA_pinout.shtml

Så när /IOR=0 AEN=0 A0-9=Matchar => Driv utgången till ISA bussen.

För /IOW=0 dvs när datorn skriver till kortet så matar man latch ingången på ett chip.
Skriv svar